י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המלצות: להתיר תעמולת בחירות במטוס וברדיו

זו לא בדיחה: בין המלצות הועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות יש גם טיפים לגבי ביטול סעיפים ארכאיים ומיושנים

מטה בחירות. צילום: שוקי לרר
מטה בחירות. צילום: שוקי לרר

הועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות הגישה היום (שני) את המלצות הביניים שלה בתחומים שונים, בין היתר, החלת חוק הבחירות - דרכי תעמולה על האינטרנט ועל הרשתות החברתיות, ביטול הסעיף האוסר על תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה בתקופה של 60 הימים שלפני הבחירות, צמצום תשדירי בחירות, רכישת "פרסומות בחירות" בטלוויזיה וברדיו וביטול ההסדר הכללי לפיו כל הפרה של החוק היא עבירה פלילית.

בנוסף, הוועדה מציעה לבטל הסדרים ארכאיים ובהם: איסור השימוש בכלי שיט ובכלי טיס, הגבלת השימוש ברמקול, איסור על נשיאת לפידים ועל זריקת אור.

הוועדה ממליצה להסמיך את יושב ראש הוועדה המרכזית להטיל עיצומים כספיים של הפרות של חוק דרכי תעמולה. הוועדה ממליצה כי העיצומים הכספיים יהיו גבוהים בכדי להרתיע מפרים פוטנציאלים.

הוועדה מציעה מספר תיקונים בכל הנוגע לפרסום סקרי בחירות, המבוססים על עקרון השקיפות, על החשיבות של מניעת הטעיה ועל הצורך בדיווח הוגן. לפי הוועדה "המשדר לציבור והמפרסם בכתב לציבור על תוצאותיו של סקר בחירות יוודא שהדיווח על הסקר ישקף נאמנה, הן בנתוניו והן באופן הצגתם, את תוצאות הסקר כפי שאלה משקפות את עמדות הציבור".

עוד נכתב בהמלצות הועדה כי "הראשון שמשדר לציבור על תוצאותיו של סקר בחירות ומי שמשדר כאמור בתוך 24 שעות מאז שתוצאות הסקר נמסרו לציבור לראשונה, יציין בצד התוצאות את כל אלה: שמו של הגוף שהזמין את הסקר שמו של הגורם שערך את הסקר".

"התקשר הגורם שערך את הסקר עם מתמודד בבחירות בתקופת הבחירות או עם מי מטעמו או למענו, יפרט את פרטי המתמודד בבחירות עמו התקשר ותקופת ההתקשרות – התאריך או התקופה שבה בוצע הסקר. האוכלוסייה שמתוכה נלקח מדגם המשיבים לסקר. מספר האנשים שהתבקשו להשתתף בסקר, מספר האנשים שסירבו להשתתף בסקר, ומספר האנשים שהשיבו על הסקר. טווחי הטעות במספר מנדטים, לכל עמודה שתוצג בסקר ולגבי כל מתמודד בבחירות שנסקר ואת רמת הסמך שלפיה נבנו טווחי הטעות האמורים".

בנוסף, חברי הוועדה החליטו כי בתקופה שתחילתה שבעה ימים שלפני פתיחת הקלפיות, יכלול סקר בחירות המפורסם בכתב לציבור או המשודר לציבור את כל המתמודדים בבחירות שבהתאם לתוצאות הסקר צפויים לקבל לפחות אחוז אחד מסך הקולות הכשרים.
בחירות ועדה החלטות תעמולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד