י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שימו לב אל הנשמה, ואל הגלגלים של הרכב

תחזוקת הרכב חיונית להגנה על ביטחונכם, בדגש על הצמיגים • כך תוכלו לזהות פגמים, ולדעת לשמור על צמיגים איכותיים ויעילים

שימו לב אל הנשמה, ואל הגלגלים של הרכב

הציווי 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' שגור על כל פה בזמן חופשת בין הזמנים. אבל חשוב מאוד לזכור אותו גם בימי השגרה האפורים, בייחוד בכל מה שנוגע לתחזוקה של המכונית שבה אנחנו נוהגים. בייחוד כאשר מדובר במשפחות שלא מחזיקות באופן קבוע רכב, ששואלות לפעמים רכב מן השכנים או שוכרות רכב באירועים מיוחדים, חשוב מאוד לדעת איך להימנע ממצבים מסוכנים בנהיגה.

פריט הבטיחות החשוב ביותר במכונית הם הצמיגים. בגלל שארבעת צמיגי הרכב הם נקודת האחיזה של המכונית שבה אנחנו נוהגים על הכביש. הם הבסיס של אחיזת הכביש ושל בטיחות הנסיעה. התפוצצות צמיג באמצע נסיעה בכביש מהיר עלולה להסתיים חלילה באסון. איך מזהים צמיג מסוכן ואיך נמנעים מסכנה שכזו?

"יש כמה סימנים שיעזרו לכם לדעת שהגיע הזמן להחליף צמיג", מסביר דני לוי, מנכ"ל צמיגי מטלון.
"צריך לבדוק מהו גיל הצמיג וכמה זמן עבר מאז שהוא הותקן ברכב. אם הצמיג בן למעלה מעשר שנים – יש להחליפו מיידית. אם עברו ארבע שנים מיום ההתקנה של הצמיג ברכב – יש להחליף אותו".

איך אפשר לדעת מהו הגיל של הצמיג?

"על הצמיג מופיעות ארבע ספרות – שתי הספרות הימניות הן שנת הייצור ושתי הספרות משמאל הן השבוע בשנה שבו יוצר הצמיג".

לוי הוסיף, עם זאת, שבדיקת שנת הייצור של הצמיג אינה המדד היחיד שבו אפשר וצריך למדוד את תקינות הצמיג. לדבריו, יכולים להיות צמיגים 'צעירים' מאוד אבל שחוקים באופן שמחייב החלפה מיידית שלהם.

תשומת לב מיוחדת אחרי עונת הקיץ החמה והיבשה

"גם צמיג 'צעיר' מארבע שנים יכול להיות ישן ושחוק. אם נסעו עם הצמיג בין 60 ל-70 אלף קילומטר – גם בפרק זמן קצר – סביר להניח שהצמיג יהיה שחוק. אפשר לזהות צמיג שחוק במבט קצר. בצמיג חדש יש חריצים עמוקים שנועדו לחזק את אחיזת הכביש של הצמיג. בצמיג שחוק החריצים – שצריכים להיות לפחות בעומק של 2 מילמטר – נעלמים".

סכנה נוספת שחשוב לשים לב אליה, בייחוד לאחר עונת הקיץ החמה, היא צמיגים יבשים העלולים להתפרק באמצע נסיעה, חלילה. "צמיג מתייבש או במקרה שהוא מורכב על רכב שבמשך זמן רב לא נוסע, או במקרה של רכב שנוסע המון. אפשר לזהות אותו כשרואים סדקים בדופן הצמיג".

ראיתי שאני צריך להחליף צמיג ויש לי במקרה במחסן צמיג שנשאר לי מרכב קודם. אפשר להרכיב אותו ברכב הנוכחי?

"חשוב מאוד לזכור. בכל מקרה שבו יותקן ברכב שלכם צמיג לא מתאים לא יהיה תוקף לביטוח שלכם. על פי חוק חובה להתקין ברכב צמיגים במידות המופיעות ברישיון הרכב, ושקוד המשקל והמהירות שלהם מתאימים להוראות היצרן. חוץ מזה, אם תתקינו צמיג לא מתאים – הוא יסכן את בטיחות הנוסעים ברכב, יקשה על הנסיעה ויגרום לבזבוז מיותר של דלק וכסף", ציין לוי.

בפעם האחרונה שבה הייתי בפנצ'ריה אחרי שנפסל לי צמיג אחד בביקורת טענו שאני צריך להחליף את כל הצמיגים. זה נכון או שעבדו עלי?

"אם חלק מהצמיגים תקין וחלק לא – לא חייבים להחליף את כל הצמיגים ברכב. גם לא חייבים להתקין את הצמיגים המקוריים של הרכב – של אותו יצרן ובאותו פרופיל כמו הצמיגים שאיתם הוא יצא מהמפעל. ההמלצה היא להתקין צמיגים מקוריים, אבל אין חובה לעשות זאת. חוץ מזה, הצמיגים המקוריים הם לעתים לא זמינים ובדרך כלל יותר יקרים".

עם קצת תשומת לב לצמיגי הרכב, אפשר לקיים בהידור רב את הציווי 'ובחרת בחיים', לשמור על חיינו ועל חיי היקרים לנו הנוסעים איתנו ברכב. סעו בבטחה ותגיעו למחוז חפצכם לחיים, לשמחה ולשלום.
לפרטים צמיגי מטלון

גלגלים בין הזמנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד