ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

כל מה שהשני מבקש - תקשיבו לי

אם תלמדו להקשיב ולהתעניין בדבריו של השני, חבר או בן זוג, הוא יתגמל אתכם ויקשיב גם לכם

כל מה שהשני מבקש - תקשיבו לי

בני אדם, החל מגיל שנה פלוס לערך, לומדים לדבר. בהתחלה חצאי מילים, אחר כך הם לומדים לחבר משפטים עד שלומדים לנהל שיחה של ממש עם העומדים מולנו.

כבני אדם אנחנו מדברים לא מעט. נותנים ביטוי לרגשות שלנו ולצרכים שלנו במילים. ככה אנחנו מתקשרים עם העולם.

אבל מה קורה בצד המקשיב?

סיפר לי חבר שאשתו והאנשים החיים סביבו כל הזמן מעירים לו שהוא מדבר בלי הפסקה ומדבר בטונים מאוד גבוהים. והוא לא מבין למה? הרי בסופו של יום הוא מנהל חיים רגילים, אין לו סיבות להתנהג בצורה כזו. אמרתי לו שישים לב מתי הוא מרים את הקול - האם מדובר בשעת כעס או לחץ, או שזה קורה כל הזמן. והתברר שזה ממש קורה כל הזמן. ניסינו יחד לחשוב מהיכן זה מגיע ובמחשבה לאחור התברר שאותו חבר זוכר מהילדות שלו בעיקר דבר אחד שאף פעם הוא לא קיבל את ההרגשה שמישהו באמת מקשיב לו. שומעים אותו כולם - למעט חרשים. אבל הקשבה הייתה חסרה לו, והלחץ הזה שלא מקשיבים לו גורם לו להרים את הקול בכל שיחה באשר היא.

כל אדם רוצה שיקשיבו לו. יקשיבו למילים שהוא אומר. לא רק ישמעו במובן הפיזי אלא יבינו מה שהוא אומר, יתנו לו לדבר על עצמו, על הרגשות והצרכים שלו. כאשר אדם יודע שמקשיבים לו הוא מרגיש קיים, נוכח. זה נותן חשיבות לקיום שלו ולמה שהוא מרגיש וחושב.

הרבה פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו בתחרות מי יספר יותר ומי ידבר יותר, ומגיעים למצב שאף אחד לא נהנה כי כמה אנשים דיברו יחד אבל אף אחד לא הקשיב למה שנאמר וכולנו יצאנו קרחים.

הסוד הגדול ביותר לחברות טובה ויחסי אנוש מעולים זה ללמוד להקשיב. לתת למי שעומד מולנו ומדבר את הזמן להתבטא, לא להתערב באמצע הדיבור, לתת לאדם שמולנו לסיים את כל מה שיש לו להגיד - ואחר כך להתעניין בנאמר, לשאול שאלות רלוונטיות שמראות שהקשבנו לתוכן של הדברים. פשוט תקשיבו!

אני שומע הרבה מזוגות צעירים שהדבר היחיד שקשה להם בזוגיות שהם לא מרגישים שמקשיבים להם. הם אומרים שהם מוכנים להתמודד עם הכל רק שיקשיבו להם. שישמעו איך עבר עליהם היום, מה מרגיז אותם, מה עושה להם טוב, מה הם רוצים במה הם מתלבטים. כל דבר.

לפעמים עצם העובדה שאדם מדבר ואדם אחר שואל אותו בהתעניינות על דבריו זה כבר עוזר לו לפתור בעיות שיש לו. אדם שמקשיבים לו נהיה יותר סבלני לאחר ויותר קל לשמוע ולהקשיב לאחר כי הוא כבר שיחרר מהלב.

תלמדו את עצמכם להקשיב לאחר. תנו לו את הזמן שלו להתבטא להגיד מה שיש לו על הלב. אל תקטעו אותו למעט קריאות התעניינות בלבד. לאחר מכן הראו לו שאכן הקשבתם לו. שאלו אותו שאלות על מה שהוא דיבר. הראו לו שהבנתם את הנושא המדובר . נסו לשאול בכנות שאלות מכוונות.

בזוגיות, חברות או יחסי עבודה השתדלו להקדיש זמן מיוחד כדי להקשיב אחד לשני. לא סתם יש ישיבות צוות במקום עבודה או שיחה על כוס קפה עם חברים או בן זוג. וודאו שסיימתם להקשיב וכאשר הפרטנר שלכם לשיחה כבר רגוע יותר לאחר שפירט את מה שהיה לו לאמר וקיבל התעניינות מכם - זה הזמן שיקשיבו גם לכם.

מרדכי רוט הינו מטפל רב תחומי ברפואה טבעית, מטפל בבעיות גב וצוואר, התעמלות רפואית, סכרת וירידה במשקל, מאמן אישי בגוף ונפש ומחבר הספר 10 דקות לבריאות שלך[email protected]
הקשבה בן זוג דיבור האזנה חבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד