י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סינדרום ליצמן: ההקלטה הסודית של שר הבריאות נחשפת

"אני מניח שאף אחד לא ידליף מה שאגיד", אמר ליצמן בפאנל סגור לקבוצת אברכים, לפני שסיפק סדרת אמירות מרשימה - על חוסר היציבות בממשלה, האופן בו החליט לקחת את משרד הבריאות, הדרישה לפטר את השר כץ ו'סינדרום ליצמן' • האזינו

ליצמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ליצמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לא הרבה קורה ששר הבריאות יעקב ליצמן, יקיר התקשורת והשר הפופולארי בישראל, מדבר באופן חופשי וללא פילטרים, אך כשזה קורה - כדאי להאזין לכל מילה בקשב רב.

לפני שבועות אחדים, במהלך בין הזמנים, נערך פאנל סגור לקבוצת אברכים מחסידות גור בבית שמש, בהנחייתו של עורך בקהילה אברהם דוב גרינבוים, ובכיכובו של שר הבריאות. שם, במגרש הביתי, הרשה לעצמו ליצמן לעסוק בנושאים רגישים, לחפור בהיסטוריה ולהפתיע את הנוכחים באמירה על יציבות הממשלה.

ל'בחדרי חרדים' הגיעה ההקלטה המלאה מנאום הסיכום שנשא ליצמן במקום, והיא מתפרסמת כאן לראשונה, בצירוף תמליל של מרבית דבריו.

"ערב טוב לכולם, אני לא יודע מאיפה להתחיל, אבל בואו נתחיל עם הפטנטים, אני מחפש כל הזמן פטנט, איך אני מסתדר עם החברים שלי בכנסת, דווקא מצא חן בעיני מה שראיתי כאן, להסתכל ימינה להסתכל שמאלה, זה הפטנט הכי טוב, כל הזמן אני צריך להסתכל איפה פוגעים בי, אז זה הפטנט הכי חשוב שראיתי אצלך היום, הייתה פגישה עם ראשי הקואליציה, אבל אז אני גונב את התפקיד של מוזס, ה' ישמור, היה ראשי המפלגות, אי אפשר לקחת את מספר 1 ברשימה..." פותח ליצמן בהומור.

"הדבר השני, אמרתי שלא יתקיימו בחירות עד הזמן, היום אני לא בטוח כבר", ממשיך שר הבריאות ומשחרר הצהרה מפתיעה, ואז עובר לספר על השתלשלות העניינים כיצד הגיע למשרד הבריאות: "משרד הבריאות זו המשרה שכולכם יודעים שאף אחד לא רצה אותה, אני מניח שאף אחד לא ידליף מה שאני אגיד, הכוונה הייתה בזמנו שאני אשאר בלי תפקיד, הם ידעו שגור לא הולכת לקחת גם סגני שרים, אז בדרך הטבע אשאר ללא תפקיד.

"הרבי היה בצפת, נסעתי לרבי, לפני שבאתי הוא ידע הכל מה שהיה בסיעה, אני נכנס, אני מתוח – הוא מחייך, הוא אמר לי, 'לכתחילה אזוי געאלטן' (לכתחילה אני סבור כך), ככה צריך להיות לכתחילה, שתהיה סגן שר הבריאות, שאלתי, הרי סגני שרים אנחנו לא כל כך, הוא אמר לי: בריאות זה משהו אחר, זה עוזר לנו, זה עוזר לעולם, זה עוזר לכל היהודים (באידיש). חזרתי, לא הגעתי לאף אחד מהסיעה שלי, חזרתי ליו"ר הקואליציה ואמרתי לו שאני לוקח את התפקיד, היה צריך לעשות משאל בממשלה, עשו משאל והודיעו בהפתעה שאני סגן שר הבריאות".

בשלב זה עובר ליצמן לקדנציה הנוכחית, כשמונה לשר: "רצה לפיד שאני אהיה שר, עד היום אני לא יודע אם הוא רצה שאני אקבל 800 שקל יותר או שאני נשבע כביכול אמונים, כאילו שאנחנו לא מסכימים לזה, קודם כל איצ'ה מאיר לוין ז"ל היה, ב', אותו דבר מהכנסת, מה ההבדל? לא משנה, היה מועצת גדולי התורה ואישרו להיות שר הבריאות, בגלל שזה סכנות נפשות וככה נהייתי שר, אני בטוח שלפיד ברור לא רצה שיהיה סינדרום ליצמן..."

כאן ליצמן מרשה לעצמו להתרברב מעט ומספר: "מה זה סינדרום ליצמן? שבסקרים של פרופ' דגני יהדות התורה קיבלה, הוא עושה סקרים כל שבועיים, 9 מנדטים, 11, 12, 13, 12, אגב האחרון האחרון היה 11, הוא צלצל אלי ורצה לדבר איתי, הוא אמר לי לא האמנתי לסקרים, יש לכם 6 איך זה יכול להיות? כל מי שאמר שהוא מצביע 'יהדות התורה' הוא שאל אותו למה, והוא אמר לי שלפי הסקר שלו, 3 מנדטים אנחנו מקבלים מש"ס, 3-4 מנדטים סינדרום ליצמן, דהיינו בגלל שאני פופולארי אני מביא 3-4 מנדטים, (מחיאות כפיים בקהל) אם אתם מוחאים כפים זאת אומרת שמה שאמרתי עד עכשיו לא מגיע מחיאות כפיים... כשירדתי מ-13 ל-12 שאלתי אותו למה ירדתי? אז הוא אמר לי שהוא לא יודע, אמרתי לו – אני יודע, כנראה שחסידי גור בערד לא הצביעו...

"אני לא יודע מאיפה בא הפופולאריות, אני ממש לא יודע, אם אתם חושבים שזה סתם בא ככה אז אני אומר לכם שלא, אני לא יודע מאיפה זה בא - אבל זה טוב שזה ישנו, אני מתפלל כל הזמן שאני אצליח להישאר ככה. אבל עצם הדבר אני אומר שברוך ה'"...



ליצמן ממשיך ומפרט באריכות על יעדיו במשרד הבריאות בקדנציה הנוכחית, להגדיל את סל התרופות, מהפכת השב"ן והסיעוד - לגביו טען שהוא מופיע בהסכם הקואליציוני ו"עדיין יש לי תקווה שבעזרת ה' זה יקוים".

"עכשיו כמה מילים על השבת: לפני חודשיים, אני גפני ודרעי נפגשנו עם השר ישראל כץ, וביקשנו ישיבה עם כל ראשי האגפים, רכבת, תחבורה ציבורית, המנכ"לית שלו, כולם, דיברנו על חילולי השבת שלצערנו זה מתרבה וזה לא טוב, אנחנו רוצים שלא יהיו שום חילולי שבת, הוא הבטיח ואמר שהכל בסדר, והוא אמר לכולם שאנחנו לא ניתן שיהיו חילולי שבת.

"שבוע שעבר בתחילת השבוע, אנחנו מתחילים לשמוע כל מיני גישושים שהולכים להיות חילולי שבת, עשינו טלפון עם השר, שלושתנו, ואמרנו לו, לא יכול להיות בעולם, הרי הבטחת לנו, שמענו זמירות חדשות, שיש חוות דעת שזה פיקוח נפש, וזה לא שייך אלי אלא לראש הממשלה - ומי שלא יודע הוא וראש הממשלה רבים בימים אלו, ואגב זה לא בסמכותי בכלל... הייתה שיחה קשה, לא הסתדרנו, דיברנו עם ראש הממשלה ביום חמישי, השאלה הייתה שני דברים, א. אני לא יודע מה זה פיקוח נפש, ב. מעבר לפיקוח נפש יש עוד 8 מקומות שעושים חילול שבת זה בטח לא פיקוח נפש, הבטיחו לנו, כץ לא הבטיח, ראש הממשלה כן הבטיח, בסוף היו בחלק גדול מהמקומות שכן היה חילול שבת, אנחנו לא מוכנים לעבור על זה לסדר היום".

בשלב זה ליצמן חושף כי אכן הייתה דרישה לפיטורי כץ, כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים'. "התחלנו לדרוש את פיטוריו של השר כץ, אבל בעיקר את פיטוריו של בועז צפיר מנכ"ל הרכבת, כי ברוב חוצפתם, חוץ מהחילול שבת, הם כינסו מיד במוצ"ש מסיבת עיתונאים ובאמצע השבת הביאו מסוק שיצלם בדיוק איך עושים את זה בשבת, פשוט להתגרות בחרדים, זה לא יכול לעבור לסדר היום, לא החילול שבת – בעיקר... ודרשנו את הפיטורים ולא קיבלנו תשובות על זה, אני מניח שאת השר כץ לא יפטרו, אבל על צפריר אמרו לנו שהוא בין כה פורש בעוד כמה שבועות אז בודאי שאי אפשר לפטר אותו, אבל אנחנו כרגע קודם כל הקמנו ועדה – שמהיום כל חילולי השבת צריכים לעבור את הועדה, ואנחנו, אני גפני או דרעי, או נציגנו יהיו חברים, בנט גם ביקש להיות חבר, ביקשתי שגם נציג של הרבנות הראשית יהיה בועדה, גם את זה קיבלנו. אני לא רוצה להדאיג אתכם, אבל אם נצטרך לפרוש מהקואליציה - הייתי סגן שר, שר, חבר כנסת, אני אהיה גם שר לשעבר".

ליצמן מדבר עוד קצת על פוליטיקה פנים חסידית, ומספר מעשה על הלב שמחה זצ"ל.
סינדרום ליצמן תמליל שר הבריאות הקלטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד