י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כפיה חילונית? מסכת הייסורים שעובר שומר שבת בנמל חיפה

העובדים הדתיים בנמל חיפה, הפועל בשבתות, מתלוננים כי הם נדרשים לחלל שבת, וכי מי שמסרב עובר מסכת ייסורים - עיכוב דרגות שכר, אי יציאה לקורסים וחתימה על תצהיר "שמירת שבת" • ומה מגיבים בנמל? הפרטים המלאים בפרסום ראשון

כפיה חילונית? מסכת הייסורים שעובר שומר שבת בנמל חיפה
פלאש90

התנכלות לשומרי שבת? ל'בחדרי חרדים' הגיעו תלונות מצד עובדי נמל חיפה, המתלוננים כי הנהלת הנמל מתנכלת לעובדים שומרי השבת, דורשת מהם להיות זמינים לחילולה, ומעכבת קידום והשתלמויות לעובדים שמסרבים לעבוד בשבת.

על פי טענות העובדים שנחשפות כאן ב'בחדרי חרדים', האפליה כלפי שומרי שבת מתחילה כבר בשלב הקבלה לעבודה, כאשר דתיים ושומרים שבת נדחים על הסף. אך גם כאשר עובד התקבל לנמל, הפועל אף בשבתות מכוח היתר הקבוע בחוק, ואז חזר בתשובה או החליט להתחזק בשמירת השבת, הוא צפוי למסכת ייסורים וסנקציות אישיות משום שהוא מסרב לעבודה בשבת.

"שום תירוץ לא יעזור לך. לא רצון להיות עם המשפחה, ואפילו לא בשביל ללכת לים. אבוי לעובד שיסרב - יעכבו לו דרגות שכר, הוא לא יצא לקורסים ולהשתלמויות. בקיצור אנחנו עבדי הנמל" אומר ל'בחדרי חרדים' אחד העובדים.

ל'בחדרי חרדים' אף הגיע מסמך תצהיר עליו צריך לחתום כל עובד המבקש שלא לעבוד בשבת, בו הוא מצהיר על מגבלתו זו - תצהיר שעליו יש לחתום בנוכחות עורך דין, שכל עניינו הוא למעשה לבקש לסרב לעבוד ולחלל שבת. העובד אף נאלץ להביא אישור לשמירת שבת מרב במועצה הדתית.

על פי העובד המעדיף להישאר בעילום שם, "אם החלטת לשמור שבת. זה לא ימנע את ההתעללות, לפחות את חילול השבת. אבל בנמל לא יאמינו לך. לא תקבל דרגות שכר, קורסים והשתלמויות".

על פי טענות העובדים, לאחרונה מונתה מנהלת תפעולית חדשה לנמל, והיא החליטה שלא די באישור רב המועצה הדתית על שמירת שבת. היא הכינה תצהיר וחילקה לעובדים, עליו יהיה חייב כל עובד לחתום בפני עורכי הדין בהנהלת הנמל. מסמך זה, שבו מצהיר העובד על דתו, אמונתו ואפילו הקפדתו על כשרות - על מנת שיוכל להיפטר מעבודה בשבת, הוא מנוגד לחוק ונוכחותו בחברה ממשלתית היא לא פחות מחרפה.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מכחיש גורמים בנמל את הדברים מכל וכל ואומרים שאין ולא הייתה מעולם התנכלות לשומרי שבת בנמל. "למעשה, אין כמעט עבודה בשבת בנמל. הטענות הללו לא הגיוניות מכיוון שהיום כמעט ולא מתקיימת עבודה בנמל, הרבה הרבה פחות ממה שהיה בעבר או ממה שההיתר בחוק מאפשר. למעט הכבאית והאמבולנס העומד במקום כל העת בגלל החומרים המסוכנים הנמצאים בנמל, אני זוכר פעמים ספורות שהיה צריך לעבוד ממש בשבת" אומרים שם.

הגורם אומר עוד ל'בחדרי חרדים' כי - "הטענות על התנכלות חסרות שחר. העובדים בנמל מאוגדים באחד מאיגודי העובדים החזקים בהסתדרות, ואף אחד לא יכול לעכב קידום בדרגות שכר או לא להוציא להשתלמויות על רקע דתי. להפך, בנמל יש עובדים דתיים ושומרי שבת לרוב".

תגובת "נמל חיפה" ל'בחדרי חרדים' - "נמל חיפה כלול בסטטוס קוו של התחבורה בחיפה בעניין עבודת שבת וחג. יחד עם זאת, חברת נמל חיפה צמצמה בשנים האחרונות את עבודת השבת והחג בצורה ניכרת ביותר פרט למקרים יוצאי דופן.

"במסגרת ריענון המידע לגבי זמינות העובדים לעבודה נוספת, פירוט מגבלות רפואיות וכו׳, פנינו לעובדים לקבלת הצהרה מסודרת גם בעניין שמירת השבת על פי הוראות הייעוץ המשפטי בנמל ועל פי לשון החוק במדויק. טענות לגבי אי קידום או פגיעה בעובדים שומרי שבת הינן שקריות ואנו דוחים אותו מכל וכל".

רועי לחמנוביץ, מנכ״ל הקואליציה לשבת שוויון מסר כי ״הדרישה ליום מנוחה שבועי עם המשפחה היא זכות בסיסית והומנית של כל אדם - דתי וחילוני כאחד. התנהלות של נמל חיפה כפי שנחשפה היא עדות נוספת למדיניות הולכת ומתרחבת בחברה הישראלית, שהחלה במגזר העסקי וזולגת כיום גם אל הציבורי, בה הופך יום המנוחה, יום השבת, ליום נוסף ככל ימות השבוע. מדיניות זו מונעת מתאוות בצע למקסום רווחים על גבם של העובדים השכירים.

"אנו קוראים לכל מי בנמל חיפה, ובכלל, שחש כי זכויותיו הסוציאליות נפגעות בעקבות עבודה בשבת לפנות אל הקואליציה לשבת שוויון לייעוץ וסיוע ללא עלות״.



נמל חיפה חילולי שבת תצהיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד