כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

רבה של ברלין ל"בחדרי": הסממנים הנאצים חוזרים לשלטון

על רקע התעצמות מפלגות הימין הקיצוניות בגרמניה, רבה של עיר הבירה ברלין, הרב יהודה טייכטל, מזהיר בשיחה עם "בחדרי World" מפני עליית הימין הקיצוני: "אנחנו מודאגים מאוד. יש שם סממנים אנטישמיים שמזכירים את הנאצים את גרמניה של פעם"

הרב יהודה טייכטל (צילום: חב"ד און ליין)
הרב יהודה טייכטל (צילום: חב"ד און ליין)

על רקע התעצמות מפלגות הימין הקיצוניות בגרמניה, רבה של עיר הבירה ברלין, הרב יהודה טייכטל, מזהיר בשיחה עם "בחדרי World" מפני עליית הימין הקיצוני.

"לרוב איני נוהג להתייחס לסוגיות הפוליטיות, למרות שאני עוקב אחריהן בדאגה בתקופה זו. חרגתי ממנהגי הפעם מאחר והתגובות בזירה הפוליטית חורגות ממרחב הלגיטימיות" אומר הרב.

לדבריו, "חריגה זו מהווה מקור של דאגה עבורי ועבור חברים רבים בקהילה, ואני כשליחם מחויב להשמיע דאגה זו בקול רם. דומה כי בשנים האחרונות אנו עדים שוב לניצנים של פוליטיקה של שנאה בגרמניה. שנאה היא שנאה, לא משנה כלפי מי היא מופנית. בין אם היא מופנית כלפי יהודים, בין אם היא מופנית כלפי מוסלמים, בין אם היא מופנית כלפי מהגרים".

הרב טייכטל מוסיף, "בפוליטיקה יש מקום לדעות רבות ולעמדות שונות, אך לדבר אחד אין מקום בפוליטיקה - לשנאה. במיוחד לא בפוליטיקה הגרמנית".

כזכור, השבוע התקיימו בברלין בחירות מקומיות בהן זכתה מפלגת הימין הקיצוני שקוראת לעצמה "אלטרנטיבה לגרמניה" ב-14 אחוז מהקולות, מה שמציב אותה כמפלגה החמישית בגודלה בברלין. כפי שניתן להבין, תוצאות הבחירות מדאיגות את הקהילה היהודית בברלין ואת העומד בראשה.

"אני מודאג כי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" אינה מצהירה אנטישמיות דווקא כלפי היהודים, אבל יש שם סממנים אנטישמיים שמזכירים את הנאצים את גרמניה של פעם".

למרות הדאגה והדברים הקשים, לדברי הרב, "הקהילה היהודית בברלין פורחת. כשהגעתי לפה לפני 20 שנה היו כאן אולי 12 אלף יהודים, היום יש כ-50 אלף יהודים. יש לנו 200 ילדים בחיידר וצר המקום מלהכיל. אנחנו בונים עכשיו בניין נוסף. יש כאן צימאון גדול ליהדות, ויש כאן עתיד טוב מאוד לקהילה היהודית".

כאמור, בבחירות שהתקיימו השבוע זכתה מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" ב-14 אחוז מהקולות, מה שמציב אותה כמפלגה החמישית בגודלה בברלין. לעומת זאת, מפלגת ה-CDU של הקנצלרית אנגלה מרקל הגיעה ל-17.5% תמיכה בלבד והוצבה כמפלגה השנייה בגודלה במחוז.

מלבד עליית מפלגת הימין הקיצוני בבירה הגרמנית, תוצאות הבחירות קשות במיוחד עבור מפלגת ה-CDU של מרקל, שכן זהו שיעור התמיכה הנמוך ביותר לו זכתה המפלגה במחוז אי פעם. היותה של ברלין חלק ממחוזות הבחירות האחרונים מעניק משקל רב לתוצאות הבחירות במדינה.

אל המקום הראשון הגיעה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה (SPD), אשר הובילה גם בבחירות הקודמות, שראש העיר המכהן, מיכאל מולר, ימשיך לכהן מטעמה. עם זאת גם היא איבדה כ-5% מקולות הבוחרים.

אין זה המחוז הראשון בו מצליחה מפלגת הימין הקיצוני להשיג הישגים פוליטיים. לפני כשבועיים נערכו הבחירות במחוז הבית של מרקל, מחוז מקלנבורג-מערב שם ניצחה מפלגת ה-AfD בבחירות ומפלגתה של מרקל הגיעה למקום השלישי בלבד. בסך הכל, ברלין היא המחוז העשירי שבו מקבלת מפלגת הימין הקיצוני ייצוג.

תוצאות אלו מעיבות על הבחירות הכלליות שעשויות להתקיים בעוד כשנה, בחירות שיכריעו מי יהיה הקנצלר החדש של גרמניה ומה יהיה הרכב הפרלמנט במדינה. נוסף על כך תוצאות אלו עשויות להדיח את מפלגת ה-CDU מקואליציית ברלין.

"ניכר כי ברלין ממשיכה לגדול בהגינות חברתית והומאנית" ציין אתמול זיגמר גבריאל, שותפה לקואליציה של מרקל וסגן הקנצלר מטעם מפלגת ה-SPD, "איננו שמחים לנוכח תוצאות הבחירות ומנגד נראה שכ-90% מתושבי ברלין בחרו שלא להעניק את קולם לימין הקיצוני".

למרות המתינות בדבריו דווקא מתוך המפלגה נראה כי רבו המתנגדים לקנצלרית ולמדיניות "הדלת הפתוחה" שלה כלפי מהגרים. מתוך המפלגה עלו קולות ספקניים בנוגע ליכולותיה של מרקל להנהיג במיוחד לנוכח העובדה כי הפסדיה ניכרים גם במחוזות עיקריים וחשובים כמחוז ברלין.

ראש העיר המכהן בעיר מטעם מפלגת ה-SPD מולר, התחנן בפני תושבי עירו קודם לבחירות שלא להצביע לAFD- שכן בחירה זו תיראה לעולם "כבחירה מחודשת בשלטון נאצי". עם היוודע תוצאות הבחירות התייחס מולר לסוגיית המהגרים אשר בגינה התקבלו תוצאות אלו ואמר כי "כולנו כאובים עם היוודע תוצאות הבחירות אבל אני מוכן להבטיח לכם שברלין תיוותר עיר בינלאומית, הפתוחה לכל העולם".
גרמניה נאצים הרב יהודה טייכטל ברלין ימין קיצוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד