כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

צריך לשלם לנגן שלא מכיר את ניגוני בעלזא?

חסיד בעלזא ששכר תזמורת לנגן בחתונתו, החליט שהוא לא משלם את השכר המלא לתזמורת, מאחר ובעל התזמורת לא ידע לנגן את ניגוני בעלזא, כפי שביקש ממנו בחתונה. בפנים: כל השיטות

מקהלת חסידות בעלזא. צילום: משה גולדשטיין
מקהלת חסידות בעלזא. צילום: משה גולדשטיין

מעשה בחסיד בעלזא ששכר תזמורת לנגן לו בחתונתו, וכשהגיעה עת החתונה ביקש ממנו לנגן בעיקר ניגוני חסידי בעלזא. בעל התזמורת אמר לו שהוא אינו מכיר את ניגוני חסידי בעלזא והוא מנגן רק ניגונים חסידיים כלליים. לבעל השמחה נגרמה עוגמת נפש גדולה מכך ובגמר החתונה טען בעל השמחה שהוא אינו צריך לשלם את מלוא השכר לבעל התזמורת שכן הוא לא סיפק לו את מה שהוא ביקש ממנו.

בעל התזמורת טען מנגד, שמכיון שבעל החתונה לא התנה קודם ההזמנה שהוא חפץ בניגונים מסויימים הסכים בזה שינגן את הניגונים הנפוצים ומקובלים בציבור הכללי. הצדק עם מי?

בעלון 'וישמע משה' פורסמה סדרת תשובות מפוסקי ההלכה בנדון. הגאון רבי יצחק כץ אמר שבסתם אדם שמזמין תזמורת אין הנגן צריך לברר איזה ניגונים הוא רוצה שינגן אצלו, ואם אינו מתנה להדיא על ניגונים מסויימים הרשות בידו לנגן את הניגונים הנפוצים ומקובלים בכל מקום. אולם אם החתונה היא שמחה של משפחת האדמו"ר וכל החסידות משתתפת בה וכדו', בזה בוודאי בעל התזמורת מבין ויודע שעליו להתאים את עצמו מבחינת הניגונים לדרישות של החסידות, ואם אינו מכיר את הניגונים שמבקשים ממנו לנגן אכן אין מגיע לו שכר שלם. וכן הסכימו דייני בית דין הישר והטוב.

מנגד, הדיין הגאון רבי שמאי גרוס אמר שגם אם החתונה אינה של משפחת האדמו"ר אבל היא נערכת בתוך מקום שמשתייך באופן מובהק לחסידות מסויימת, ואמרו לבעל התזמורת שהמחתונים משתייכים לאותה חסידות, מוטל על בעל התזמורת להתאים את עצמו לדרישות של המקום שאליו הזמינו אותו, ואם אינו עושה זאת לא ביצע את המוטל עליו כראוי. אבל אם לא אמרו לו כלום אלא הזמינוהו בסתם, אין להם טענה עליו. וכן הסכים גם גאב"ג חניכי הישיבות הגאון רבי מרדכי גרוס.

הגר"ש גרוס הוסיף, שאם התבררה הטעות לפני החתונה ועוד ניתן להשיג תזמורת אחרת, יתכן שמותר למזמין לבטל את ההזמנה ולקחת תזמורת אחרת שתנגן לו כפי רצונו.

הגאונים רבי יעקב מאיר שטרן, רבי משה שאול קליין, רבי חיים מאיר וואזנר ורבי שלמה זלמן אולמן הורו שאם בעל התזמורת הכין את עצמו לחתונה רגילה כפי המקובל, מגיע לו שכרו משלם ולא מוטל עליו לברר אולי לבעל השמחה ישנן דרישות מיוחדות, ועל בעל השמחה להתנות אם הוא רוצה ניגונים שאינם בגדר המקובל אצל רוב העולם. אולם אם גם ביחס לחתונה רגילה בעל התזמורת אינו מוכן כראוי, אין מגיע לו שכרו. וכך גם הסכים הגר"ח קנייבסקי.
תזמורת ניגוני בעלזא וישמע משה פוסקי הלכה תשלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד