כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

המבקר נגד משרד החינוך: "לא משכיל לאחד בין המגזרים"

מבקר המדינה פרסם את דו"ח מבקר המדינה העוסק ב"חינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות", ובו הוא ביקר בחריפות את תפקודה של מדינת ישראל בכל הקשור למיגור תופעות גזענות ושנאה בקרב בני הנוער: "מדינת ישראל עושה מעט מדי על מנת לעקור תופעות חמורות של גזענות ושנאה בקרב בני הנוער"

שר החינוך נפתלי בנט (הדס פרוש, פלאש 90)
שר החינוך נפתלי בנט (הדס פרוש, פלאש 90)

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, פרסם היום (חמישי) את דו"ח מבקר המדינה העוסק ב"חינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות", ובו הוא ביקר בחריפות את תפקודה של מדינת ישראל בכל הקשור למיגור תופעות גזענות ושנאה בקרב בני הנוער.

שפירא כתב כי "מדינת ישראל עושה מעט מדי על מנת לעקור תופעות חמורות של גזענות ושנאה בקרב בני הנוער ועל מנת לקדם חיים משותפים", לדברי המבקר: "משרד החינוך לא השכיל לאורך שנים להפוך את החינוך לגשר בין חלקי החברה הישראלית רבת השסעים ולאחד בין המגזרים השונים בה".

במבוא לדו"ח שפרטיו נאספו במשך כשנה, כתב מבקר המדינה כי "ההיסטוריה של העם היהודי מצווה עלינו לזכור מדי יום ביומו את התוצאות הנוראות של גזענות ושנאת האחר, עלינו לשנן את לקחי העבר ואת הסכנות הטמונות בזרעי הגזענות, שעלולים להתפשט בכל חברה אנושית".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "משרד החינוך רואה בחינוך לדמוקרטיה, לחיים משותפים ובמאבק בגזענות ערך מרכזי, ובמסגרת התוכנית האסטרטגית של המשרד ניתן דגש מיוחד לנושא זה. במסגרת זו הוגדרה תכנית עבודה כוללת שתחייב את כל היחידות, ובכלל זה מטלות ומדדים לביצוע. כמו כן, משרד החינוך פועל לחיזוק הקשרים הבין תרבותיים במגוון רחב של פעולות חינוכיות. בשנת הלימודים תשע"ו כ-35 אלף תלמידים השתתפו בפעילויות של חיים משותפים".

עוד נמסר כי "באשר לטענה על היעדר מדידה של תופעת הגזענות: ועדה תוך משרדית שגיבש המטה לחינוך אזרחי עוסקת במהלך השנה האחרונה בגיבוש מסמך המלצות לחינוך לדמוקרטיה ואורח חיים דמוקרטי על פני הרצף הגילאי. בשנה הנוכחית יתקיים פיילוט בהכשרות מורים בנושא. ובנוסף, נבנה מדד שיאפשר לבתי הספר ללמוד על מיקומם ועמדותיהם ביחס לחינוך לדמוקרטיה ואורח חיים דמוקרטי, על מנת שיוכלו להבנות תהליך הדרגתי שמותאם למוסד החינוכי, לצורך קידום הנושא.

"באשר להתמודדות עם גזענות: בקיץ האחרון נבנה מדד גזענות על ידי לשכת המדען הראשי במשרד, בשיתוף עם גורמי משרד וגורמים חיצוניים. ייחודו של המדד הוא באבחון תוך בית ספרי לגבי אוכלוסיות מגוונות כלפיהן מובעת או עשויה להיות מובעת גזענות בכיתה. בשנת הלימודים הנוכחית אף הורחבו סקרי האקלים והסביבה הפדגוגית, ונוספו מדדים שמתייחסים לסובלנות כלפי השונה והאחר", הגיבו לסיום.
מבקר המדינה משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד