כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סיוט הצהרונים הגיע לירושלים: מאות נותרו בחוץ

אם חשבנו שכאוס הצהרונים שמתחולל ברחבי הארץ מיצה את עצמו – טעינו בענק. בעוד הצרות של אלפי הורים הן תשלום נוסף של 40 שקלים מדי חודש, יש הורים שנאלצים לשלם באופן פרטי עבור בייביסיטר או להסתדר בדרכים לא דרכים – שכן להם אין צהרון כלל. הסיבה? תקציב משרד האוצר אזל • כל הפרטים

אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)
אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)

אם חשבנו שכאוס הצהרונים שמתחולל ברחבי הארץ מיצה את עצמו – טעינו בענק. בעוד הצרות של אלפי הורים הן תשלום נוסף של 40 שקלים מדי חודש, יש הורים שנאלצים לשלם באופן פרטי עבור בייביסיטר או להסתדר בדרכים לא דרכים – שכן להם אין צהרון כלל. הסיבה? תקציב משרד האוצר אזל.

בשיחה עם 'לובי נשי' מספרת ש' (השם במערכת) על הסיוט שעובר עליה ועל חברותיה, באחת משכונות העיר ירושלים. "השיבוצים לגנים הגיעו אצלנו באוגוסט במקום בחודש ינואר(!) גם כך אנו זוכים לבעיות בנושא, אז עכשיו עניין הצהרונים מדיר שינה. שתי בנותיי שובצו ברשתות שונות, האחת ב'עץ הדעת' והשניה ב'בית יעקב' – מיד רשמתי לצהרונים, על אף שלא ידעתי מה בדיוק יהיה, אך ידעתי שתמיד יש בעיות. כשהחלה השנה, הודיעו בבית יעקב שהצהרון מתחיל ואז גיליתי שהוא במרחק 10 דקות הליכה מהגן, לא אפשרי מבחינתי לחלוטין. ב'עץ הדעת' הודיעו שאין רישום מספיק".

ש' לא התעצלה ויצרה קשר עם הרב שמואל מקלב מ'עץ הדעת' שגילה אמפתיה כלפי הסיפור והסכים לבקשתה – לפתוח צהרון במידה והיא מארגנת 18 ילדים – מספר מינימלי לפתיחת צהרון, אפילו אם מדובר בילדות מגנים אחרים. ש' שלחה מכתבים להורי הילדות הלומדות עם שתי בנותיה וביקשה שמי שרוצה צהרון, תפנה אליה. "כשהיה בידי את מספר הילדות, ניגשתי חזרה אל הרב מקלב, אך לאחר יומיים הוא אמר שצריכים אישור עירייה. אז פניתי לרחלי ביטון, אחראית צהרונים, שכתבה לי במייל ש'מחכים לאישור מנכ"ל – אם ובכלל'". כששאלה אותה למה הכוונה, הסבירה לה שמחכים לאישור תקציבי.

בסיוע חברה שעובדת במשרד האוצר, הבינה ש' שהתקציב אכן אזל. באוצר שלחו אותה למשרד הפנים שהפנה אותה למשרד החינוך – אליו פנתה דרך מחלקת פניות ציבור וטרם זכתה למענה.
כפי שהבינה מגורמים במשרד האוצר, יש השנה 1000 ילדים יותר מאשר בשנה שעברה שנותרו ללא תקציב לצהרון. ככל הנראה ישנן 76 מסגרות לבנים ולבנות במוסדות השונים שמחכים עדיין לתקציב ולפיכך אינם נפתחים. יש ילדים – אין כסף – אין צהרונים. וההורים? "אני עובדת במשרה מלאה ואין לי שום אפשרות לשוב מוקדם הביתה", אומרת ש'. "אני משלמת לבחורה שמוציאה לי את הבנות מהגנים ושומרת עליהן בבית. כל אחת ואחת בגן צריכה להסתדר בדרכים לא דרכים כדי שתהיה לה אפשרות לחזור כרגיל מהעבודה. זה אבסורד".

ממשרד החינוך נמסר כי הנושא נמצא באחריות עיריית ירושלים.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה ל"בחדרי חרדים": "העיר ירושלים נמצאת במגמת צמיחה וגידול במספר הילדים ולאור זאת עולה הביקוש למסגרות הצהרונים. ירושלים היא היחידה שמפעילה את הצהרונים כבר מה 1.9 ופועלת כל העת כדי לאפשר למספר רב של תלמידים ליהנות מהצהרונים.

"תכנית ציל"ה היא תכנית ממשלתית ולה מסגרת תקציב להפעלה אשר מתקבל מהממשלה. התקצוב מתבסס על ממוצע של מספר ילדים עם תקן מוגדר מראש של מספר מסגרות לפתיחה. תקן המסגרות לא עומד בביקוש הנדרש והתקציב העומד לרשות התכנית אינו מאפשר להיענות בחיוב לדרישות בתחום הרחבת מסגרות צהרונים. לאור זאת ראש העיר פועל מול הממשלה ומשרד החינוך בבקשה לקבלת מימון נוסף שיאפשר פתיחה של צהרונים נוספים בעיר. העירייה עושה כמיטב יכולתה במסגרת האפשרויות העומדות לרשותה לרבות תגבור בכוח עזר נוסף, הדרכה וליווי של אנשי מקצוע, ביקורים בשטח וכו'".
צהרונים עיריית ירושלים משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד