ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

רב'ה הרצוג ממאה שערים: המחנך רבי יוסף מאיר הרצוג זצ"ל

דורות על גבי דורות של קנאים נאמנים גידל הרב הרצוג ממאה שערים, שהלך לעולמו הבוקר אחרי עשרות שנות חינוך והרבצת תורה

רב'ה הרצוג ממאה שערים: המחנך רבי יוסף מאיר הרצוג זצ"ל
נרות נשמה צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת - אתמול (רביעי) התקבלה בהלם הידיעה על פטירתו במיטב שנותיו של המחנך הוותיק של החינוך הישן רבי יוסף מאיר הרצוג זצ"ל, אשר שימש עשרות בשנים כמלמד בתלמוד תורה מאה שערים בירושלים על טהרת הקודש, ללא הזדקקות לכספי השלטונות.

המנוח ז"ל נולד לאביו הרב החסיד המופלג רבי אלחנן הרצוג זצ"ל משרידי יהדות הונגריה המפוארת, משרידי תלמידי החתם סופר זי"ע.

תלמידיו אומרים כי "כוחו הגדול היה לא בלימודים פדגוגים הכרות ותעודות, כי אם מליבו שהיה נקי בלתי לד' לבדו, ושופע יראת שמים טהורה, ואהבת התורה בלי גבול, המאיס עליהם את הבלי עולם הזה, ועשה מהם כלי מוכשר לקבלת התורה מאהבה".

תחילת לימודו היה שהיה מלמד את הנערים את תחילת לימוד הגמרא והוא הכניס בהם ברען וגישמאק בלימוד הגמרא, ואלפי תלמידיו זוכרים עדיין את ה"אלו מציאות שלו...", לא חסך את שבטו באהבה מוסתרת, וזכה שתלמידיו מפארים כיום כרבנים ראשי ישיבות מרביצי תורה ותלמידי חכמים מופלגים, אשר זכרונו לא מש מהם.

מיטב כוחותיו השקיע גם בנערים אשר גילו חפץ בלימודים תוך שהוא מעודדם ומדבר על ליבם, גם מחוץ לזמני התלמוד תורה, הכל בכוונה עמוקה להעלותם על דרך המלך, כמלאך האומר לו גדל עמד עתם בקשר גם אחר שהמשיכו לשקוד על דלתות התורה בישיבות ולאחר מכן כאברכים בעלי משפחות.

גם בכתיבה שמר שלא יקחו מורים לכתיבה, הוא לא היה חפץ בכל ספרי הלימוד המלאים בדעות כוזבות (עוד לפני שמשרד החינוך החדיר את הספרים שלו לתלמודי תורה), עמל הוא בעצמו והכין בעצמו דפים ללימודי הכתיבה. בפטירתו נעקרה דמות של מלמד קדום שרק טובת הנערים עמדה למול עיניו, עלייתם הרוחנית הייתה משאת חייו, שקידם בתורה הייתה משאלותיו, שמו נערץ בפי כל תלמידיו והוריהם, זכרו הבהיר לא ימוש מאתם.

אמו מרת רבקה חיה הרצוג ע"ה נפטרה לאחרונה - בי"ח תמוז תשע"ו.

גיסו הינו הגאון החסיד רבי אהרן משה שווארץ ממעתיקי השמועה דחסידי סאטמאר, השאיר אחריו את אלמנתו וצאצאים רבים ההולכים בדרכו, ותלמידים כאובים דואבים ובוכים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
הרב הרצוג מאה שערים הלוויה מלמד הרבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד