כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מיוחד • מתקפת הטרור בארה"ב: שלב אחר שלב

טרור או נקמה על רקע הפליה? בתום קרב יריות נלכד הערב החשוד המרכזי ומי שעמד מאחורי מתקפת הטרור בימים האחרונים על ניו יורק. "בחדרי World" משרטט את האירועים שלב אחר שלב - מהפיצוץ הראשון, דרך המצוד הנרחב ועד קרב היריות בסופו • וגם: המתמודדים לנשיאות שתפסו "טרמפ" על הפיגועים

זירת האירוע בניו ג'רזי (רויטרס)
זירת האירוע בניו ג'רזי (רויטרס)

בתום מצוד שארך יומיים, בו השתתפו מאות שוטרים ואנשי FBI, נלכד הערב (שני) אחמד רחאמי, החשוד המרכזי במתקפת הטרור על ניו יורק, לאחר שהטמין שמונה מטעני נפץ ברחבי ניו ג'רזי וניו יורק. רחאמי נלכד לאחר קרב יריות בינו לבין השוטרים.

מוקדם יותר הערב, במהלך החיפושים אחרי רחאמי, הגיעו השוטרים למסעדה של המשפחה באליזבת. השוטרים ערכו חיפושים אך לא מצאו את החשוד. עיתונאים שהתלוו לחיפושים שאלו עוברים ושבים אודות אופיו של המחבל וכולם אמרו כי מדובר בצעיר חברותי, טוב לב, שעובד במסעדה המשפחתית כבר 15 שנה.

המשטרה המשיכה בחיפושים והגיעה לאזור לינדן שבניו ג'רזי. שם, בבר מקומי, הוא נמצא על ידי בעלי הבר כשהוא ישן. בעל המקום לא הבין בתחילה במי מדובר, ולאחר מכן קרא למשטרה וכשזו הגיעה מיד התברר כי מדובר בחשוד במתקפת הטרור.

על פי הדיווחים, רחאמי שלף אקדח וקליע אחד שירה פגע באפוד מגן של אחד השוטרים. הוא המשיך לירות בעודו רץ לרחוב, אז הצליח אחד השוטרים לפגוע בו ברגלו.

עד מהרה מתבהרת התמונה, ובמשטרה נזכרים כעת כי למשפחתו של המחבל כבר היו היתקלויות עם רשויות החוק.



כזכור, הכל החל במוצ"ש בפיצוץ מסתורי שאירע בשכונת צ'לסי שבמנהטן. 29 בני אדם נפגעו בדרגות פציעה שונות באירוע. הפיצוץ נגרם מסיר לחץ ממולכד ובו חלקי מתכת, שהוטמן בסמוך למתקן אשפה. לפי הרשויות, המתקן ספג חלק מעוצמת ההדף של הפיצוץ, מה שהפחית את מספר הנפגעים.

מאות שוטרים ואנשי FBI הצטרפו למצוד הנרחב שנערך אחר האחראים לפיצוץ ולהנחת המטענים. מיד לאחר מכן, בסמוך לאותה זירה, נמצא מטען דומה, שלא התפוצץ. שעות ספורות לפני הפיצוץ במנהטן, התפוצץ מטען צינור במסלול מרוצים בעיירה סיסייד פארק, ניו ג'רזי, שנמצאת כ-80 קילומטרים מדרום לעיר ניו יורק. באירוע לא היו נפגעים. כזכור, שני אחים ממוצא צ'צ'ני ממסצ'וסטס השתמשו בסירי לחץ במרתון בוסטון ב-2013, אז נהרגו שלושה בני אדם וכ-260 נפצעו.

מוקדם יותר היום התגלו חמישה מטענים בסמוך לתחנת רכבת בעיר אליזבת' בניו ג'רזי. אחד מהם התפוצץ כשרובוט משטרתי ניסה לנטרלו. לפי ראש העיר, כריסטיאן בולווג', שני גברים שגילו את התיק ובו המטענים דיווחו עליו למשטרה לאחר שראו "חוטים וצינור" מבצבצים ממנו.

בארצות הברית מנסים להבין הערב אם מניעים איסלאמיסטיים טהורים עומדים מאחורי מעשיו של אחמד חאן רחאמי, או שמא מניע מתוך נקמה. לאחר לכידתו פורסם כי תביעה שהגישה בעבר משפחתו של רחאמי נגד המשטרה בעיר מגוריו אליזבת שבניו ג'רזי, חושפת מערכת יחסים עכורה בין בני משפחתו לבין המשטרה – לטענת משפחת רחאמי על רקע היותם מוסלמים.



(המחבל מובהל לבית החולים לאחר לכידתו. צילום: רויטרס)

כלי תקשורת בארה"ב מדווחים כי אביו של אחמד רחאמי ושני אחיו הגישו ב-2011 תביעה נגד משטרת אליזבת בטענה שהשוטרים נותנים למשפחה יחס מפלה. המשפחה התלוננה כי המשטרה מאלצת אותה לסגור את מסעדת ה"פרייד צ'יקן" שלה "First American" מוקדם מדי בכל ערב, בשעה 22:00, בעוד לבתי עסק אחרים היא מאפשרת לפעול גם לאחר מכן.

בני משפחת רחאמי טענו בתביעה כי המשטרה נותנת להם קנסות ללא שום בסיס וגורמת להם פגיעה כלכלית, וכי גם תושבים באזור נוהגים לתקוף אותם באמירות גזעניות ולומר להם "מוסלמים לא שייכים לכאן".

בתביעה של משפחת רחאמי, בת 38 עמודים, נטען כי אחד השכנים הוא שהטריד את הבעלים. לפי התביעה, השכן ג'יימס מקדרמוט הגיש שוב ושוב תלונות למשטרה נגד המסעדה ואמר לבני המשפחה "אתם מוסלמים, מוסלמים עושים יותר מדי בעיות במדינה הזאת".

היום בצהריים הודו לראשונה גורמים רשמיים בניו יורק ובניו ג'רזי כי נראה שיש קשר בין המטענים שנמצאו – ושחלקם התפוצצו – ביומיים האחרונים בשתי המדינות הללו, וכי מסתמן שתא טרור פועל באזור. עד הבוקר התעקשו הרשויות כי אין ראיה לכך שמדובר בטרור בינלאומי, אבל היום אישר מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו כי יש חשד שלגורמים בחו"ל יש קשר לפיצוץ בניו יורק, וראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו אמר כי חקירת הפיצוץ בשכונת צ'לסי במנהטן "ללא ספק מובילה לכיוון של טרור".

נשיא ארה"ב ברק אובמה נשא הערב הצהרה מיוחדת שבה התייחס לראשונה לפיגועים האחרונים וקרא לציבור לגלות ערנות וליצור קשר עם כוחות הביטחון בכל פעם שהם מזהים פעילות חשודה. אובמה אמר כי קיצונים, בהם דאעש, אינם יכולים לפגוע באורח החיים האמריקני.

עוד לפני כן האשים אותו המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, כי הוא מנסה להציג את איום דאעש כחמור פחות מכפי שהוא באמת. טראמפ, שעשוי לגרוף קולות של מצביעים בעקבות אירועי הטרור של היומיים האחרונים, יצא למתקפה נוספת בניסיון לנצל את המומנטום וטען כי ידיהם של השוטרים בארה"ב כבולות, כך שהם מתקשים למנוע אירועי טרור.

בריאיון לרשת "פוקס" אמר טראמפ כי "דברים כאלה אולי יקרו יותר ויותר ברחבי המדינה. היינו חלשים, המדינה שלנו הייתה חלשה". לטענתו, מדיניות קבלת הפליטים של ממשל אובמה אחראית לאירועים האחרונים. בהמשך השתלח טראמפ ביריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון, וטען כי היא תמשיך עם קווי המדיניות הכושלים האלה, לשיטתו.

"חייבים לבחור מנהיג שיהיה קשוח", קרא. "המנהיגים שלנו - אני אפילו לא אקרא להם חלשים, אלא טיפשים". הוא הביע ביקורת על התחייבותה של קלינטון להימנע משליחת כוחות קרקעיים לסוריה ולעיראק, והוסיף: "אם אתם רוצים חולשה, היא חלשה".

קלינטון לא השיבה מלחמה. במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר במדינת ניו יורק, התיחסה לטרור בניו יורק: "האיום הזה אמיתי, אבל כך גם העמידה שלנו. נגן על המדינה שלנו ונביס את האידאולוגיה המעוותת של הטרוריסטים". לטענתה, היא "המועמדת היחידה במרוץ הזה" שהייתה חלק במאבק בארגון "המדינה האסלאמית".

"בוא לא נתבלבל מהרטוריקה שמגיעה מהצד השני של הקמפיין הזה", הוסיפה, בהתייחסות ליריבה דונלד טראמפ. "נהיה זהירים, אבל לא צריך לפחד. אם אתם רואים משהו, דווחו עליו מיד. אני יודעת שנתמודד עם האיום הזה באותו אומץ שבו התמודדנו עם אתגרים קודמים. לא נפנה זה נגד זה, כי אנחנו חזקים יותר יחד".

קלינטון הציגה תכנית להתמודדות עם אירועי הטרור, הכוללים חיזוק של כוחות אכיפת החוק המקומיים, צעדים בוני אמון בין רשויות החוק לאזרחים מוסלמים, הגברת המתקפות האוויריות בסוריה ובעיראק, תמיכה בכוחות ערבים וכורדיים על הקרקע ומאמצים דיפלומטיים.

כמו כן, קראה להגברת השיתוף הפעולה עם חברות טכנולוגיות, על מנת להיטיב לזהות איומים ברשתות החברתיות.

גורמי משטרה וחוקרים אמרו הערב כי פרשיית הטרור ביומיים האחרונים בניו יורק עדיין לא נפתרה עם לכידתו של ראחימי, וכי לכידתו הינה קצה החוט שאולי יוביל לחשיפת פרטים נוספים. בינתיים הוזרמו לרחובות ניו יורק, כאלף שוטרים נוספים שישדרגו את האבטחה בניו יורק שמארחת השבוע את העצרת הכללית של האו"ם בהשתתפות עשרות מנהיגים מרחבי העולם.
מתקפת טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד