כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

עימות זה סתם, קלינטון ממשיכה לאבד גובה

בלוג הבחירות של 'בחדרי חרדים': הטעויות וההישגים של כל אחד מהתמודדים בעימות הראשון • וגם: ניתוח מפת האלקטורים והתחזית של נייט סילבר

טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס

כפי שהבטחתי בשבוע שעבר, אנהל כאן בלוג שבועי שינתח את המירוץ לנשיאות ארה"ב, וכפי שהיה בשבוע שעבר - גם הפעם אני מזהיר, אם אתם לא סובלים מתמטיקה ומקבלים כאב ראש ממספרים, אין לכם מה לקרוא כאן.

מובן שלא היה טעם לנתח את המצב לפני העימות הראשון שנערך לפנות בוקר, למרות שלא נראה שינוי של ממש בעקבותיו, בפרט לא במפת האלקטורים.

בכל אופן, כמה נקודות חיוניות באשר לעימות ונפתח כמובן בטראמפ וברשימת ההישגים שלו:
1. הוכיח לרבים שתמכו בעמדותיו אבל חששו מאישיותו, שהוא יכול להיות נשיאותי וממלכתי.
2. הציף שוב ושוב ושוב את הנושא הכלכלי, ומיקד אותו למדינות המתנדנדות ולאוזני המובטלים ומחפשי העבודה שבהן.
3. שמר את כל נשקי 'יום הדין', ויוכל לשלוף אותם בעימותים הבאים (פרשת המיילים, ההסתבכות בלוב, הכמעט העמדה לדין, השקרים, המצב הבריאותי ואפילו המצב הזוגי של קלינטון)

ברשימת הטעויות:
1. עלה מצונן וזה הפריע לעין ולאוזן.
2. כמעט ולא הביך את קלינטון.
3. פלט כמה וכמה אי דיוקים (כמו עליית אחוזי הרצח בניו יורק) שהתקשורת הדמוקרטית תחגוג עליהם.

וכעת לקלינטון והישגיה:
1. אחרי הדיבורים על מצבה הרפואי, שידרה רעננות וחיות לכל האורך.
2. שלטה בפרטים הקטנים ובמספרים, לא איבדה עשתונות וידעה גם להגיב בצחוק קל ולסחוף את הקהל.
3. הצליחה להביך את טראמפ ברמה האישית, בנושא תשלום מיסים, רווח שעשה מהמשבר הכלכלי, פשיטות רגל שעבר, סכסוכים עם עובדים ואפילו חוסר ידע על נאט"ו.

טעויות:
1. בזבזה את כל התחמושת השלילית.
2. לא הצליחה לשכנע את המיעוטים האפרו אמריקאים, ככלל, דיברה מדי מעומעם בכמה נושאים.
3. שידרה שחצנות וניתוק, עליונות שגרמה למיאוס הנוכחי נגדה ובלטה לכל אורך העימות.

מי ניצח? למי אכפת
ומי ניצח בעימות? כמעט כל הפרשנים מסכימים שלא היה נוק אאוט ולפיכך ההשפעה תהיה מינורית. ישנה גם הסכמה שאם תהיה השפעה היא בעיקר בקרב התומכים עצמם. כלומר, אנשים שתמכו בלאו הכי במועמד - ילכו באחוזים יותר גבוהים לקלפי כדי להצביע עבורו.

ברוב סקרי הרשת, למעט זה של CNN טראמפ מנצח בפער של 10-20%, כך למשל באתר TIME נכון לשעת כתיבת השורות הצביעו קרוב ל-1.5 מיליון איש, כאשר 54% טוענים שטראמפ ניצח ו-46% טוענים שקלינטון ניצחה. בסקר CNBC יש 61% שמשוכנעים שטראמפ ניצח ו-39% בלבד לקלינטון מתוך כחצי מיליון מצביעים, ועל זו הדרך.

טראמפ עצמו התייחס בציוץ משעשע בטוויטר לתוצאה החריגה של CNN וציין כי "אני בכל מקרה לא צופה בהם..." מה שעדיין לא מסביר את התוצאה ההפוכה בתכלית שהציגו - 62% לקלינטון לעומת 27% לטראמפ. אבל כאמור, כמעט כולם מסכימים שאין לזה השלכה דרמטית.

בינתיים, המגמה נמשכת
בינתיים, עד העימות, המשיכה קלינטון לאבד אלקטורים בקצב. נזכיר - בשבוע שעבר עמדה הילארי על 200 אלקטורים שזוהו עימה ברמות שונות של ודאות, לעומת 164 של טראמפ.

השבוע, על פי אתר realclearpolitics המנתח במדויק את הניואנסים בכל מדינה, נספרו שבעה שינויים משמעותיים: ראשית קלינטון איבדה את ההובלה במיין ובמינסוטה, שהפכו למדינות מתנדנדות, שנית, היא נחלשה במסצ'וסטס וגרוע מזה באילינוי. מנגד, השינוי החיובי היחיד במחנה הדמוקרטי הוא חיזוק האחיזה בניו יורק, מדינה שגם כך קשה לומר שטראמפ בונה עליה באיזו דרך.

מפת האלקטורים העדכנית מעניקה 165 כאלו לטראמפ, 188 בלבד לקלינטון ועוד 185 המוגדרים כמתנדנדים, כשהיעד לניצחון הוא 270. אם המסרים של טראמפ בעימות אכן יחלחלו, אל תופתעו אם המדינות המתנדנדות יתחילו ליפול שדודות לרגליו.

נתון נוסף ומפתיע קשור לסטטיסטיקאי נייט סילבר, שחזה בהצלחה את תוצאות שתי מערכות הבחירות. בניגוד לסקרים, סילבר מנתח אלקטורים ומחשב לפי זה הסתברות לזכיה בנשיאות. עד אתמול היה סילבר 'נעול' על בחירתה של קלינטון, בתחילה בסיכוי גבוה ובהמשך בסיכוי פוחת והולך. אתמול לראשונה הודיע סילבר כי לו הבחירות היו נערכות עכשיו, הייתה קלינטון מקבלת את רוב הקולות אבל טראמפ את רוב האלקטורים. לפי התחזית שלו, היה טראמפ זוכה ב-276 אלקטורים לעומת 261 בלבד לקלינטון.
דונלד טראמפ הילרי קלינטון עימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד