כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סאגת 'הכתובה באשדוד' מגיעה לסיומה? • גילויים חדשים

נאמנו של רב העיר האשכנזי באשדוד קבע: כתובה שכתב הגר"ח פינטו לבנו של ראש העיר - פסולה • למרות שפוטר, הסערה נמשכה • כעת קובע הגר"ש עמאר: כשרה בלי פקפוק • פרסום ראשון

הכתובה כשרה. הגר"ח פינטו
הכתובה כשרה. הגר"ח פינטו

סערת 'הכתובה' באשדוד מגיעה לסיומה? ל'בחדרי חרדים' הגיעו הערב מספר רב של כתובות, עליהן חתום רבה הראשי האשכנזי של אשדוד, הגר"י שיינין. הכתובות הן באותו נוסח כפי שכתב רבה הראשי הספרדי של העיר, הגר"ח פינטו, בחתונת בנו של ראש העיר, יחיאל לסרי - כתובה שיצרה מאבק פוליטי ממושך בין הצדדים.

הכתובות, יצוין, חתומות ומאושרות על-ידי רבנות העיר אשדוד ועל ידי רבה האשכנזי של העיר, כשמעולם איש לא פקפק בכשרותן.

לנוכח כתובות אלו, עליהן חתמו הגר"י שיינין ורבנים נוספים לפני מספר שנים, עולה תמיהה על ערעורו של הרב שיינין בפרשת הכתובה עליה חתום הגר"ח פינטו.

הסאגה החלה לפני מספר חודשים, כאשר ראש עיריית אשדוד ערך חתונה לבנו. רבה הראשי הספרדי של אשדוד, ערך באותה חתונה חופה וקידושין וחתם על הכתובה. לא חלפו מספר ימים, והכתובה הועברה לבדיקה במועצה דתית, בטענה כי היא פסולה הלכתית.

הרב אברהם סגיס שימש באותה עת חוקר כתובות במועצה הדתית באשדוד. הוא העז לפסוק, כי הכתובה שיצאה תחת ידו של הגר"ח פינטו - פסולה. לאחר מכן, בשל פסיקתו ופסיקות שונות אחרות, הוחלט כי סגיס יפוטר מתפקידו.

סגיס עתר לבית המשפט, בבקשה להוציא צו זמני נגד פיטוריו, אך בקשותיו נדחו על-ידי השופטת.
רבה האשכנזי של העיר, הגר"י שיינין, כתב אז ליו"ר המועצה הדתית עובדיה דהאן: "הרב סגיס הינו תלמיד חכם, נכס למערכת הרבנות באשדוד ובארץ כולה. הוא נהג בנאמנות לפסקי ההלכה שלי, אך טבעי הדבר שהרב סגיס פסק לפי הנחיותיי ההלכתיות בעבר".


הערעור על הכתובה היה לגבי המיקום של החופה. בכתובה נכתב כי החופה נערכה ב"אזור התעשייה של באר טוביה", בעוד החופה נערכה במרחק של 12 ק"מ משם, ולכן היה צריך לכתוב שנערכה "במועצה האזורית באר טוביה".

"אין ולא הייתה כל סיבה מוצדקת לפטר את הרב סגיס כאשר הוא פעל כמו שהיה צריך לפעול ופסק כמו שהיה צריך לפסוק, על פי פסקי הרב הממונה עליו. אני רואה בכך גזילת פת לחמם של עשרת ילדיו, ביניהם עוללים, ללא צדק", כתב הרב שיינין במכתבו ליו"ר המועצה הדתית.

אולם במועצה הדתית קבעו: "פסילת הכתובה על ידיו היא פגיעה ישירה ומהותית בכבודו של הרב חיים פינטו".

בשימוע שנערך לסגיס נטען, כי חתנים רבים שחופתם נערכה על ידי הגר"ח פינטו ביקשו לבדוק הלכתית את כתובתם, ולכן יש להעמיד את סגיס על מקומו.

במכתב המתפרסם לראשונה כאן באתר 'בחדרי חרדים', אותו שלח לפני יומיים הרב הראשי, הראשל"צ הגר"ש עמאר, ליו"ר המועצה הדתית, הרב עובדיה דהאן, הוא כותב ופוסק בצורה נחרצת, כי הכתובה שנכתבה בחתונת בנו של ראש העיר, יחיאל לסרי, כשרה ואין לערער עליה כלל, ותומך תמיכה מלאה בגר"ח פינטו.


מקורבי הרב שיינין מסרו בתגובה: "תעודות נישואין, כידוע לכל בר בי רב, אינן בעלות משקל הלכתי. ובאשר לכתובות המצולמות בכתבה ודומותיהן, יובהר: כתובה שבה נכתב על אולם חצר המלכה או אולם באותו מקום "מ.א. (כלומר: מועצה אזורית) באר טוביה", כשרה, כי היא מתארת את המקום. נכתב בכתובה צומת כנות או אזור תעשיה כנות, גם כן כשרה מאותה סיבה. נכתב בה "באר טוביה" בלבד, כשרה בדיעבד, עפ"י רשימת הרבנות הראשית, ששלחה לפני כמה שנים על אולמות שאינם בתוך ערים.

הבעיה הינה אך ורק בכתובה שבה נרשם: "א.ת. (כלומר: אזור תעשיה) באר טוביה", מה שמטעה, כי הכיתוב מתייחס לאזור תעשיה באר טוביה, הנמצא במרחק 12 ק"מ מן המקום, וגם בו יש אולמות.
הכתובה המצורפת, ובה כתוב "א.ת. באר טוביה", נכתבה ע"י הרב פינטו, כפי שיראה הרואה. גם תעודת הנישואין שלה [נשלחה אליכם, נא לצרף אותה כמו את הכתובות], גם עליה חתום הרב פינטו, והינה מה' חשוון תשע"א. הגר"י שיינין לא שהה בארץ החל מב' בחשוון ועד ט"ז בחשוון".

במכתב כותב הגר"ש עמאר ליו"ר המועצה הדתית: "קיבלתי זה עתה את מכתבך מי"ד כסלו התשע"א בו מבקשני להבהיר האם נכון הדבר שמה שלמד הרה"ר הגר"י שיינין שליט"א, שגם לדברי בתשובתי הקודמת אם כתבו רק "אזור תעשייה באר טוביה" אינו כשר".

במכתב מפרט הרב את דעתו של הגר"י שיינין בעניין ההתלבטות ההלכתית בעניין וקובע בסופו: "עכ"פ הכתובה שכתב הגר"ש חיים פינטו שליט"א, כשרה בלי פקפוק".

להלן כתובות, באותו נוסח, שנכתבו על-ידי מחולל הסערה, הגר"י שיינין.

תגובת מקורבי הרב שיינין שליט"א:
תעודות נישואין, כידוע לכל בר בי רב, אינן בעלות משקל הלכתי. ובאשר לכתובות המצולמות בכתבה ודומותיהן, יובהר: כתובה שבה נכתב על אולם חצר המלכה או אולם באותו מקום "מ.א. (כלומר: מועצה אזורית) באר טוביה", כשרה, כי היא מתארת את המקום. נכתב בכתובה צומת כנות או אזור תעשיה כנות, גם כן כשרה מאותה סיבה. נכתב בה "באר טוביה" בלבד, כשרה בדיעבד, עפ"י רשימת הרבנות הראשית, ששלחה לפני כמה שנים על אולמות שאינם בתוך ערים.

הבעיה הינה אך ורק בכתובה שבה נרשם: "א.ת. (כלומר: אזור תעשיה) באר טוביה", מה שמטעה, כי הכיתוב מתייחס לאזור תעשיה באר טוביה, הנמצא במרחק 12 ק"מ מן המקום, וגם בו יש אולמות.
הכתובה המצורפת, ובה כתוב "א.ת. באר טוביה", נכתבה ע"י הרב פינטו, כפי שיראה הרואה. גם תעודת הנישואין שלה [נשלחה אליכם, נא לצרף אותה כמו את הכתובות], גם עליה חתום הרב פינטו, והינה מה' חשוון תשע"א. הגר"י שיינין לא שהה בארץ החל מב' בחשוון ועד ט"ז בחשוון.











תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד