כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

החלטות המועצת: למנוע את חילולי השבת - לשמור על עצמאות החינוך

מועצת גדולי התורה של אגו"י פרסמה את החלטותיה לאחר הישיבה שנערכה אמש • על משבר השבת: "א"א להשלים עם פגיעה בצפור הנפש של עם ישראל" • על סערת הסמינרים: "לא לקבל הוראות מאף גורם חיצוני" • ההחלטה המלאה בפרסום ראשון

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. צילום ארכיון: בחדרי חרדים

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל פרסמה את החלטותיה לאחר הישיבה המיוחדת שהתכנסה אמש (שלישי), עליה פורסם לראשונה ב"בחדרי חרדים". ההחלטה נחלקה לשני הנושאים העיקריים - נושא משבר השבת ונושא סערת הסמינרים והניסיונות של משרד החינוך להתערב בקבלת הבנות. "בחדרי חרדים" עם ההחלטה המלאה בפרסום ראשון.

לגבי השבת כותבים חברי מועצת גדולי התורה: "זעקת השבת המחוללת בעבודת כל מלאכה קבל עם ועולם באה אלינו – והשקט לא נוכל. מתנה טובה שנתן הבורא יתברך לעמו ישראל מבית גנזיו, והיא שקולה כנגד כל המצות (כדברי הירושלמי בברכות ועוד), ויש מאחב"י הבוזים אותה רח"ל בראש כל חוצות, והופכים את השבת חול ומהרסים דמותה וחזותה לעין כל.

חברי מועצת גדולי התורה מגיעים


"אשר על כן, באים אנו במחאה העולה בסערת לב על חילול השבת בעבודות שאין להן כל היתר מן התורה, ומתוך רצון לרומם כבוד שמים, ומתחושת חרדה ודאגה לכלל ישראל, שיזכה לחן ולחסד ולרחמים בימי הדין הקרבים ובאים עלינו לטובה, הננו פונים בזה ודורשים מכל מי שבידם למנוע חילולי השבת - לעשות כן בכל יכולתם, ובל נראה חלילה כבלע את הקודש.

"חובת עם ישראל לשמור את השבת אינה צריכה סימוכין משום מקום, אך לדידם של מקבלי ההחלטות בממשלה וכו', נזכיר כי אף לשיטתם יש המכונה 'סטטוס קוו', שהתחייבו עליו בחתימה ובהצהרה ובכל תוקף שתישמר השבת בפרהסיא הציבורית בארץ-ישראל ולא תחולל רח"ל – ואי אפשר יהיה בשום פנים ואופן להשלים עם פגיעה כה קשה בצפור הנפש של עם ישראל.

"מציאות החיים לעת הזו, עמוסה בנסיונות ורצופה בסכנות לגוף ולנפש, חלילה. יהודים בכל מקום שהם – מאויימים ע"י שונאי ישראל הנושאים ראש, וכאן בארץ-ישראל רבתה יד הטרור, רח"ל. יהודים זקוקים לשמירה ומחפשים זכויות - וגדולה זכות השבת להגן עליהם, כמאמרם ז"ל: "אלמלא שמרו ישראל שתי שבתות מיד היו נגאלין". אף הזמן מבקש את תפקידו, לקראת ימי הדין והרחמים הבעל"ט, יהודים מבקשים סליחה ומחילה, וכבר אמרו חז"ל (שבת קיח:) "כל המשמר שבת כהלכתה אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו".

"כופלים אנו קריאתנו אף אל היראים והחרדים לדבר ה', בבחי' זה לעומת זה עשה אלוקים ועת לעשות לה', לבצר חומות השבת אף בתוכנו, ולהתחזק בשמירת השבת ובשמירת כל גדריה לפרטיה ודקדוקיה, להוסיף מחול על הקודש, להקדים בבואה ולאחר בצאתה - וזכות שמירת השבת תעמוד לכל כלל ישראל לשוב בתשובה שלימה אליו יתברך, לזכות לכתיבה וחתימה טובה, להיכתב בספרן של צדיקים ולחיים טובים ולשלום ולהתברך בשנה טובה ומתוקה".



מכתב לבנות הסמינרים
בנושא סערת הסמינרים כותבים גדולי התורה: "לזרז למזורזין באנו, כדי לחזק ולבצר את חומות חינוך הבנות בדרך ישראל סבא במסגרת מפעל האדירים 'בית יעקב' שיסודתו בהררי קודש – והננו שבים וקובעים בכח תורתנו הק' שהעצמאות הפדגוגית והחינוכית של המוסדות החרדיים היא תנאי הכרחי ויסוד להצלחתם, עפ"י המסורת המסורה לנו מדורי דורות.

"לפיכך, אחר שרואות עיננו את המגמה לפגוע או לפגום בעצמאות זו ע"י התערבות משרד החינוך בתכני הלימוד, בקבלת מורות ובקבלת תלמידות – בניגוד להחלטות מנהלי המוסדות, שהם דברים המאיימים על דרך חינוכם ועל התנהגותם של בני ובנות ישראל.

"הננו מביעים בזה את דעתנו, דעת תורה, שחובה על המנהלים ועל ההורים לעמוד איתן נוכח ניסיונות הרשויות, לכפות שינויים חלילה, בדרכי ההנהגה ב'בית יעקב', על ידי פיתוי של מתן תקציבים או על ידי איום לשלילתם - ובוודאי שלא לפרוץ גדר בטענה או תואנה של פרנסה וכדו'.
ובאים אנו בקריאה אל המופקדים על חינוכם של בני ובנות ישראל, החרדים לדבר ה' ולתורתו, שאחריות כבדה מוטלת על כתפיהם, למען עתיד קדושת בית ישראל, לחזקם לעמוד איתן מול כל רוח זרה ולא לסטות במאומה ממה שהורונו רבותינו זי"ע בדורות הקודמים. והננו בזה לתחום גדרים ולקבוע גבולות כדי שנוכל לחנך את צאצאינו על טהרת הקודש להקמת בתים נאמנים בישראל, לקדושה, טהרה, אהבת תורה ויראת שמים.





א. לא יערכו בכלל מוסדות החינוך החרדיים שינויים כל שהן בתכני ובסדרי הלימוד, ממה שהיה נהוג מקדמת דנא.

ב. לא יכניסו בכל מסגרת הלימודים של 'בית יעקב' מקצועות או לימודים שאינם מאושרים על ידי ועדת הרבנים לענייני חינוך שהוסמכה לכך .

ג. מנהלי 'בית יעקב' יקפידו שצוותי ההוראה והחינוך יהיו אך ורק אלה המתאימים להוראות ודרישות המנהיגים הרוחניים של המוסדות וללא מעורבות כל שהיא של גורם חיצוני מטעם הרשויות במינוי הצוותות.

ד. יש להקפיד שהמרצים לצוותי ההוראה והחינוך, ולתלמידות - בכל הזדמנות שהיא - יהיו רק אלה המחנכים ילדיהם במוסדות החרדיים ושהם בעצמם ראויים לשמש כמחנכים במוסדות החרדיים.

ה. מנהלי מוסדות החינוך יקפידו שתלמידי המוסדות ומשפחותיהם יתאימו לקו החינוכי של המוסדות ולתקנון שנקבע על ידי המנהיגים הרוחניים של המוסדות. ולא יקבלו הנחיות בנושא זה משום גורם חיצוני מטעם הרשויות הסותרות לקו החינוכי ו/או תקנון המוסדות.

ו. עובדי ההוראה והחינוך לא יקבלו שום הנחיה בכל הנוגע לתכני וסדרי הלימוד מגורמים חיצוניים שאינם כפופים למנהיגים הרוחניים של המוסד וכל הנוגע לנושאים אלו יקבע אך ורק ע"י הנהלת המוסד בהנחיית מנהיגיו הרוחניים.

והבורא יתברך ברחמיו, יהא בעזרנו להמשיך ולחנך לגיונות העושים רצונו יתברך, לבנות בתים נאמנים בישראל לה' ולתורתו בקדושה ובטהרה, באמונה ובבטחון, מתוך שפע והרחבה, שמחה ונחת דקדושה, ונזכה להתברך בשנה טובה ומתוקה שנת גאולה וישועה, אמן כן יהי רצון. מועצת גדולי התורה".

ל"בחדרי חרדים" נודע כי בשולי הדברים, מועצת גדולי התורה דנה גם בנושא מצוקת הדיור בציבור החרדי. חברי המועצת פנתו אל חברי הכנסת שישתדלו לפעול בעניין, לקידום פתרונות ממשיים.
מועצת גדולי התורה סערת הסמינרים משבר השבת כרוזים אדמורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד