כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

בלוג אמריקה: קלינטון במגמת התרסקות

המועמדת הדמוקרטית 'איבדה' 29 אלקטורים מאז קרסה בגראונד זירו ומצבה עשוי להידרדר יותר בשבוע הבא - לאחר העימות הראשון

טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס

גם לכם בטח יצא לשוחח עם מישהו על הבחירות בארה"ב לאחרונה, סביר להניח שאתם או אותו מישהו הבעתם בארשת פנים מלומדת את ההימור שלכם, קלינטון או טראמפ, וגם הסברתם נחרצות למה זה יקרה. אם אתם רוצים בפעם הבאה להבין גם למה זה כך - אתם מוזמנים לקרוא את השורות הבאות, שיתפרסמו כאן בעז"ה מדי שבוע עד הבחירות ומיד לאחריהן.

אזהרת ספוילר: אם אתם שונאים מתמטיקה, מתקשים בהבנת מספרים או מחכים לאיזו פרשנות תאורטית באוויר - אין לכם מה לחפש כאן, שובו לאתר הבית של 'בחדרי חרדים' וחפשו כתבה מעניינת אחרת.

נתחיל עם כמה מוסכמות: הבחירות מארה"ב מתבססות על שיטת האלקטורים, המדינות השונות בוחרות 538 אלקטורים-נציגים שהם בתורם יבחרו את הנשיא. הראשון לפיכך שמגיע ל-270 אלקטורים הוא המנצח. ברוב מוחלט של המדינות הגישה היא 'המנצח לוקח הכל'.

הדירוג המקובל מעניק 4 אפשרויות זיהוי של מדינה עם מועמד - שוויון (צבע אפור במפה בדרך כלל, דהיינו מדינה לא מזוהה), הובלה מינורית (צבע בהיר במיוחד, ורוד לרפובליקנים ותכלכל לדמוקרטים), הובלה משמעותית (בורדו מול כחלחל, על אותו בסיס) ומדינה 'נעולה' שהסיכוי לשינוי בה כמעט אפסי.

הבסיס הדמוקרטי האיתן, כפי שהיה כמעט בכל מערכת בחירות, הוא קליפורניה ש'שווה' 55 אלקטורים. הבסיס הרפובליקני האיתן מכסה רצועה של מדינות בין פלורידה בדרום מזרח ועד וושינגטון בצפון מערב, מדובר ב'חגורה רפובליקנית' קבועה למדי הכוללת כיום את אריזונה, אוקלוהמה, איידהו, ויומינג, אלבמה, טנסי ועוד. המאבק לפיכך, מתמקד במדינות אחרות.

מכיוון שלרוב המאבק מוכרע במדינות ששוות יותר, מקובל לסלק מהמשוואה את טקסס (רפובליקנית כמעט תמיד), ניו יורק ואילינוי (דמוקרטיות באותה מידה), בגדול, המדינות המשמעותיות שנשארות פתוחות, מה שמכונה המדינות המתנדנדות הן פלורידה (29), אוהיו (18), פנסילבניה (20), צפון קרוליינה (15) ווירג'יניה (13).

הקריסה של הילרי
מכיוון שהבנו את זה, אנחנו מבינים מן הסתם שלסקר ארצי גלובלי אין השפעה של ממש, מלבד מוראלית. הכותרות יום אחרי יום מבשרות על הסקרים הגדולים כי קל להסביר אותם וזה נראה טוב, אבל הם חסרי משמעות. בכל זאת, נתבשם מעט לפני שניגע בדבר האמיתי - סקר לוס אנג'לס טיימס מיום שישי מעניק לטראמפ הובלה של 6%, בצד הקיצוני השני סקר של NBC מאמצע השבוע שנותן לקלינטון הובלה של 4%. שאר הסקרים נותנים יתרון קטן יותר לאחד המועמדים, לרוב במסגרת טעות הדגימה.

אם ננסה לנתח את שני האירועים המרכזיים האחרונים במערכת הבחירות, מדובר בפליטת פה איומה של קלינטון שפגעה אישית במצביעי טראמפ ובסיפור הרפואי שלה. האירוע הגדול הבא אמור להיות העימות הראשון מבין שלושה שיתקיים ביום שני הבא בניו יורק. אם לא יקרה משהו דרמטי במיוחד, גם הוא לא אמור לסייע לקלינטון יתר על המידה, אדרבה.

כמה זה השפיע? נתחיל מהסוף ונאמר בזהירות שלפי המסתמן קלינטון נמצאת במגמת התרסקות, על פי אתר realclearpolitics העוקב ומנתח במדויק את מצבה של כל מדינה, אירעו בשבוע האחרון (מאז שני האירועים שצוינו) 8 שינויי מגמה מאובחנים במדינות ספציפיות, ושימו לב - כל 8 השינויים הם לרעת קלינטון!

בשינויים הבולטים ניתן למצוא את קולורדו (9) ומישיגן (16) שהיו מזוהות עם קלינטון והפכו למדינות מתנדנדות לכל דבר. כמו גם מיזורי (10) מדינה מתנדנדת שטראמפ לקח בה את ההובלה באופן מזערי.

נכון להבוקר, המירוץ פתוח לחלוטין עם 164 צירים שמזוהים ברמה כזו או אחרת עם טראמפ, 200 כאלה לקלינטון ועוד 174 בקופה. רק לפני שבוע החזיקה קלינטון 229 וטראמפ 154. כך שהפער הצטמצם בשבוע מ-75 צירים ל-36 בלבד. 'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב ולנתח את המספרים בסקרנות.
ארצות הברית הילרי קלינטון דונלד טראמפ סקר נתונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד