י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

בעקבות הפרסום ב'בחדרי': תקציב הצהרונים לא יעלה בישיבת הממשלה

מאבק הצהרונים בירושלים: נציגי ארגון ההורים בעיר ומרבית חברי מועצת העיר שלחו הבוקר מכתב דחוף לראש הממשלה ושר האוצר • במקביל, בעקבות פרסום הנושא אמש ב'בחדרי' ולבקשת דרעי, הוסר הדיון בתקציב ציל"ה מישיבת הממשלה הבוקר

אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90
אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

הבוקר (ראשון) שיגרו נציגי ארגון ההורים בירושלים ומרבית חברי מועצת העיר ירושלים, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר החינוך נפתלי בנט, שבו הם מתריעים על ההחלטה שהייתה אמורה להתקבל היום בישיבת הממשלה לאשר תקציב מצומצם לפרויקט הצהרונים ציל"ה ולהנציח את המחסור החמור בצהרונים למאות ילדים - רובם חרדים, וכפי שפורסם לראשונה על פי בדיקת "בחדרי חרדים".

במקביל, במהלך הבוקר נודע ל'בחדרי חרדים' כי לבקשתו של שר הפנים אריה דרעי הוסר הנושא לעת עתה מסדר יומה של הממשלה עד למציאת פתרון מוסכם. בנוסף, נודע ל'בחדרי חרדים' כי דרעי הבטיח לבנט שישיג עבורו את התקציב הנדרש להשלמת הפער עד השבוע הבא.

"כבר חודשים רבים שאנו מתריעים על בעיה תקציבית בתקציב צהרוני ציל"ה בירושלים, זכינו לחוסר מענה מוחלט מכל הגורמים אליהם פנינו ומפאת כבודם לא ננקוב בשמם, מיותר לציין עד כמה החשיבות הגדולה של קיום מסגרות צהרונים לילדי הגנים וכיתות א, ב לטובת הילדים ולטובת הוריהם העובדים", נאמר בראשיתו של המכתב ששוגר לנתניהו והשרים.

לדברי החותמים, "החלטת הממשלה בנושא צילה ירושלים ניתנה לשלוש שנים והסתיימה עם סיום שנת הלימודים תשע"ו, ולפי נוסח הצעת המחליטים שהגיעה לידנו ושהבנו שעומדת לעלות להצבעה היום אין שום מענה לבעיה התקציבית הנובעת מגידול משמעותי במספר הילדים בגני הילדים בירושלים".

"לא ייתכן שהממשלה לא תכיר בצרכים של העיר ירושלים ותשחוק תקציבית את ההחלטה מלפני שלוש שנים לתקצוב הצהרונים בירושלים ב 75% מתקציב צילה ברשויות 1-3 על ידי הגבלה בתקרת גג של 51 מלש"ח שגורמת שכיום הסכום הנ"ל מהווה רק 55%. אנו דורשים שהצעת המחליטים לשלוש השנים הקרובות תשקף את כמות הילדים בירושלים כיום ותתייחס גם לגידול הצפוי בשנים הבאות!" נאמר עוד במכתב.

ארגון המורים והנציגים מאשימים כי "לדאבוננו אנו למדים שפקידי משרד האוצר האמונים על הנושא פשוט מתעלמים מפניות העירייה וארגון ההורים ולא עונים למכתבים אפילו לא של מנכל העיריה. המצב הזה לא יכול להמשך ואנו נחושים לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו לקבלת החלטה נכונה ולתקצוב לפי הצורך ולא לפי מגבלה שרירותית".

כזכור, וכפי שדווח בהרחבה ב"בחדרי חרדים", פרויקט הצהרונים ציל"ה שמתוקצב ואושר על ידי הממשלה – מושבת כיום בעשרות גני ילדים בירושלים ובכך גורם נזק חמור להורים הנאלצים לעזוב את עבודתם ולהיגרר להוצאות מרובות.

פרויקט ציל"ה אושר על ידי הממשלה לאחר המחאה החברתית בשנת 2011, אולם החלטת הממשלה בנושא שהתקבלה מראש לשלוש שנים – הסתיימה עם תום שנה"ל הקודמת. כפי שפורסם לראשונה אמש ב"בחדרי חרדים", בהחלטה שתוגש היום לאישור השרים, נכתב כי "לטובת הנושא יוקצה סכום של 51 מיליון שקלים, 36 מיליון שקלים עבור גני הילדים ו15 מיליון ₪ עבור בתי הספר". אולם מבדיקת "בחדרי חרדים" עולה כי 36 מיליון שקלים לא רק שלא יפתרו את המצוקה אלא אף יעמיקו את המשבר ואלפי ילדים יישארו ללא צהרונים.

החשבון פשוט: עלות מסגרת אחת - 120 אלף ש"ח וישנן כ-600 מסגרות בירושלים. בכדי לתקצב את כולן נדרשים כ-70 מיליון ₪ שהן 75% מהעלות וכפי שקבע החוק. כלומר, בשביל לפתור את המצוקה בירושלים – נדרשים כ- 70 מיליון ₪ לגני הילדים ולא 36 מיליון ₪ וכפי שצפויה הממשלה לאשר היום.

מ"מ וסגן רה"ע הרב יצחק פינדרוס אמר ל'בחדרי חרדים': "אני מקווה שמחר תכריע הממשלה ותאשר תקציב ללא הגבלה לעיר ירושלים, לא יתכן שדווקא ממשלת ישראל היא זו שלא מאפשרת לנשים שרוצות להתפרנס למצוא סידור הגיוני לילדיהן", לדבריו, "כל זה הוא עוד מעבר למחסור המשווע במעונות יום ובמשפחתונים, דבר שהופך את האפשרות להתפרנס – לבלתי אפשרי".

ב'ארגון ההורים' שמנהל את המאבק מול משרד האוצר טוענים כי פקידי משרד האוצר האמונים על הנושא מתעלמים מפניות העירייה, ולא משיבים למכתבים, לרבות זה של מנכ"ל העירייה. גורם המעורב בנושא טוען ל'בחדרי חרדים' כי סיבת ההתעלמות נעוצה במאבק בין ראש העיר ניר ברקת לשר האוצר משה כחלון.

ישראל אליסף - מנהל תחום גנים בארגון ההורים מאשים ואומר ל'בחדרי חרדים' כי "המאבק בין ראש העיר ניר ברקת לשר האוצר משה כחלון - הוא זה שגורם לכך שמשרד האוצר מתעלם לחלוטין מצרכי העיר ירושלים ומהצורך להגדיל משמעותית את תקציב הצהרונים בהתאם לגידול מספר הילדים בעיר", לדבריו, "שר האוצר שנבחר על גב המחאה החברתית, ועל הטיקט החברתי לא יכול להתעלם ממצוקתם של ההורים בירושלים שרוצים לצאת לעבודה ואינם יכולים".







צהרונים ירושלים נתניהו כחלון חברי מועצה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד