ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מאבק בעין גדי: תושבים נגד הקמת בית כנסת

כמה מהתושבים מתנגדים להקמת בית כנסת ומקווה במקום, בניגוד לדעתו של ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, שמסביר ל'בחדרי חרדים' את היתרונות בהקמת בית הכנסת

נופי עין גדי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נופי עין גדי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90 צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 

לראשונה בתולדות קיבוץ עין גדי, מועצת תמר החליטה על הקמת בית כנסת ומקווה בקיבוץ עין גדי שבדרום, אלא שהחלטת המועצה להקמת בית כנסת ומקווה מעוררת סערה בקרב חלק מתושבי הקיבוץ - שמתנגדים בנחרצות להקמת סממן דתי בישוב, ולטענתם הקמת בית כנסת ומקווה תביא להתחרדות הישוב ולשינוי אופיו.

מנגד, תומכי הקמת בית הכנסת והמקווה טוענים, כי סממן דתי בישוב יגדיל את הכנסות בית המלון הנמצא בקיבוץ, ואף יביא למקום ציבור נופשים גדול מהמגזר החרדי והדתי.

אמש (א) התכנסו חברי קיבוץ עין גדי לאסיפה שבה דנו בנושא הקמת בית הכנסת והמקווה, והיום ומחר חברי הקיבוץ יקיימו הצבעה פנימית בה יוכרע האם יוקמו בית כנסת ומקווה בישוב או לא.

הקמת בית הכנסת והמקווה זכתה לתמיכתו של חבר הקיבוץ וראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, שהבהיר הבוקר: "המתנגדים לפרויקט אינם מבינים כלל את מהותו של הרעיון ולא מתייחסים לעין גדי בכבוד הראוי לו. לא מדובר בהקמת בית כנסת פשוט רק לשם שימוש כבית תפילה 'רגיל'. מדובר בהישג הסטורי שבמסגרתו שוחזר בית כנסת עתיק ששימש יהודים באזור עוד לפני אלפי שנים.

"הייתי מצפה מהמתנגדים לנהוג כלפי המקום באותו הכבוד אותו חלקו תושבי האזור לבית הכנסת לפני 1600 שנה, כך אנחנו שואפים לעשות כאן. מדובר בפרויקט מעורר גאווה במסגרתו הוקם העתק של בית הכנסת הקדום שיכלול פסיפס ואתר מורשת של ממש. כיוזם ומוביל הפרויקט, אני מבקש להדגיש כי המתנגדים לפרויקט הם רק קומץ מותיקי הקיבוץ שאני מקווה שיבינו את הפוטנציאל האדיר שבכך".

בשיחה עם בחדרי חרדים הוא מוסיף: "צר לי על קומץ מתושבי הישוב שמתנגדים להקמת סממן דתי בישוב, הם חרדים מהחרדים, הם סתם מפחדים וחוששים מזה, אין כאן מקום לפחד ואני מיצר על כך, זה לא משנה להם את אורחות החיים, זה רק משדרג אותם. מדובר בקומץ קטן של מתנגדים".

עוד אומר ליטבינוף: "אף פעם לא היה בית כנסת בישוב, היה בית כנסת מאולתר באולם שמחות, ששם היום מתפללים ביום כיפור ועוד, אבל זה לא צורה של בית כנסת. יש בית כנסת עתיק שקיים מזה 1600 שנה ונמצא ליד נחל דוד, ואני חושב שהגיע הזמן וטבעי שיהיה בית כנסת מפואר בקיבוץ כמו שהיה לפני 1600 שנה. הקמת בית כנסת תתרום בהיבט הרוחני ובהיבט התיירותי. אני מקווה שההחלטה תעבור בעצבעה בקלפי, ונזכה להקים בית כנסת ומקווה בשטח הקיבוץ".

מקיבוץ עין גדי נמסר בתגובה לבחדרי חרדים: "אכן המועצה האזורית תמר הניחה על שולחן הקיבוץ הצעה שנועדה לתת מענה להיבטים משלימים למלון עין גדי. מכיון שמדובר במרכז בעל אופי דתי, נדרשת חשיבה והחלטה של חברי הקיבוץ על אופן השילוב עם אורחות חייהם. הדיון המתקיים הוא לגיטימי ומבורך כחלק ממערך חיים דמוקרטי אמיתי וכחלק מהתמודדות שלנו כחברה עם הצורך בפניה לכלל הקהלים בארץ ובעולם אל מול סייגים הקיימים בקרב חלק מאנשי הישוב".

עין גדי בית כנסת מקווה מאבק תושבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד