י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

היהודיה שנמכרה לדעאש בירכה הגומל בישראל

סיפורה המצמרר של באהר גאר-פור, ילידת כורדיסטאן שנמכרה על ידי בעלה המוסלמי לדאעש, ורגע לפני שנרצחה - נמלטה לישראל • בשבת היא בירכה 'הגומל' בהתרגשות

דאעש. צילום ארכיון
דאעש. צילום ארכיון



זהו סיפורה העצוב והמרגש כאחד, של באהר גאר-פור, בת ה-35, תושבת כורדיסטן, שבמשך שנים לא ידעה דבר אודות יהדותה. היא נישאה בגיל 15 למוסלמי, איתו הביאה לעולם ארבעה ילדים, אותם נאלצה להשאיר מאחור ולברוח.

בעלה, שהפך לקיצוני, החליט למכור אותה לארגון דאעש תמורת 2,200 דולרים לאחר שסירבה להפוך לקיצונית כפי שדרש ממנה. הצעד המפחיד של בעלה הגיע לאחר שהעביר אותה מסכות קשות של התעללות לסוגיה במשך שנים.

כשהבינה באהר כי נידונה למוות על ידי הארגון הקיצוני, דאעש, ידעה שאין בידה ברירה, ועל אף הלב שנקרע – נאלצה לברוח בגפה. ילדיה, בני 5,11,15 ו-16, נותרו עם אביהם בכורדיסטן.
מבצע בריחתה לישראל דרך טורקיה, לווה באופן צמוד על ידי גורמים בישראל שעשו כל מאמץ להביאה בחיים.

בשיחה עם 'לובי נשי' אומרים בני משפחתה הקרובים של באהר, המלווים אותה בישראל, כי הסתגלותה קשה וכואבת, היא מתגעגעת לילדיה שנותרו מאחור ומסתובבת בחשש גדול, בתחושה שבאים לחטוף אותה. "בשבוע שעבר הן הלכו יחד ברחוב ופתאום באהר תפסה את ידה של קרובת המשפחה שליוותה אותה וצעקה בבהלה שבאים לחטוף אותה. היא עדיין אינה מבינה שהגיעה למקום בטוח".

בכתבה שהתפרסמה בעיתונות הכללית בסוף השבוע, נכתב מיקום לא נכון בו תשהה בשבת, כדי ליצור בלבול בקרב אנשים שאולי מחפשים אותה. את השבת האחרונה, מספרים קרוביה ל'לובי נשי', העבירה במושב פעמי תש"ז, בנגב הצפוני של הארץ, המורכב ברובו יוצאי כורדיסטן. "באהר מדברת מילים ספורות בלבד בעברית", הם אומרים.

רגע השיא המרגש נרשם השבת כשבירכה ברכת הגומל ונערכה לכבודה סעודה מפוארת. "החזן אמר מילה אחר מילה והיא פשוט חזרה עליו", מספרים קרוביה. "עין לא נותרה יבשה בקרב המתפללים שחיבקו אותה במלוא האהבה".

בצאת השבת היא המשיכה את מסעה, מלווה על ידי הקרובים אליה, ששמותיהם ושמות המקומות אליהם תגיעה – נשמרים כעת באופן אנונימי, ולא קשה להבין מדוע.

שר הפנים, אריה דרעי, שנכנס לעובי קורת הסיפור, לקח באופן אישי את הטיפול בה, שכן לדבריו מדובר במצוות פדיון שבויים של ממש. מחר, יום ראשון, כך נודע ל'לובי נשי', תוענק לבאהר תעודת זהות ישראלית.
תעודת זהות כורדיסטן דאעש מצמרר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד