י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ראש הכולל התחנן: "תחזרו לדרך הלימוד של פעם"

כמאתיים אברכים הגיעו לכנס פתיחת הזמן של רשת הכוללים 'ר' עקיבא איגר' ושמעו את רבם הגאון רבי דוד לייבל נסער על דרך הלימוד בדורנו

ראש הכולל התחנן: "תחזרו לדרך הלימוד של פעם"

"מי שלא נלחם בכל כוחו ומעצמו, להבין מה כתוב בכל מה שהוא קורא, לברר מדוע זה ככה – הרי הוא פוגע בכלל ישראל! מרנא ר' חיים מבריסק זיע"א, ראה שבדרך הלימוד ניתן להציל את כלל ישראל מתנועת ההשכלה ושאר הניסיונות שמחוץ לבית מדרש - זה בדיוק מה שאתם עושים בדרך הייחודית שלנו: מצילים את הדור!"

דברים חדים אלו נאמרו בלהט על ידי הגאון רבי דוד לייבל, ראש ישיבת ר' חיים וראש רשת הכוללים 'ר' עקיבא איגר' שמרכז סביבו תלמידים רבים. שיטתו של הרב לייבל עוסקת בדרך וצורת הלימוד, והיא דוגלת למנוע את המצב שאברך בן עלייה וכן כל בן ישיבה יצמד בפירוש הסוגיא לסיסמאות ומשפטים וללא כל הבנה מעמיקה. בשיעוריו הנמסרים בפני מעל עשרה כוללים ברחבי ב"ב וכן בשיעורים המעוברים ע"י תלמידיו שמכהנים בראשות שאר הכוללים בארץ ובחו"ל, רוכשים התלמידים את היכולת לגשת לסוגיא בהבנה מעמיקה ולמידה מתוך חיבור למציאות הקיימת בדור הזה.

מאתיים האברכים שעמלים בכמה בתי מדרשות ברחבי הארץ, ב"ב, בירושלים, אלעד קריית ספר וחדרה, התכנסו יחדיו למעמד מיוחד של פתיחת זמן קיץ. האברכים ששותפים כבר שנים לדרך לימוד התורה בעיון והעמקה, שמעו הפעם בכנס דברים שנאמרו במערכה שלמה וסדורה על חובת תלמוד תורה ואלו חדרו לליבותיהם הדברים בצורה שאינה משתמעת: שיטה זו היא הכרחית לקיום התורה ולמידתה בצורה הנכונה.

שיעור הפתיחה שמסר ראש הכולל לכל האברכים בכינוס המשותף, עסק בסוגיא הנלמדת ובסופה, בחר כאמור ראש הכולל לעלות את בירור דרך הלימוד כפי שנלמד בבתי המדרשות שתחתיו זה עשרות שנים. לדבריו, יש כיום נסיגה מהדרך הוותיקה של לימוד התורה בעולם הישיבות ובריחה של רבים לאזורי נוחות בלימוד שלא דורשים מהם כל מאמץ.

הרב לייבל סבור כי דרך הלימוד הייחודית של מחשבה ובירור כל דבר בסוגיא בצורה הכי מעמיקה שיש, היא דרך הלימוד שחובה על כל אברך שבחר להקדיש את עצמו לעמוד ולשרת לפני ה' בין דפי הגמרא. "ההיצמדות לחוקי התורה וההלכות וכן החיבור המנטלי אליה יכול להיווצר רק דרך התבוננות מעמיקה בדברי האמוראים. בנוסף, רק כך אנו מצילי כלל ישראל ומשמרים את דרך התורה", טען.









דוד לייבל ראש כולל דרך לימוד אברכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד