כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

'לחיים טיש' בהפקה מפתיעה: 'התיקון הכללי'

ממשיך להפתיע: לקראת הנסיעה הגדולה לראש השנה באומן מגיש ר' יוסף משה כהנא ו"לחיים טיש" הפקה משובחת של השיר שילווה את מעמד 'התיקון הכללי': "לשפוך ליבי כמים" • האזינו

צילום ארכיון: יעקב נחומי פלאש 90
צילום ארכיון: יעקב נחומי פלאש 90

ר' יוסף משה כהנא לא מתייאש, ולאחר שנגע כמעט בכל שיר יהודי כזה או אחר, וסדרותיו "לחיים טיש" ו"לחיים זיץ" מככבות בכל בית יהודי, הוא ממשיך לחפש את הדברים המיוחדים במוסיקה היהודית - והנה הוא מצא.

כהנא איתר יהודי מיוחד שבשעות הפנאי עוסק בתחומים נוספים, כגון כתיבה וייעוץ, ובנוסף לכל אלה גם מוסיקאי ומלחין: הכירו את הרב יוסף הכט. לפני כעשרים שנה ניצב הרב הכט בביתו של הרה"צ ר' יעקב מאיר שכטר, שאמר לו כי עליו להקליט כל לחן ולחן שילחין, ולא לאבד אף אחד מהם בשום אופן. כך במשך השנים הצטברו אצל הרב הכט המוני לחנים ששכבו כאבן שאין לה הופכין.

בימים אלו, לקראת הנסיעה הגדולה לאומן ומעמד 'התיקון הכללי' המתקיים בחצות היום בערב ראש השנה בהשתתפות אלפים, החליט הרב הכט כי הגיע הזמן לפרוץ ולשחרר סנונית ראשונה. הלחן המיוחד כולל את המילים "לשפוך ליבי כמים", הלקוחות מתוך הספר 'עלים לתרופה', ספר אותו כתב רבי נתן תלמידו הגדול של רבי נחמן מברסלב. בספרו הוא מתאר את גודל השתוקקותו להיות בציון הקדוש באומן כמה שיותר פעמים, ולפרש שיחתו. כשנתקל הרב הכט במילים הללו הוא הרגיש שאי אפשר להשאיר אותם כך ללא לחן מיוחד שיחדור לכל אדם בישראל, בין אם הוא חסיד ברסלב אם לאו, וכך באה ההשראה ללחן "לשפוך ליבי כמים".

כמוסיקאי, וכנגן כלי נשיפה בזמנו הפנוי, הבין הרב הכט כי נצרכת השקעה גדולה כדי לתת כבוד ראוי למילים המפוארות הללו. לצורך כך גייס את הרב יוסף משה כהנא מ"לחיים טיש" להפקה מושקעת, במהלכה הוסיף כהנא מילים בשפת האידיש - כך שהשיר קיבל גוון מיוחד המתאים ללוות מעמד גדול כזה - "התיקון הכללי" הנאמר באחדות כזו מיוחדת.



מילים:
"כי כל מגמתי ותשוקתי ותקותי, להיות על ציון הקדוש הרבה פעמים, אולי אזכה לפרש שיחתי לשפוך ליבי כמים נוכח פני ה'. (עלים לתרופה מכתב ש"פ)
פון די גאנצע וועלט טוהט מען פליען, קומען צום רבי'ןס ציון, דער קוואל, דער הייליגער שטראל, נחל נובע מקור חכמה. (הרב יוסף משה כהנא)

קרדיטים:
הפקה ועיבוד מוסיקלי: הרב יוסף משה כהנא
לחן: הרב יוסף הכט
ביצוע: הרב יוסף הכט ומקהלת לחיים
ילד הפלא: יואלי גליק
עיבודים קוליים: הרשל בריסק
חברי המקהלה: יוסי וויינברגר, סיני ברמץ, מוטי רוטלר, גיל ישראלוב
מיקס והפקה טכנית: חיים גוטסמן
תופים: ברק אהרון
בס: אריה ברקוביץ
גיטרות: אבי סינגולדה
פסנתר: אחיה הכהן
כלי נשיפה: דור אסרף
טכנאי הקלטה: יענקי ברוין, חיים מוזס
הוקלט באולפני "זמירות" - בנט
הקלטת סולן: מיכאל וויינברגר - אולפני MW
הקלטת ילד: משה קרויס - MK studio
לחיים טיש לשפוך ליבי כמים יוסף משה כהנא יוסף הכט אומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד