כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

התערבות ברוטאלית של בג"צ: יפורסמו תקנות חדשות למקווה

לאחר פסק המקוואות שהעניק בג"צ לפני שלושה חודשים, ומהחשש להחלטה מחמירה שתפגע באופן חמור בטהרת הבית היהודי, יפרסם משרד הדתות חוזר מנכ"ל הצפוי לשנות את הסטנדרטים במקוואות בישראל • החוזר החדש - וכל הפרטים

בית המשפט העליון בירושלים, צילום: יעקב גרודקה
בית המשפט העליון בירושלים, צילום: יעקב גרודקה

בעקבות החלטת בג"ץ המקוואות שהתקבלה לפני כשלושה חודשים, צפוי המשרד לפרסם חוזר מנכ"ל שבו נכתב כי "אם טובלת מבקשת לטבול ללא נוכחות של בלנית או חברה כלל, אין למנוע זאת ממנה", מה שלא התאפשר עד היום, כך פורסם הבוקר ב'ישראל היום'.

כזכור, לאחר מאבק משפטי, בית המשפט העליון כפה על המשרד לשירותי דת לאפשר טבילת נשים במקווה אף ללא נוכחות בלנית, קביעה בעייתית מבחינה הלכתית. ל'בחדרי חרדים' נודע כי קודם לכן, התנהל מו"מ ארוך בין בג"ץ, הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, זאת בעקבות העובדה שעל פי ההלכה אסור לאשה לטבול ללא נוכחות בלנית, מנגד, לא ניתן לכפות על נשים לקיים מצוות, והרשות נתונה בידיהן לטבול טבילה פסולה.

גורמים ברבנות הראשית אמרו ל'בחדרי חרדים' כי "בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסכמה על נוסח חוזר המנכ"ל, שבו יהיה כתוב כי תתאפשרנה טבילה ללא נוכחות בלנית, מנגד יודגש כי הדבר אסור על פי ההלכה, וכי טבילתן של אותן נשים – פסולה".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הפשרה התקבלה לאחר שברבנות הראשית הבינו כי בג"ץ עומד לכפות את העניין על המשרד לשירותי דת, והוא צפוי לאסור כליל הצבת בלניות במקווה, דבר שיכשיל נשים רבות שלא בקיאות בהלכה.

בחוזר המנכ"ל שעל פי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' צפוי להתפרס עד ראש השנה, כתוב כי "על פי פסיקת הרבנות הראשית לישראל, טבילת אישה מחייבת נוכחות בלנית. יש לכבד את פרטיות הטובלות... לטבילה ללא נוכחות בלנית עלולות להיות השלכות של ממש על כשרות הטבילה", נכתב.

אולם "אם הטובלת מבקשת לטבול ללא נוכחות של בלנית או חברה כלל - אין למנוע זאת ממנה, תוך הבהרה, ברגישות המחייבת, כי האחריות לכשרות הטבילה מוטלת על הטובלת עצמה. אין לבלנית להפציר בטובלת מעבר לאמור".

בנוסף, ל'בחדרי חרדים' הגיע פסק הלכה של הראשל"צ רבי יצחק יוסף, שקבע באופן חד משמעי כי הטבילה ללא נוכחות בלנית – בעייתית ואסורה על פי ההלכה, "נושא הבלניות הוא נושא הלכתי טהור, והבענו בזה את דעת ההלכה", כתב הראשל"צ בסיום פסק ההלכה.

כאמור, שוב בג"ץ מתערב באופן חמור נגד ההלכה ונגד דעת הרבנות הראשית והרבנים הראשיים, וכופה על המשרד לשירותי דת לאפשר טבילה פסולה שעלולה להביא למכשולים רבים.
מגצ מקוואות בלנית מקווה רבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד