ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

בונים קריירה בטיפול המשלים עם מקסימום כלים

מעוניינים להשתלב ברפואה משלימה אך לא יודעים מה מתאים לכם? קבלו הנחיה מדויקת שתסייע לכם להחליט

בונים קריירה בטיפול המשלים עם מקסימום כלים



תחום הרפואה המשלימה יכול לבלבל מאוד את מי שלא מכיר אותו לפני ולפנים. סטודנטים וסטודנטיות המבקשים להשתלם ברפואה משלימה ולהשתלב בעבודה בתחום באחת מקופות החולים, תוהים פעמים רבות מהו הענף המתאים להם ביותר בתחום הרפואה המשלימה. בדיוק בשל כך, פנינו לשלושה מומחים ממכללת רידמן, המכללה החלוצה בישראל בתחום הרפואה המשלימה והמובילה במגוון הרחב של תכניות הכשרת המטפלים שהיא מציעה.

לדברי רחל חודדוב, מנהלת מגמת הרפלקסולוגיה במכללת רידמן, עצם התהייה והחיפוש העצמי אחרי הדרך הנכונה חשובה לא פחות מהבחירה בפועל של המסלול המקצועי.

"מטפל לא יכול להישאר עם כלי אחד. גם אם זהו כלי מצוין, זה לא מספיק. כי כשמנסים לפתור בעיה, יש רובד רגשי, רובד פיזי, מודעות, אי אפשר לפתור בעיה רק ברובד אחד. קשת רחבה של כלים תיתן מענה ליותר בעיות ויותר אנשים. היום המרכול עצום ואדם צריך ללכת עם תחושה אינטואיטיבית, לקרוא על הנושא, ולשאול את עצמו מה חסר לו". לדבריה, אין שיעור שאתה לומד ולא טוב לך, ויכול להיות מקצוע שיתאים לך בנקודת הזמן הנוכחית ולמידותיך העדכניות, אך גם הן משתנות במהלך החיים. "המידה המדויקת היא כזו שמתפתחת ואתה מגלה מי אתה תוך כדי תנועה במהלך הלימודים. לכן חשוב לבדוק את החיבור לאורך כל הדרך, בעזרת סבלנות והרבה חמלה".

השאלות המעשיות הראשונות שכדאי שתשאלו את עצמכם נוגעות לקהל היעד שבו אתם מעוניינים לטפל – מבוגרים? ילדים? – והאם אתם מעוניינים לטפל באמצעות מגע או בשיחה. אם טיפול במגע הוא הרצוי בעיניכם – כדאי שתבחרו במסלולי השיאצו, הרפלקסולוגיה או העיסוי. המעוניינים בטיפול באנשים באמצעות שיחה ללא מגע – יבחרו בתזונה או בפסיכותרפיה. אולם חשוב לזכור שפעמים רבות, מדובר בתחומים החופפים אחד את השני ומשיקים בנקודות רבות. כך, למשל, טיפול ברפלקסולוגיה נעשה תמיד גם תוך שהמטפל משוחח עם המטופל ומתוך הבנה שגם לשיחה הזאת יש ערך תרפויטי.

מהם המסלולים הפתוחים במכללת רידמן?

במכללה פועל בית הספר לרפואה סינית שבו ניתן ללמוד את יסודות הרפואה הסינית, טווינא ושיאצו. בבית הספר לפסיכותרפיה הוליסטית לומדים הסטודנטים במסלולי פסיכותרפיה גופנית, פסיכותרפיה טרנס-פרסונלית והילינג פסיכו-פיזיTM. ניתן גם ללמוד רפואה הוליסטית המכוונת לטיפול בילדים, נטורופתיה, תזונה טבעית והרבליסט קליני. בבית הספר לתרפיות המגע לומדים רפלקסולוגיה, עיסוי אינטגרטיבי וטיפול רב תחומי. מלבד כל זאת לומדים הסטודנטים יסודות של הרפואה המערבית המאפשרים להם להשתלב לאחר מכן בשוק התעסוקה בקופות החולים, כמטפלי רפואה משלימה. חלק ממסלולי הלימוד הם בשיתוף מקצועי עם קופת החולים כללית רפואה משלימה.

מנהלת מגמת רפואה הוליסטית לילדים במכללת רידמן, טל קבסה, מסבירה כי כל מסלול שבו בוחרים מקנה לסטודנטים מספר כלי עבודה שאיתם הם יוכלו לפעול בעתיד. "לדוגמא, רפואה סינית משלבת דיקור, שיאצו, תזונה וצמחים", הסבירה. עם זאת, חשוב לזכות שכדאי להתחיל מגישה אחת, מתחום אחד משמעותי, ועל הבסיס הזה להמשיך ולהתפתח לעוד תחומים.

"כל הגישות המשלימות מבוססות על פילוסופיית חיים ועל עקרונות יסוד, וחשוב מאוד להבין ולהטמיע אותם משום שהם הופכים להיות חלק מהערכים אשר מובילים את המטפל, ראשית כאדם ואחר כך כמטפל", אמרה.

מנהל בית הספר לרפואה סינית אינטגרטיבית במכללת רידמן, עדי פרום, מציין כי הבחין שרוב הסטודנטים המגיעים ללמוד רפואה סינית לא עושים זאת בגלל סקרנות או קרבה לתרבות הסינית אלא משום שהם רוצים לפתח קריירה ולמצוא תעסוקה בתחום. "לכן הייתי ממליץ להם לבחון איזה מסלול יעזור להם לבנות את הקריירה שהם מייעדים לעצמם. למשל, על פי נתונים של קופת חולים כללית, לפחות 50 אחוז מהמטופלים ברפואה סינית, מגיעים עם תלונות של כאב ואורטופדיה. לכן, חשוב לברר את המומחיות של בתי הספר השונים בתחום הזה, ועד כמה הם מעמיקים בלימודים אלו", אמר. עוד הוסיף כי חשוב שהלימודים ישלבו ידע מתקדם ועדכני, גם בטיפול במחלות מודרניות. כאמור, במכללת רידמן המשלבת גם לימודים הנוגעים לרפואה מערבית, מתקיימים לימודים ברמה גבוהה ותוך עדכון מתמיד של הידע החדש והעדכני הקשור לרפואה המשלימה.

לדברי פרום, תחום הרפואה הסינית הוא בעל פוטנציאל תעסוקה גבוה. "השוק של הרפואה הסינית הוא אחד הצומחים בישראל, והחדירה שלו למיינסטרים- לבתי החולים וקופות החולים, היא גדולה", אמר.

אז איך בוחרים בפועל את מסלול לימודי הרפואה המשלימה?

• כדאי מאוד להתנסות בטיפול. שימו את עצמכם בצד של המטופל ונסו להרגיש כמה שיטות טיפול שונות. סביר להניח שלחלק מהשיטות תתחברו יותר ולחלק פחות. סביר גם שאם תרגישו מחוברים לשיטה טיפולית מסויימת כמטופלים – תצליחו גם להתחבר אליה כמטפלים. (המכללה מפעילה גם קליניקת מתמחים המטפלים בקהל הרחב)
• הקשיבו לאינטואיציה. התחושה הפנימית שלנו, האינטואיטיבית, צודקת במקרים רבים אם לא ברובם. נסו להרגיש לאיפה הלב שלכם נוטה באמת.
• התאימו את הלימודים ללוח הזמנים שלכם. חלק ממסלולי הלימוד דורשים יום לימודים אחד בלבד וחלק דורשים בין שלושה לארבעה ימי לימוד. אם אתם בעלי משפחה, או מנסים לשלב לימודים ועבודה, כדאי להתחשב בנתונים הללו ולא להעמיס על עצמכם מעמסה שלא תוכלו לסחוב לאורך זמן.
• התייעצו והתנסו בשיעורי ניסיון. היועצים של בתי הספר השונים במכללת רידמן ישמחו לספר לכם על כל מקצוע ועל החובות הכלולות בלימודי אותו מקצוע. מומלץ להיכנס להרצאות מבוא שבהן תוכלו להיחשף לתכני הקורסים ולנושאי הלימוד.
• תשוקה. אל תוותרו על התשוקה לטיפול ועל האמונה בשיטת הטיפול שבה בחרתם. לאמונה הזאת ולתשוקה שאיתה אתם מגיעים לטפל במטופלים יש השפעה גדולה מאוד על אופן הטיפול, על הגישה הטיפולית וממילא גם על תוצאות הטיפול. נסו להרגיש איזה תחום מעורר אצלכם את התשוקה הגדולה ביותר לטיפול ושמרו עליה לאורך זמן.

מעוניינים לדעת יותר על מסלולי הלימוד? הקליקו כאן ונציג יחזור אליכם.
מכללה רפואה משלימה לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד