כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

המסר מהמפגש ההיסטורי: האמת והשלום אהבו / דעה

מטרת הפגישה היא בעצם קיומה! כן, יכולים להיות חילוקי דעות ותפישת הנהגות שונה בין מנהיגינו, וכן, גם טובי הפרשנים יכול להיות שלא ישכילו להבין את מטרות הפגישה כי לפגישה אין מטרות מלבד מטרה אחת: האמת והשלום אהבו, זה המסר שקיבלנו, והרי כבר נאמר שתמונה אחת שווה אלף מילים / דעה

הגראי"ל שטיינמן והרבי מגור, הערב
הגראי"ל שטיינמן והרבי מגור, הערב

שעת לילה מאוחרת ברח' חזון איש בבני ברק, בדירה הצנועה בבית מס' 5 נשמעו נקישות, גם מעט הגבאים שכבר שימשו את המנהיג החדש של הציבור הליטאי כבר יצאו לביתם.
הרבנית ניגשה לפתוח את הדלת, דמות הדורה כבת שישים עמדה בפתח, נאמנה לתפקידה לשמור על בעלה, אמרה 'ראש הישיבה לא מקבל כעת', הדמות מנסה אולי בכל זאת, אך הרבנית בשלה: לא כעת! בלית ברירה הוא אמר 'קוראים לי יעקב אריה אלתר' אבל את הרבנית זה לא הרשים... ברחוב מכנים אותי הרבי מגור הוא הוסיף...

עכשיו כבר לא היה ספק, הרבי מגור נכנס לחדרו של ראש הישיבה לשיחה בארבע עיניים ארוכה שגלשה אל תוך הלילה.

כך זה התחיל, לפני כמעט עשרים שנה, מרן הגראי"ל שטיינמן היה אז בתחילת תקופת הנהגת הציבור הליטאי, ומרן האדמו"ר מגור מונה למנהיג החסידות הגדולה בישראל ולנשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל.

השלום הרשמי כבר הושג ארבע שנים קודם לכן בין מרן הגרא"מ שך זצוק"ל למרן האדמו"ר בעל הפני מנחם זצוק"ל, אך המתח מהמחלוקת הידועה של שנת תשמ"ט עדיין ריחף באוויר, בבחירות תשנ"ו היו אלו שני המנהיגים שהובילו את הסכם השלום ואת חלקי יהדות התורה שוב לרשימה אחת, אבל עדיין ניצני המחלוקת העיבו על כל חלקי הציבור.

ואז בשקט בשקט מתחת לרדאר בלי מעורבות של בוחשים מהצד החלה ונרקמה לה מערכת יחסים אישית בין המנהיגים, כשהפגישה המדוברת הייתה רק חלק קטן ממנה.

ואז נפל דבר בציבור החרדי, ראש הישיבה הביע את רצונו לנסוע אל מעבר לים במסע חיזוק נדיר וראשוני מסוגו, הקהילות החרדיות בגולה נערכו בהיסטריה לקראת הביקור, לוחות הזמנים תוכננו בקפידה רבה וכל קהילה ניסתה להפעיל את קשריה בכדי לזכות בכבוד הגדול, תוך כדי שההכנות בעיצומן הגיעה ידיעה מרעישה נוספת כ"ק האדמו"ר מגור מצטרף לנסיעת ראש הישיבה, החדשות היכו בהלם את הציבור החרדי, מי האמין עד לפני כעשר שנים בשנים הקשות לראות מחזה שכזה, אבל המציאות הייתה מעבר לכל דימיון, שני המנהיגים נסעו יחדיו למסע מרתק של כמעט שבועיים ברחבי אמריקה כאשר הגבאים מסביב מתפעלים שוב ושוב מהכבוד וההערצה ההדדית בין שניהם, התמונות והדיווחים מהביקורים שפורסמו מידי יום ביומונים החרדים נקראו בשקיקה ע"י אלפי המעריצים ונראה שעידן חדש הגיע לציבור החרדי.

כאשר חזר הרבי מגור למעונו, הבחינו שמשיו שעל כל פעולה קטנה שהם עושים למענו הוא מאריך להודות להם, לתמיהתם מה יום מיומיים ענה להם הרבי, אני כעת חוזר משבועיים שניסיתי לשמש את ראש הישיבה, ראיתי כמה זו מלאכה קשה, כעת אני יותר מעריך את מסירותכם...

בעקבות המסע הזה הגיעו עוד מסעות קצרים וארוכים לאמריקה ולאירופה, כשבתווך התיאום וההנהגה בין המחנות בציבור החרדי נשמרים כל העת.
בעקבות תמורות פנימיות ופרשיות שונות שאין כאן המקום להזכירם, הלך הקשר והתרופף מאוד בשנים האחרונות, נשמר אמנם תיאום בדברים הגורליים בהנהגת הציבור החרדי, אבל מה שהיה כבר לא חזר למגינת לב כולם.

כבר תקופה ארוכה שראש הישיבה מביע את רצונו לקדם מהלכי שלום נוספים, השמועה אומרת שלאחר וועידת דגל התורה בחורף האחרון התבקש ראש ישיבת פוניבז' הגרי"ג אדלשטיין להוביל מהלך שכזה, דברים אלו לא קיבלו אישוש מיוחד בחודשים האחרונים, ואולי טוב שכך, מכיוון שבדרך הטבע מהלכים שמעורים בהם יותר מידי אנשים סופם שלא ייצאו אל הפועל, ע"ע מימוש החוק הנורווגי ביהדות התורה ועוד.

ולכן ההפתעה הערב הייתה גדולה כשהתחילו השמועות להגיע שראש הישיבה בדרכו לירושלים, זה היה נראה כעוד רב סרן שמועתי שמנסה לבדוק את הדופק של הציבור החרדי, אבל כששמועה לשמועה מתווספת ותמונות מתגנבות לפתע מהאירוע ההיסטורי, (תמונות רשמיות כנראה שלא נראה), הבינו כולם שאכן נפל דבר, כשמנהיג הדור מטריח את כל שנותיו ועולה ירושליימה לאחל מזל טוב יש כאן יותר מאמירה ברורה, הרי יכלו שני המנהיגים להיפגש בשקט ובצנעה כמו הפגישה מלפני עשרים שנה שאיש לא ידע על קיומה, אבל רצונם היה דווקא שזה יהיה בגלוי קבל עם ועולם, בשביל זה שווה מאמץ, בשביל זה שווה מסירות נפש, ואם כך בין שני מנהיגי הדור בימים כאלו של חודש אלול, מה זה מחייב אותנו!

כולם כעת ידברו מה ההשלכות הפוליטיות ממעמד זה. מה מטרותיו? ולמה הוא נועד? תשובה לא נקבל מאף אחד, מכיון שגדולי ישראל לא ישתפו אותנו במחשבותיהם ובשיחותם, אבל התשובה שאנו כן יכולים לקבל זה ממה שמנהיגי הדור כן רצו שנראה, וזה עצם הפגישה, ללמדנו שמטרת הפגישה היא בעצם קיומה! כן, יכולים להיות חילוקי דעות ותפישת הנהגות שונה בין מנהיגינו, וכן, גם טובי הפרשנים יכול להיות שלא ישכילו להבין את מטרות הפגישה כי לפגישה אין מטרות מלבד מטרה אחת: האמת והשלום אהבו, זה המסר שקיבלנו, והרי כבר נאמר שתמונה אחת שווה אלף מילים!!!

הכותב הינו חבר מועצת העיר אלעד
שלום ליטאי-חסידי הרב שטיינמן הרבי מגור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד