ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מחלות נפש במגזר החרדי - עכשיו יש מי שידבר על זה

הגיע הזמן לדבר על זה ועדיף באופן פתוח כדי שנוכל לעזור לך • כנס ראשון מסוגו של איגוד המטפלים החרדי מוכיח כי עיצומה של המהפכה החיובית ממשיך להתקיים • יש מחלות ויש מטפלים חרדים - רק אל תתנו לנו לסבול

נתי בקר - ממנהלי איגוד המטפלים עם הפסיכולוג ישי שליף. צילום: דוד גנוט
נתי בקר - ממנהלי איגוד המטפלים עם הפסיכולוג ישי שליף. צילום: דוד גנוט



על תחום בריאות הנפש בחברה החרדית, אפשר לומר שהוא מתאפיין בחוסר סדר בולט – אם לא אפילו כאוס. לא פעם ולא פעמיים אנו נתקלים בשיטות ריפוי שונות המבטיחות לנו שיקום מידי, הצלת הילד ממצב כזה או אחר, פסיכוסומשהו שאף אחד לא יודע לקרוא ועוד. על פי רוב אנחנו מחפשים המלצות מחברים או מכרים, אך לעתים המודעה כל כך משכנעת, שאנו הופכים את עצמינו לשפני ניסיון באופן די מודע.

בכל הקשור לתחום בריאות הנפש, היה סוג של טאבו בחברה החרדית. שקט, לא יודעים מה זה ואם יודעים – אין צורך לדבר על זה. לא קיים אצלנו. תמיד נמצא השכן, הקרוב המבין, האיש שהמציא שיטה מדהימה שתחלץ אותנו מהמשבר אליו נקלענו ואין דרך יציאה נראית לעין – והשקט שב לשרור, אלא אם כן נפלנו לידיו של שרלטן כל כך נורא, שהבעיות רק התעצמו.

במהלך שני העשורים האחרונים חלו תמורות מעניינות בתחום, ואפשר לראות זאת בכך שיותר חרדים וחרדיות יצאו ללימודים של עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, תרפיות לסוגיהן. במהלך השנים הללו הוכשרו מאות מטפלים ומטפלות מהמגזר החרדי שעוסקים בטיפול מקצועי לסוגיו.

אין ספק שמעודד לדעת כי אנשי מקצוע בוחרים לטפל בתחומים שקשה להגיע אליהם במגזר החרדי – בו במשך שנים רבות היתה נטייה שלא לדווח על מקרי אלימות לסוגיה, דיכאון נשים אחרי לידה, פגיעות בילדים, נשים ואף בבחורים, ובכלל, כל תחום הרווחה קיבל מקום די זניח בכל המרחב הציבורי החרדי.

מספר סטודנטים חרדים וחרדיות, בוגרי ישיבות ובוגרות סמינרים, הבינו במהלך לימודיהם כי אם לא יהיה סדר בכל הנושא, יהיה קשה מאוד להשיג את המטרה לשמה יצאו לאוניברסיטאות ולמכללות – והיא טיפול אמיתי, וכך נולד הרעיון של איגוד המטפלים החרדי – שכשמו כן הוא, יאגד תחתיו אנשים מוסמכים לטיפול. בעלי תואר ראשון לעבודה סוציאלית ובעלי תואר שני בתחומי טיפול אחרים.

נתי בקר, בתיה ברקוביץ, ושולי שוהם – כולם עובדים סוציאלים MSW חברו עם מיכאל נכטילר, יזם חברתי וכך הוקם האיגוד שאת אקורד הפתיחה שלו עשו בכנס ראשון מסוגו במגזר החרדי. זה קרה השבוע ביום שלישי בערב, בבית החולים מעיני הישועה (בחסות ידידות טורונטו ואגודה אחת – עמותה ליזמות חברתית במגזר החרדי. ש.ח).

היה מדהים לראות מאות אנשים באולם אחד, חרדים מכל שכבות האוכלוסיה, יושבים ומאזינים בריכוז להרצאות בנושא בריאות הנפש שכללו הכל ברחל בתך הקטנה, מבלי להסתיר או לחפות: יש מחלות נפש, יש משיכות מסוכנות, יש דיכאונות, יש מקרי רווחה קשים, ומשפט אחד שאמר ראש המערך הפסיכיאטרי של המרכז במעיני הישועה, ד"ר בונצל, אמר מבחינתי הכל: "להיות מטפל חרדי ולא להיות פתוח למה שנוגע גם לדברים שלא מקובלים – זה לאבד חלק גדול בחשיבות של טיפול".

באיגוד עצמו חברים נכון לעכשיו כ- 80 מטפלים ומטפלות חרדים שמטרתם לצמצם תופעות קשות שקשורות לתחומי הנפש, ולאפשר את הטיפול המקצועי לכל בעיה ובעיה, מבלי שאנשים ייאלצו להתחבא, להתחפר ולהתמוטט בשקט בתוך עצמם. השינוי המדהים שמתחולל בחברה, הפתיחות שמראה פניה משנה לשנה, מוכיחה מעל לכל, כי אין טעם להתחבא משום דבר, אין סיבה לסבול, אין טעם לפחד לפנות לקבלת עזרה, די להאשמה עצמית ולפחדים מיותרים – טיפול הוא דבר כל כך טוב שמאפשר לנו איכות חיים, ולא להפך. המטפלים החרדים עובדים תחת הנחיות הלכתיות ורבנים, יש להם את הידע איך לגשת לטפל בבעיות גם בהיבט התורני שלהן, ואין כל חשש משום בחינה – ללכת ולקבל את העזרה הנדרשת.

בשיחה על הכנס אומר ל'לובי נשי', אהרן הופנר, עו"ס קליני M.S.W: "מכאן יוצאת קריאה לכלל העוסקים בחינוך וטיפול להשלים את השכלתם במקומות מוכרים על ידי הרשויות המוסמכות בארץ, ובכך להביא לידי ביטוי את יכולותיהם כראוי".

האם אנו עדים לתחילתו של שינוי מבורך? האמת שאנחנו כבר בעיצומו. הכנס הראשון של איגוד המטפלים החרדי – הוא עוד נדבך חשוב שמסייע בכך.















הפסיכולוג ישי שליף, מנהל שפ"ח במודיעין עילית, מותיקי הפסיכולוגים החרדים, ופורץ הדרך בתחום



ד"ר מיכאל בונצל,הפסיכיאטר הראשי של מרפאות בריאות הנפש במרכז הרפואי מעיני הישועה
קרדיט: דוד גנוט
איגוד המטפלים החרדי עובדים סוציאלים בריאות הנפש מטפל חרדי רווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד