י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

בכיר באוצר: "פרויקט חשמול רכבת ישראל יבוסס על עבודה בשבת"

בעוד המחאה על עבודות התשתית שערכה רכבת ישראל עוד לא שככה, ולאחר החלטתו של השר חיים כץ לצמצם באופן ניכר את חילול השבת, כעת מסתבר - הפרויקט הגדול והמרכזי של הרכבת, מתוכנן לשבת • האם הנציגים החרדים ימשיכו לשתוק?

עבודות ברכבת ישראל, צילום: אבי דישי, פלאש90
עבודות ברכבת ישראל, צילום: אבי דישי, פלאש90

אתמול (ראשון) הודיעה 'רכבת ישראל' כי בכוונתה להשבית למשך שמונה ימים את תחנות ת"א האוניברסיטה, ת"א סבידור-מרכז ות"א השלום, זאת בעקבות עבודות תשתית שיבוצעו כחלק מהיערכות להפעלת קו הרכבת המהיר בין ת"א וירושלים.

על פי ההודעה, העבודות יתבצעו גם בשבת, זאת למרות דרישת המפלגות החרדיות להימנע מכל עבודות שאינן בגדר "פיקוח נפש". כזכור, גורם ב'רכבת ישראל' אמר אתמול ל"בחדרי חרדים" כי "פעלנו שהעבודות שיכולות להתבצע ביום חול – לא תתבצענה בשבת ושילבנו אותן באמצע השבוע, למרות שבעקבות כך הסגירה תתרחב לעוד כמה ימים, וזאת בשביל להימנע מחילול שבת".

למרות הקו החדש של שר העבודה והרווחה חיים כץ לקיים רק את העבודות ההכרחיות בשבת, אתמול בפגישת ראשי הסיעות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מחו הנציגים החרדים בפני נתניהו על חילול השבת ועל העבודות שהתבצעו גם בשבת האחרונה באישור משרד העבודה.

אך למרות השקט המדומה בזירה החרדית, אין ספק ש'תיבת הפנדורה' שנפתחה לא תיסגר במהרה, וכי מעתה כל העבודות שיאושרו להתבצע בעתיד בשבת – יהיו תחת מעקב צמוד של המפלגות החרדיות שידרשו לקיים רק את אותן ההכרחיות גם מבחינה הלכתית.

ואם עד כה רוב רובם של הדיונים היו סביב עבודות תחזוקה ברכבת ישראל, מתברר כי הדבר האמיתי והגדול – עוד לפנינו, כך לפחות על פי דברים שחושף בכיר באגף התקציבים במשרד האוצר.

בראיון שהעניק אודי אדירי - סגן לענייני תשתיות של הממונה על התקציבים באוצר ל'גלובס' הוא נשאל על "פרויקט הפיתוח הכי מאתגר של רכבת ישראל" – חשמול הרכבת לירושלים, בפרויקט שאמור להסתיים בשנת 2018, לדבריו של הבכיר, הפרויקט מבוסס על עבודה בשבת.

"יהיה אתגר עם החשמול", מודה אדירי, "חשמול הקו המהיר לירושלים חייב להסתיים ב-2018, כי הרכבת לא תוכל לנסוע על הקו הזה ללא חשמל". לדבריו, "המעבר לרכבות חשמליות זה פרויקט הפיתוח הכי מאתגר של הרכבת, אולי מאז הקמתה. זה פרויקט שנעשה על גבי המסילות הקיימות. היינו יכולים לסגור את כל המסילות ולעשות אותו בשנתיים, אבל אנחנו רוצים להפריע כמה שפחות לתנועת הרכבות, לכן הפרויקט הזה מבוסס על עבודה בשבת".

על השאלה "יש לכם פסק הלכה שזה פיקוח נפש?" השיב הבכיר כי "זה פרויקט מאוד חיוני. התועלות שלו אדירות. לא רק מבחינת זיהום האוויר ונוחות הנסיעה, החשמול יאפשר להכפיל את כמות הרכבות בשעה, אי אפשר לתת פתרון לכל הרכבות הנוספות שיגיעו לתל אביב מבית שאן, עפולה, ירושלים, ושדרות – ללא חשמול", אמר.

"אז אם לא ייתנו לעבוד בשבת, לא יהיה חשמול?", נשאל שוב, "זה לא שחור לבן, אבל זה יהיה אירוע מורכב, יכולים להשבית את המסילה ביום חול – אבל אלה החלטות מדיניות. אנחנו יכולים לומר מה המשמעויות של כל החלטה, לתמחר את זה, אבל התוצאה בשטח היא של מדיניות", השיב.

כזכור, גם מנכ"ל 'רכבת ישראל' בעז צפריר - העריך כי אי ביצוע עבודות החשמול בשבת יביא לדחיית פרויקט הקו המהיר לירושלים בשנתיים, ולדבריו, בעקבות כך - תידרש סגירת תנועת הרכבות בתל אביב ומדרום לה למשך ארבעה חודשים רצופים.

אין ספק שהמבחן האמיתי של המפלגות החרדיות יהיה בעת עבודות חשמול הרכבת לירושלים, שעל פי מומחים בענף, מדובר בהיקף עבודות גדול שאינו דומה כלל למה שבוצע עד היום. האם גם אז הנציגים החרדים יגזרו על עצמם שתיקה או שברגע האמת הם לא יהססו להציב קו אדום, כמובן, על פי הוראותיהם של גדולי ישראל?! ימים יגידו.
רכבת ישראל משבת השבת חילול שבת עבודות בשבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד