כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מה הקשר בין שמירה על היגיינת פה והיריון תקין?

הידעתן כי טיפול בדלקת חניכיים בזמן ההריון יכול למנוע לידה של תינוק במשקל נמוך? נשים רבות אינן מודעות לחשיבות שמירה על היגיינת הפה ועל הסיכונים שיכולים להיגרם לתינוק שיוולד • המומחים של מרפאת הדסה דנטלי מסבירים

מומחי הדסה דנטלי
מומחי הדסה דנטלי

תקופת ההיריון נחשבת מכוננת ומשמעותית עבור כל אישה. מרגע קבלת הבשורה המשמחת ועד שהחסידה מוסרת את הרך הנולד לידי ההורה או ההורים המאושרים, מתבצע תהליך הכנה קפדני הכולל קריאה של ספרי הריון, מחקר עצמי אודות הבדיקות השונות המוצעות, ותחקור המעגלים החברתיים הקרובים, המספקים אף הם את החוויות והחרדות הייחודיות שלהם. זוהי תקופה בה הכל משתנה במטרה לאפשר לתינוק את התנאים האופטימליים לגדול ולהתפתח. החל מהרגלי התזונה, דפוסי השינה ועד צמצום מנהגים מגונים דוגמת עישון וצריכה מופרזת של אלכוהול. הרי תסכימו איתי שאין דבר שהורה לא יעשה עבור הילד לו.

רגע... לא שכחת משהו?

נשים רבות אינן מודעות לחשיבות שמירה על היגיינת הפה בזמן ההיריון. נכון, שמירה על פה בריא תחשב למדיניות נבונה בכל זמן, אולם הנושא הופך משמעותי יותר בזמן ההיריון. מחקרים מלמדים כי מחלות חניכיים הן גורם סיכון מובהק להיריון עצמו, ונמצא כי נשים בהריון הסובלות מדלקת חניכיים עלולות ללדת תינוקות במשקל נמוך מדי, לעבור לידה מוקדמת מדי ואף נמצאות בסיכון לרעלת הריון.
החל מהחודש השלישי להיריון יחוו מאה אחוזים מהנשים דימום מהחניכיים. הסיבה, הורמוני ההיריון גורמים להגברת זרימת הדם באזור החניכיים. כתוצאה מכך, הופכים החניכיים מצע נח לשגשוג חיידקים וגורמים להופעת דלקת. בנוסף, השינויים במערכת החיסון בזמן ההיריון גורמים לכך שדלקת החניכיים מתפתחת במהירות רבה יותר, מכיוון שלמערכת החיסון בהריון יש פחות יכולת להתמודד עם החיידקים הללו ואלה יכולים לעבור מהדם אל הרחם ומי השפיר ולגרום ללידה מוקדמת. דלקת חניכיים בזמן ההיריון מייצרת גורם סיכון נוסף- סוכרת הריון, מצב המסכן את האם והעובר. במחקר שנערך על בסיס הנתונים הלאומי האמריקאי, התגלה כי 45 אחוזים מהנשים שסבלו מסכרת הריונית סבלו גם ממחלת חניכיים, לעומת 13% בלבד מהנשים ללא סכרת הריון, עם סיכון מוגבר של פי 5 לסכרת הריון בנשים עם מחלת החניכיים.

טיפול בדלקת חניכיים בזמן ההריון יכול למנוע לידה של תינוק במשקל נמוך

מחקר טיפולי נערך בצ'ילה בהשתתפות למעלה מ- 350 נשים הרות, אשר סבלו מדלקת חניכיים מתקדמת ומחצית מהן עברו טיפול חניכיים בסיסי (לא ניתוחי). מחקר זה הראה כי הטיפול שקיבלו הפחית את הסיכון ללידה של תינוק במשקל לידה נמוך מ 2.5 ק"ג ביותר מפי 5 (10% סיכון ללא טיפול חניכיים, לעומת ירידה לפחות מ 2% בעקבות טיפול בשלב מוקדם של ההיריון). כלומר, רוב הנשים בניסוי שסבלו מדלקת חניכיים יכלו להימנע מסיבוך היריון בעזרת טיפול בסיסי ופשוט.
הריון בריא מתחיל בהיגיינת פה בריאה. הטיפול המניעתי פשוט, ומומלץ לכל אישה המתכוונת להיכנס להריון לבצע בדיקת חניכיים עוד טרם ההיריון ובמהלכו. יש להקפיד על ביקור במרפאה המתמחה ברפואת חניכיים ולעקוב אחר הטיפול שהתאים הרופא.

לקביעת תור במרפאת הדסה דנטלי, מרכז מומחים לבריאות השיניים, לחצו כאן

הכותב הוא רופא מומחה ומנהל המחלקה לרפואת חניכיים בדנטלי, מרפאות השיניים של המרכז הרפואי הדסה, וראש הקתדרה למחקר של מחלות החניכיים ע"ש בטי וד. וולטר כהן באוניברסיטה העברית



מרפאת הדסה הריון לידה חניכיים בריאות הפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד