כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

דואגים לכן גם אחרי הלידה – המרפאה לשיקום רצפת האגן בהדסה

מזל טוב! הלידה עברה בשלום, התחדשתם בתינוק חייכן, החיים התמלאו ברגעים של אושר. ובכל זאת, משהו לא מרגיש נח. דחיפות במתן שתן, דליפה קלה של שתן, דלקות חוזרות בדרכי השתן, וכל אלו – בימים הכי מרגשים בחייך • "בחדרי חרדים" עם כל דרכי הטיפול

דואגים לכן גם אחרי הלידה – המרפאה לשיקום רצפת האגן בהדסה

מזל טוב! הלידה עברה בשלום, התחדשתם בתינוק חייכן, החיים התמלאו ברגעים של אושר. ובכל זאת, משהו לא מרגיש נח. דחיפות במתן שתן, דליפה קלה של שתן, דלקות חוזרות בדרכי השתן, וכל אלו – בימים הכי מרגשים בחייך.

אל בהלה. כנראה שמדובר בהחלשות או רפיון רצפת האגן ויש מגוון של פתרונות למצב.
ד"ר יובל לביא, מנהל היחידה לאורוגניקולוגיה בהדסה הר הצופים ויו"ר החברה הישראלית לאורוגניקולוגיה ורצפת האגן, מסביר ועושה סדר בנבכי הצניחה.

"רצפת האגן מורכבת משרירים, רצועות ועצבים המהווים ביחד מבנה תומך באברי האגן השונים, כולל הרחם, חלקים ממערכת העיכול וכן מערכת השתן.
אורוגינקולוגיה הינו תחום ברפואה אשר עוסק בפתרונות שונים לצורך שיפור תפקוד רצפת האגן אצל נשים והינו פרי התפתחות רפואית אשר נוצר מתוך ההבנה כי נשים רבות, במגוון רחב של גילאים, סובלות מליקויים שונים ברצפת האגן".

רפיון, צניחה, אי שליטה בסוגרים
במרפאה בהדסה פוגש ד"ר לביא נשים רבות שאינן מכירות את תופעת רפיון האגן ומגיעות חסרות אונים ומבוהלות. "לא מדברים על התופעה מספיק ולכן נשים לא מצפות לשינויים האלו בגופן", הוא מסביר.

"האגף לנשים ויולדות בהדסה מלווה את היולדות לאורך כל חודשי ההריון ואז בלידה, אבל חשוב לנו להיות שם עבורן גם אחר כך. מאחר והנרתיק משמש גם כתעלת הלידה והנו חלק מרצפת האגן, הרי שבקרב נשים אשר עברו לידות רבות או ילדו תינוקות בעלי משקל גבוה עלול להווצר נזק וריפיון למבנים המרכיבים את רצפת האגן. רפיון ברצפת האגן, עלול לגרור אחריו שורה של תסמינים פיזיים שכוללים צניחה של אברי האגן ואי שליטה בסוגרים".

במסגרת המרפאה האורוגניקולוגית בהדסה, עוסקים באבחון ובטיפול בנשים עם פגיעה ברצפת האגן על מנת לשפר את איכות חייהן ולאפשר להן להנות מחיי שיגרה תקינים ובריאים.

התסמינים שמובילים בד"כ נשים לפנות למרפאה האורוגניקולוגית כוללים דליפת שתן, תכיפות ודחיפות במתן שתן, דלקות חוזרות בדרכי השתן, כאבים כרוניים באגן וכן תחושה של צניחה. בביקור במרפאה עוברת האשה הערכה מקיפה על מנת לאבחן את הבעייה ולתכנן טיפול הולם. ברשות הצוות מגוון רחב של אמצעים טיפוליים לבעיות אלו, החל מתוכנית לפיזיוטראפיה לחיזוק שרירי האגן המשך בטיפול תרופתי מתרופות וכלה בניתוחים חדשניים לעיתים זעיר פולשניים.

מהי צניחת רחם או צניחת קירות הנרתיק
"הרחם הינו איבר הממוקם במרכז האגן, מעל לנרתיק ומאחורי שלפוחית השתן" מסביר בסבלנות ד"ר לביא. "הרחם מקובע למקומו על ידי רצועות ושרירי רצפת האגן. כאשר ישנו מצב של רפיון שרירי רצפת האגן או פגיעה ברצועות התומכות עלולה האשה לסבול מצניחת רחם וכן צניחה של דפנות הנרתיק. תופעה זו גורמת לתחושת אי נוחות ובלט מהנרתיק וכן יכולה לכלול הפרעות במתן שתן וצואה".

דליפת שתן
"דליפת שתן היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים ונובעת אף היא מהחלשות התמיכה של רצפת האגן בכיס השתן. התופעה מטרידה, מביכה ופוגעת קשה ביותר באיכות חייהן של נשים רבות הנמנעות מפעילויות גופניות, מיציאה לארועים חברתיים ואף מקיום יחסים".

ד"ר לביא מציין כי במקרים קלים מומלץ על תרגולים לחיזוק רצפת האגן, "ובמידה ואין שיפור אנו מבצעים ניתוח זעיר פולשני הנחשב כיום לאחד הניתוחים המוצלחים ביותר ומחליף ניתוחים מסובכים שבוצעו בעבר. בניתוח זעיר פולשני הנמשך מספר דקות ומתבצע בהרדמה מקומית, מושתל סרט סנטטי המעניק תמיכה לכיס השתן, ומדובר בניתוח בו אחוזי ההצלחה עומדים על למעלה מ 90%".
הבעיה העיקרית בטיפול בנשים הסובלות מדליפת שתן הנה "קשר השתיקה". נשים רבות סובלות זמן רב לפני שהן בוחרות לפנות לטיפול רפואי. בגלל ההתניה החברתית, הן חוששות ונבוכות מלהציג את בעייתן לגורם רפואי ואינן מודעות לאפשרויות הקיימות היום לשיפור איכות חייהן. גם נשים שעברו טיפול מוצלח והיום איכות חייהן השתפרה באופן ניכר לא רצות לספר לחברות.

הטיפול
"כאשר מאבחנים צניחה נרתיקית או דליפת שתן בשלבים המוקדמים, ניתן לטפל באמצעות פיזיותרפיה. במקרים יותר חמורים עולה בדרך כלל פתרון ניתוחי לגבי צניחת הרחם. במרכזים רבים יוצע לאשה לעבור כריתת רחם ואילו אנו מאמינים בניתוחים משמרי רחם, זאת באמצעות ניתוח בגישה נרתיקית ובהרדמה אזורית הכולל בד"כ החדרת רשת תומכת. מרבית המטופלות נזקקות ליום אשפוז אחד וחוזרות לתפקוד מלא תוך פרק זמן קצר".

ד"ר יובל מזמין נשים הסובלות מן התסמינים שתוארו לפגוש אותו במרפאה בהדסה, לא לחשוש ולהתבייש ולא להתמהמה. "פגיעה ברצפת האגן בעקבות לידה כוללת תסמינינם של תחושת צניחה נרתקית ודליפת שתן. התופעה ניתנת לטיפול פשוט עם אחוזי הצלחה גבוהים. אין צורך להתבייש ואין צורך לסבול, ניתן עם הופעת התסמינים הראשונים לפנות בהקדם למרפאה האורוגניקלוגית בהדסה הר הצופים על מנת לקבל מענה לבעיה".

לבירורים ולקביעת תורים
רצפת האגן לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד