כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

אובמה: ישראל צריכה להפסיק עם הכיבוש; א סיסי: סיימו את הסכסוך

ארבעה ממנהיגי העולם בחרו להקדיש את נאומם בעצרת הכללית של האו"ם כדי לכוון את הפוקוס לעבר המזרח התיכון בכלל - וישראל בפרט • נשיא ארצות הברית ברק אובמה הפתיע בנאום אחרון כנשיא, ותקף בחריפות את ישראל

אובמה, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
אובמה, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

שני נאומים משמעותיים לישראל נישאו ביממה האחרונה בעצרת הכללית של האו"ם - הראשון היה נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה, שנאם בפעם האחרונה כנשיא בפני באי העצרת נאופ אנטי ישראלי מובהק, והשני הוא שיא מצרים א סיסי שאמנם היה מתון יותר ביחסו לישראל, אך גם הוא סימן את המטרה - לשים סוף לסכסוך הישראלי פלסטיני.

דבריו של אובמה, שבעוד חודשים ספורים יסיים את כהונתו, באים על רקע ההסכם שחתמה ארצות הברית עם ישראל - בהיקף הגדול אי פעם שחתמה ארה"ב עם ישראל או עם כל מדינה אחרת. בנוסף לא סיסי ואובמה, נאמו גם פרנסואה הולנד נשיא צרפת ומלך ירדן עבדאללה, וקראו אף הם לצדדים להניח את הנשק ולחתור לשלום.

אובמה, כנראה מכוח ההסכם, הרשה לעצמו להשתלח בחריפות במדיניות ישראל - "כמובן שישראלים ופלסטינים יהיו במצב טוב יותר אם הפלסטינים ידחו את ההסתה ויכירו בלגיטימיות של ישראל, ואם ישראל תכיר בעובדה כי אינה יכולה להחזיק בהתנחלויות ולכבוש אדמות של פלסטינים לעד".

אובמה - "אפרט על כל ההתפתחויות שעשינו: ממשבר כלכלי אנחנו מובילים את העולם לצמיחה, פתרנו את סוגיית הגרעין, כוננו יחסים עם קובה וסיימנו את המלחמה בקולומביה, הפכנו מוסדות בינלאומיים לייצוגיים יותר. זו עבודה חשובה ששינתה את חיי האנושות. זה לא היה יכול לקרות אם לא היינו פועלים יחד. ועדיין, סביב העולם אנו רואים פליטים חוצים גבולות, בעיות כלכליות ממשיכות להקשות על חיי האנשים ורואים יותר רשתות טרור, שמשפיעות על הנוער ברשתות החברתיות.

"זה הפרדוקס שמאפיין את עולמנו היום. רבע מאה אחרי סיום המלחמה הקרה, העולם משגשג ושקט הרבה יותר. למרות זאת, אנשים מאבדים אמון במוסדות והמתח בין המדינות נהיה גדול יותר. על כן, אני מאמין שברגע זה עומדות בפני כולנו בחירה: אנו יכולים לשתף פעולה או לסגת לעולם מפולג. אני רוצה להציע כי יש ללכת קדימה ולא אחורה. עקרון השוק החופשי והדמוקרטיה צריכים להישאר הבסיס לכך.

"עולם שבו אחוז אחד מחזיק בעושר השווה לזה של 99% האחרים לא יהיה עולם יציב. הפערים בין עשירים לעניים לא חדש, אך הטכנולוגיה כעת יכולה להציג זאת. איך אנחנו מתקנים זאת? אני חושב שיש דרך - להשקיע בבני אדם, להגביר את הביטחון ולגרום להם ליזום יוזמות חדשות. זה מה שאני עושה בארצות הברית, וזה מניב פרי".

אובמה התייחס לבעיות שלפני העולם המערבי ואמר - "כשאיראן מסכימה לקבל את ההגבלות על הנשק שלה זה מגדיל את הביטחון הבינלאומי, כשצפון קוריאה מנסה פצצות זה מסכן את כולנו, והמדינה הזו צריכה לשאת בתוצאות". הוא גם התייחס ליחסים מול פוטין - "רוסיה מנסה לשחזר את תהילת העבר של באמצעות כוח. אם רוסיה תמשיך להתערב בענייניהן של שכנותיה, היא תגרום לכך שגבולותיה שלה יהיו פחות בטוחים".

כאמור, גם נשיא מצרים א סיסי התייחס לסכסוך ואמר - "זו הזדמנות אמיתית לכתוב דף חדש בהיסטוריה של אזורנו ולנוע לעבר שלום". נשיא מצרים אף הציע לצדדים ללמוד מ"הדוגמה הנפלאה" של השלום בין ישראל למצרים.
אובמה האום עצרת כללית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד