כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

כך מונע גפני הפשרת שטחי ענק במרכזי הערים הגדולות בישראל

מעל מיליון וחצי מטר רבוע של נכסים העומדים דומם במרכזי הערים הגדולות בישראל מחכים לחוק עליו המליץ דו"ח טרכטנברג, ואותו מקדמים בעיריות ובכנסת - ומי תוקע אותו? ח"כ גפני • סגני ראשי הערים כבר לא יכלו לשתוק, אך גפני מתבצר בעמדתו

גפני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
גפני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



מצוקת הדיור המחריפה בישראל מביאה לשורה ארוכה של חוקים ותקנות שמטרתם להפשיר קרקעות לבניה ולמגורים, מתוך התפיסה כי הגדלת ההיצע בשוק תקל על הביקוש, והמחירים המאמירים ירדו.

אחת הדרכים שעליה הומלץ בכדי להפשיר קרקעות נוגעת לנכסים שאינם שמישים הנמצאים בלב הערים הגדולות, במקומות מבוקשים מאד לדיור ומסחר. ל'בחדרי חרדים' נודע כי מדובר בשורה ארוכה של נכסים, שרק בשלוש הערים ירושלים, חיפה ותל אביב עומדות על מעל מיליון וחצי מטר רבוע, העומדים ללא שימוש כלל - זאת משום שהם לא תקינים למגורים או לכל שימוש אחר.

הסיבה שבעלי הנכסים לא "משמישים" (מתקנים לשימוש) אותם, נעוצה בעובדה שהם לא נאלצים לשלם עליהם ארנונה, או משלמים סכום מועט וזניח, מה שלעיתים גורם להם פשוט להותיר אותם שוממים מבלי עלות או עם עלות מזערית, ובכך ליהנות משווים וממחירם המאמיר ולהמשיך לנפח את בועת הדיור. למעשה, כבר בדו"ח טרכטנברג שחובר לאחר 'מחאת הדיור' לפני כחמש שנים המליצה הוועדה על גביית ארנונה מבעלי הנכסים הללו, אך יוזמות החקיקה שנגעו לכך מאז נתקעו שוב ושוב.

יוזם הצעת החוק האחרונה בנושא הוא ח"כ רועי פולקמן מכולנו, וגם הוא נתקבל בקשיים, כשהכתובת בסופו של דבר מובילה ליו"ר וועדת הכספים ומפלגת 'דגל התורה', חבר הכנסת משה גפני. לא ברור מדוע גפני בוחר להקשות על החוק הזה לעבור. בתחילה, לאחר המלצות הוועדה, גפני תמך בהעלאה מינורית של הארנונה לאחר שלוש שנים של פטור מלא (ולמשך חמש שנים נוספות), מה שכמובן לא היה מספיק בשביל לגרום לבעלי הנכסים "להפשיר" אותם, כפי שהומלץ. מה גם שלאחר שחולפות שמונה שנים בעל הנכס פטור מתשלום כליל.

כדי להבין על מה מדובר שימו לב לנתונים - בשלוש הערים הגדולות ירושלים, חיפה ותל אביב בלבד ישנם מעל למיליון וחצי מ"ר של נכסים מסוג זה, שעלות הארנונה הכוללת שהם פטורים ממנה עולה על 150 מיליון ש"ח. מהנתונים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי רק בירושלים לבדה ישנם כ-400,000 מ"ר נטושים אשר זוכים לפטור מארנונה בגובה של 44 מיליון ש"ח. אותם נכסים היו יכולים לשמש לפתרון מצוקת הדיור, ליצירת מקומות עבודה נוספים, לבניית מלונות ועוד.

לאחר שהחוק נתקע שוב ושוב פנו שלושה סגני ראשי ערים - עופר ברקוביץ' מירושלים, אסף זמיר מתל אביב ושי אבוחצירא מחיפה לגפני, בניסיון להבין מדוע הוא תוקע את החוק האקוטי, שאמור אף להביא רווחה באזורי מגורים המיועדים למגזר החרדי בירושלים.

גפני השיב להם אתמול במכתב תגובה בו הוא טען כי יש בנוגע לחוק הזה חילוקי דעות בינו לבין ח"כ פולקמן, וכי הוא מתנגד לביטולו משום "שברוב המקרים מדובר באנשים עניים שיכולתם הכלכלית מוגבלת". מסביבתו של גפני אומרים עוד ל'בחדרי חרדים' כי גפני "באמת לא חושב שזה הוגן שאם יש למישהו נכס לא שימושי, שיצטרך לשלם".

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אומר סגן ראש עיריית ירושלים עופר ברקוביץ', המחזיק בתיק הפיתוח הכלכלי, התרבות ומרכז העיר כי הוא מופתע מהתגובה. "לי אין נכס בבעלותי ואני לא מכיר אנשים שמחזיקים נכסים בערים מרכזיות והם עניים, החלת החוק תגרום לאותם בעלי הנכסים להחליט האם הם מוכרים את הנכסים או משמישים אותם ותשים סוף לתופעה של נכסים נטושים בלב ערים מרכזיות בישראל".

הטענה כי בעלי נכסי הענק הללו הם עניים נשמעת תלושה. בדיקת 'בחדרי חרדים' מעלה כי בירושלים לדוגמה עומד "מלון הנשיא" ברחוב העם בטלביה כשהוא ללא שימוש, ונמצא בבעלות חברת "אפריקה ישראל" שבשליטת איש העסקים לב לבייב, או מלון "פנינת דן" הצמוד לבניין העירייה, בין העיר העתיקה לרחוב יפו, השומם כבר 16 שנה. בנוסף, על פי נתוני האוצר שפורסמו השבוע בעקבות רפורמת המס על דירה שלישית ומעלה של שר האוצר כחלון, עולה כי העושר הממוצע של בעלי הנכסים, גדול פי 15 בממוצע ממי שאין בבעלותו נכס, ואין ספק כי בעלי הנכסים אינם נופלים בקטגוריה של "אנשים עניים" כדברי גפני, זאת על אף שאין נתונים על זהותם של רוב מחזיקי הנכסים שאינם שמישים.

ברקוביץ' מוסיף עוד ל'בחדרי חרדים' - "מאות אלפי המטרים שעומדים ללא שימוש במשך שנים, בירושלים ובמדינת ישראל, פוגעים במשפחות רבות ומייקרים את מחירי הדיור. גפני נשלח על ידי הציבור וכחלק מהממשלה עליו לסייע בהקלה על משבר הדיור ויוקר הנדל"ן. החלת הארנונה על נכסים נטושים תסייע בהשמשה של מבנים רבים, ותסייע לנו לפתור מצוקות דיור ותעסוקה של הציבור החרדי והציבור החילוני כאחד.

"לא יעלה על הדעת ששכונות שלמות יעמדו סגורות, שבעלי הנכסים יהיו פטורים מארנונה והשכבות החלשות והשקופות ייפגעו מכך. אני נחוש שהצעד הזה יוכל לסייע ולא במעט בהכנסת מיליון וחצי מטר לשוק הנדל"ן ולהורדת המחירים".

יו״ר סיעת כולנו, ח'כ רועי פולקמן המקדם את החוק, הסביר ל'בחדרי חרדים' - "קידום חוק גביית ארנונה על מבנים נטושים, בעיקר באזורי הביקוש, הוא חלק בלתי נפרד מפתרון בעיית הדיור בישראל ומדובר בפוטנציאל קריטי לשחרור דירות נוספות לשוק. אמשיך לפעול לקידום החוק במהלך מושב הכנסת הקרוב לאחר שהתקדמנו לקראת הבנות בדיוני הועדה ובעבודה משותפת עם יו"ר ועדת כספים".

ח"כ משה גפני מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים' - "יש הבדל עצום בין דירות רפאים שאני תומך בהגדלת הארנונה עליהם, לבין נכסים שלא ראויים לשימוש שאין שום הצדקה לשלם עליהם ארנונה. אנו מקיימים דיונים בנושא, ונגיע לעמק השווה".

מכתב סגני ראשי הערים, ותגובתו של גפני אמש









משה גפני נכסים נטושים מצוקת הדיור בועת הנדלן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד