י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

פרקליטי הרב ברלנד: "החלטה מאכזבת"

עו"ד אביגדור פלדמן, פרקליטו של מנהיג קהילת 'שובו בנים', מאוכזב מדחיית בקשת הערעור על ההחלטה להותיר את הרב במעצר עד תום ההליכים

הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90





"ההחלטה היא מאוד מאכזבת, הייתי אומר אפילו מצערת", אומר פרקליט הצמרת עו"ד אביגדור פלדמן, מצוות ההגנה של הרב ברלנד, בתגובה להחלטת השופט יורם דנציגר שלא לאפשר בשלב זה לערער על מעצר הרב עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

לדבריו, "הנסיבות כאן לדעתי, כולן צריכות להוביל לשיחרור. העבירות שמיוחסות לרב, הם לא בסדר חומרה כזה שמחייב מעצר עד תום ההליכים. גילו המופלג קרוב ל-80, מצב בריאותו הלא תקין, העובדה שהוצגו ערבים טובים שיכולים לשמור עליו ולמנוע כל התחמקות מהמשפט".

הרב יוצא מבית המשפט הרב לאחר הגשת כתב האישום. צילום: אלי שלזינגר

"מה שהיה בעוכריו, היא הטענה שהוא ברח והתחמק מהליכי הסגרה; החזיק בדרכון מזוייף - דבר שלא הוכח מעולם. ובית המשפט פעל לפי ההנחיות הללו. זה בעצם אדם שמבצע עונש אורך מבלי שהורשע ומבלי שהועמד לדין, חבל ומצער".

אתם מתכוונים להגיש בקשת ערר נוספת?

"בשבוע הבא יש דיון בתיק העיקרי של הרב ברלנד, אז נראה מה סדר הזמנים של השופט, אם הוא יהיה רחוק בהחלט נגיש בקשה נוספת לקצר את מעצרו".

בתשובת הפרקליטות לבית המשפט נדחתה אחת לאחת טענות פרקליטי הרב ברלנד. השופט התייחס לחלק מהטענות של צוות ההגנה וציין כי עצם העובדה שבית המשפט העליון בהולנד דחה את הערר של הרב ברלנד והכריז עליו כ'בר הסגרה', "נמלט המבקש ליעד בלתי ידוע. זאת, על אף ערבות בסך 50,000 יורו שהפקיד".

עו"ד אביגדור פלדמן. צילום: משה שי, פלאש 90


"עינינו הרואות כי אין לקבל את טענות המבקש לפיהן 'קץ בחיי נדודים' וחזר לישראל 'מכח החלטה עצמאית', שעה שלמעשה נתן את 'הסכמתו' להסגרתו – באמצעות חזרה מעתירתו כאמור – עת שהה כבר במעצר בדרום אפריקה ואף נדחו בקשותיו להשתחרר ממנו", כתב השופט דנציגר. "מששוכנעתי כי מתקיים במקרה דנן חשש ממשי להימלטותו של המבקש מאימת הדין, איני רואה להידרש אף לשאר עילות המעצר המתקיימות בעניינו".

שופט בית משפט העליון התייחס גם לטענות שהעלו פרקליטי הרב בנוגע לתסקיר המבחן, שלדבריהם לא נערך כמו שצריך ולדברי הרב ברלנד עצמו לא אמר שהוא מעוניין להישאר במעצר. "אין כל יסוד לטענתו של המבקש כי שירות המבחן העריך 'הערכות חפוזות' תוך 'הדגשת פרטים שוליים חסרי משקל'. ודאי וודאי שלא מצאתי כל זכר לאותה 'נטייה לדמוניזציה ומיסטיפיקציה' אשר 'אינה עומדת בקני מידה מדעיים' לה טען המבקש".

אחת הטענות העיקריות בבקשת הערר, שפורסמה לראשונה ב'בחדרי חרדים', מתייחסת לתקופת המאסר במידה ויורשע הרב. על פי הערר, הפרקליטות ציינה כי הרב צפוי למאסר של שנה וחצי (18 חודשים). מאז נעצר בדרום אפריקה חלפו כחמישה חודשים, "הרי שאם יכלא לתקופה המינימלית של תשעה חודשים במסגרת מעצר עד תום ההליכים, יצטרפו חודשי מעצרו ל-14 חודשים, דהיינו ארבעה חודשים פחות מסך כל המאסר שהוא צפוי לו אם יורשע לאחר שמיעת ראיות בכל העבירות, ואם ניקח בחשבון ניכוי שליש ממאסרו הרי שישהה במאסר כשלושה חודשים מעבר לתקופת המאסר בפועל".

לכך התייחס השופט דנציגר ואמר כי "אין בכך כדי להצדיק, לעת הזו, את שחרורו ממעצר מאחורי סורג ובריח". הוא נימק זאת בכך "שמצויים אנו בתחילתה של תקופת מעצרו עד תום ההליכים ובשלביו הראשונים של ההליך העיקרי", כאשר לטענת המשיבה "ענייננו אינו בתיק גדול שניהולו אמור להימשך זמן רב". מה שכן, ציין כי עם חלוף הזמן והימשכות ההליך העיקרי בעניינו של הרב ברלנד, יוכלו פרקליטיו להגיש את בקשת הרשות לערר לעיון חוזר.
הרב אליעזר ברלנד אביגדור פלדמן החלטה ערעור מאסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד