י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הרב מנחם פנחס יוסקוביץ זצ"ל, רבה הראשי של פולין לשעבר

מכרים ובני משפחה מספידים את האיש שכיהן כרבה הראשי של פולין, ואולץ להתפטר בגין הביטוי בו השתמש בשיחה עם ראש הנוצרים: "מר אפיפיור" • ויש וידאו

הרב מנחם פנחס יוסקוביץ זצ"ל בפגישתו עם האפיפיור
הרב מנחם פנחס יוסקוביץ זצ"ל בפגישתו עם האפיפיור צילום: צילום ארכיון



בשבת בצהריים נפטר בבית החולים 'קפלן' הרב מנחם פנחס יוסקוביץ זצ"ל, רבה הראשי של פולין לשעבר.

הרב יוסקוביץ שהה במהלך השבת בעיר אשדוד. בליל שבת, קרוב לחצות, הוא איבד את הכרתו. כונני 'איחוד הצלה' דרום קיבלו קריאה על אדם מחוסר הכרה ומיהרו להגיע למקום.

אברימי פוגרס, מספר ל'בחדרי חרדים': "סביב השעה 12 ורבע קיבלנו קריאה על מחוסר הכרה. לא ידענו במי מדובר. מתנדב ראשון, יהודה הרציג, חגג בסמיכות למקום את שמחת השלום זכר לבנו, והוא הגיע למקום תוך דקות ספורות.

"הוא ביצע החייאה על הרב, ובמקביל ביקש סיוע במירס המקומי ממתנדבים נוספים. יחד עם צוות טיפול נמרץ של מד"א בוצעה על הרב החייאה ממושכת, ולאחר מכן הוא פונה במצב קשה לבית החולים, 'קפלן'.

בשבת בצהריים התקבלה הבשורה על פטירתו.

"רצה לעורר את יהדות פולין מחדש"

"הרב יוסקוביץ שימש כרב הראשי של פולין שנה לפני נפילת מסך הברזל", אומר רבה הראשי של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמיט, בשיחה עם כתב 'בחדרי חרדים'. "כולם ידעו על כך, שהניסיון הגדול שלו בהתחלה היה להחיות את החיים היהודים בפולין, דבר שהיה קשה מאוד באותה תקופה.

"הקהילה הייתה עדיין ללא בתי ספר יהודים או מקומות חינוך לנוער. היה רק בית הכנסת, והוא הגיע במטרה להקים את הכל מחדש.

"הרגע המעניין ביותר היה בעת ביקור האפיפיור הקודם, שהיה יליד פולין, בפולין. הביקור גרם לכך שהרב נאלץ להתפטר בסופו של דבר מתפקידו כרב הראשי של פולין. זאת בגלל שבשיחה שהשניים ניהלו אמר לו הרב יוסקוביץ במהלכה: 'באן פאפה'- 'מר אפיפיור'. צורת דיבור זו, שככל הנראה לא הייתה מקובלת עם אפיפיור. גרמה לכך שהקהילה היהודית ביקשה את פיטוריו של הרב - וכך קרה.

"מדובר באדם שהגיע מבית חסידי. יהודי חסידי בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו, שפעל רבות למען הקהילה היהודית בפולין".

"הוא הווה דוגמא ליהודי פולין"

בן משפחתו של הרב יוסקוביץ זצ"ל, מספר בשיחה עם 'בחדרי חרדים', על הפעילות הענפה שניהל בעת שכיהן כרב הראשי של פולין.

"מדובר באישיות שאהבה את כל היהודים בפולין. תמיד, ללא הרף חשב על הזקנים שעברו את השואה ואף אחד לא הקדיש מזמנו לטפל בהם. אישיות שתמיד הייתה עם חיוך על הפנים. כולם מספרים על הרב יוסקוביץ שתמיד היה מלמד את אותם זקנים ועוזר להם. בשנים הכי קשות הוא היה שם בשביל הציבור היהודי. הוא היה אדם שתמיד ניסה לתמוך, אפילו באלו שלא שמרו תורה ומצוות. עודד וחיזק אותם.

"בשנים הכי קשות לקהילה היהודית בפולין, הוא הווה דוגמא לכולם. היה הולך ברחובה של עיר עם לבוש חסידי, עם ראש מורם בגאווה, במובן החיובי. הוא היה יושב בבית הכנסת, אפילו רק עם שני יהודים זקנים, ומלמד אותם דברים על היהדות. הוא לא חיפש מאות אנשים. אפילו כשהיה מדובר באדם אחד הוא היה מלמד אותו ועוזר לו".

הלוויתו של הרב פנחס מנחם יוסקוביץ תצא בשעה 22:00 מבית הלוויות שמגר בירושלים.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד