ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מחסנים נגד שפעת? – הכירו את החיסון החדש

• יש חיסון שפעת רגיל, ויש חיסון עם 'פלואד' - חיסון מנגיף מומת נגד שפעת עונתית • מחקר חדש קובע: לחיסון ה'פלואר' יעילות גבוהה בהרבה

מחסנים נגד שפעת? – הכירו את החיסון החדש
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

מחקר רחב היקף, שתוצאותיו פורסמו בכנס בינלאומי למחלות זיהומיות שהתקיים לאחרונה, מצא כי לחיסון 'פלואד' הכולל את האדג'וונט MF59, יעילות גבוהה באופן משמעותי בהגנה על ילדים צעירים מפני שפעת.

זהו המחקר הראשון שבדק את יעילות החיסון בקרב ילדים בגילאי חצי שנה עד 6 שנים, שהנם קבוצת סיכון לה מומלץ להתחסן מדי שנה כנגד שפעת.

במחקר השתתפו 4,700 ילדים שחולקו ל-3 קבוצות נבדקים: קבוצה שקיבלה שתי מנות של החיסון פלואד, ושתי קבוצות נוספות שקיבלו חיסונים לשפעת ללא אדג'וונט. רמת הנוגדנים בקרב הילדים נבדקה מספר פעמים: ביום החיסון (לפני מתן החיסון) ביום ה-29 ה- 51 וה-181 לאחר החיסון. החיסון פלואד נמצא יעיל כנגד שפעת ב-89% מהנבדקים שהתחסנו ב'פלואד', במשך שתי עונות שפעת, לעומת 45% ו-43% יעילות בלבד בקרב נבדקים שהתחסנו בחיסון הרגיל. בנוסף נמצא כי הילדים שחוסנו בפלואד לא לקו בתופעות חריגות בהשוואה לאלו שחוסנו בחיסון הרגיל ורמת הסבילות לשני החיסונים הייתה זהה. נתונים אלה תומכים בכך שניתן לעשות שימוש בחיסון פלואד המכיל אדג'וונט גם באוכלוסיית הילדים הנמצאת בסיכון לשפעת.

האדג'וונט משפר את התגובה החיסונית של הגוף ומגביר את יעילות החיסון. המילה אדג'ובנט באה מהמילה adjuvare שפירושה לעזור. הוספת אדג'ובנט לחיסון חשובה במיוחד בחיסונים המיועדים לאוכלוסיות רגישות לזיהומים כמו פעוטות ומבוגרים מעל גיל 65.

לדברי פרופ' דוד גרינברג, מומחה לרפואת ילדים ולמחלות זיהומיות מהיחידה למחלות זיהומיות בילדים, בי"ח "סורוקה": "מדובר בעדות מרשימה לפיתוח טכנולוגי העוזר לחיסון לתת תוצאות טובות יותר מאלו של טכנולוגיות שהיו בשימוש עד כה. המחקר נותן פתח של תקווה לכך שבעתיד יהיו לנו חיסונים יעילים יותר כנגד השפעת. עם זאת עדיין דרושים מחקרים נוספים על מנת לוודא. שיפור יכולתם של החיסונים לשפעת וההתחסנות בהם חשובה ביותר שכן מדובר במחלה הגובה מחיר כבד מן החברה ויש למנוע אותה ככל הניתן"

ילדים צעירים הינם רגישים במיוחד לשפעת, זאת בין היתר בשל חוסר בשלות של מערכת החיסון שלהם, ועשויים להדבק ולהדביק בקלות בווירוסים. סיבוכים שונים של שפעת, ביניהן דלקת ריאות, הינם שכיחים בילדים מתחת לגיל שנתיים, ועשויים לגרום למחלה קשה ואף למוות. מדי שנה כ-20,000 ילדים מתחת לגיל חמש מאושפזים בארה"ב בבתי חולים בשל סיבוכי שפעת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד