כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הח"כים סופדים; "אבי הסדר תורתו אומנותו"

פטירתו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל העבירה את ראשי המדינה לנוהל אבל • בזה אחר זה משוגרות הודעות הספד ותנחומים, וההכנות לקראת ההלוויה הגדולה בהשתתפות נשיא ארצות הברית - בעיצומן

שמעון פרס יחד עם מנהיג 'דגל התורה' הרב שטינמן. צילום: שוקי לרר
שמעון פרס יחד עם מנהיג 'דגל התורה' הרב שטינמן. צילום: שוקי לרר

הלילה (ד') הלך לעולמו נשיא המדינה התשיעי שמעון פרס, שהפך עוד בחייו לאחד מסמלי מדינת ישראל, היה בין מייסדי ובוני הארץ והיה חלק מהנהגתה במשך עשרות שנים.

במערכת הפוליטית הגיבו למות פרס מיד עם פרסום דבר מותו. כעת מתכוננים להלווייתו שתיערך ככל הנראה במהלך סוף השבוע - ככל הנראה ביום שישי, אליה צפויים להגיע מנהיגי העולם המערבי, ובראשם נשיא ארצות הברית וידידו הטוב של המנוח, ברק אובמה. ארונו של פרס יוצב מחר ברחבת הכנסת והציבור יוכל לעבור על פני הארון.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קטע את ביקורו הממלכתי באוקראינה וישוב לישראל היום בשעות אחר הצהרים. הנשיא: "מרחק שבע שעות נסיעה מכאן, בעיירה וישנבה שבבלרוס, נולד שמעון פרסקי, נער צעיר, בעל החלומות. מכאן, ממזרח אירופה, הוא עלה ארצה ומאז לא חדל לפעול, ליצור ולחלום, בשירות התנועה הציונית למען מדינת ישראל ועם ישראל. אין פרק בתולדות מדינת ישראל, ששמעון לא כתב בעצמו את חלקיו.

"עם היוודע דבר פטירתו כולנו מרכינים ראש. אני אשא איתי את זכרונו, את לחיצת ידו, את עצותיו הנבונות שניתנו תמיד מאהבה, ובמיוחד את רוח התקווה שהפיח בעם הזה. רוח התקווה והשלום שהיא דרכו והיא צוואתו".

"ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, מביעים צער אישי עמוק על פטירתו של יקיר האומה, נשיא מדינת ישראל לשעבר, שמעון פרס", נמסר הבוקר מלשכת ראש הממשלה.

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני ח"כ הרצוג שיגר הודעה - "שמעון פרס היה מגדולי המנהיגים שהיו למדינת ישראל. האיש שמנעוריו ועד ימיו האחרונים פעל למען מדינת ישראל, הלך מאיתנו היום והוא בן 93. הוא היה מורה, חבר ומנהיג גדול שיירשם לעד בתולדות ישראל. את דרכו החל כעוזרו ואיש סודו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון והמשיך עד שהפך למנהיג בעל שם ומעמד עולמי, נשיא, ראש ממשלה, שר חוץ שר ביטחון, ויו"ר מפלגת העבודה, איש שידו הייתה בכל מה שצמח כאן. איש של מעשים גדולים שעיצבו את פניה של מדינת ישראל לאורך כל שנות קיומה.

"תרומתו לביטחון ישראל ולכוח ההרתעה שלה, למאבק הנחוש בטרור ולחתירה הבלתי פוסקת לשלום, לכלכלתה ולחוסנה החברתי, למעמדה הבינלאומי, לחדשנות ולתעוזה הישראלים, הייתה תרומה שאין מילים שיוכלו לתארה. הכרתי את שמעון פרס ומשפחתו מאז הייתי ילד, בבגרותי זכיתי להיות לו עוזר, יועץ וחבר, ייאמרו עוד מילים רבות על שמעון, אבל כעת העצב גדול מידיי והלב כואב מידיי", הוסיף.

יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהיה מיודד עמו במשך עשרות שנים, ספד - "בצער עמוק ובכאב גדול קיבלתי הבוקר את הבשורה הקשה על פטירת נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר מר שמעון פרס ז"ל.

"שמעון פרס ז"ל היה ידיד אמת שלי. אהבתי אותו מאד. תמיד אזכור אותו בשל חוכמתו, חזונו, רגישותו, והכבוד הרב שנהג בכל אדם. תרומתו הגדולה לביטחון ישראל כראש ממשלה וכשר הביטחון, הקמת הכור בדימונה, חיזוק וביצור עוצמתם של צה״ל ומערכת הביטחון ומאמציו האדירים לכונן שלום ופיוס עם שכנינו, משרטטים את דמותו היהודית והנדירה, כמנהיג ציבור בכל רמ״ח איבריו שהקדיש את כל חייו למען עמו ומורשתו.

"שמעון פרס ז"ל כיבד וייקר את לומדי התורה ועמליה. קשריו החמים וההדוקים עם מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס מרן הרב עובדיה יוסף זיע״א הפכו לשם דבר, כאשר היה מקפיד לסור למעונו מידי חג ומועד, לקבל את עצתו וברכתו בשלל תחומים שעמדו על סדר היום. פטירתו של שמעון פרס ז״ל היא אבידה גדולה לעם היהודי ולמדינת ישראל. תנועת ש״ס כולה ועם ישראל כואבים את מותו".

שר הבריאות יעקב ליצמן ספד לפרס ואמר כי "משרד הבריאות ומערכת הבריאות בישראל מרכינים ראש ואבלים בפטירתו של הנשיא התשיעי ורה"מ לשעבר שמעון פרס".

"זכויותיו של מר פרס רבות וחשובות. תרומתו לכלל אזרחי ישראל היתה עצומה בכל תחומי המדינה והחברה, בכללם קידום והשקעה בטכנולוגיות רפואה ומדע, לטובת כל המגזרים והאוכלוסיות".

"זכות מיוחדת הרשומה על שמו של מר פרס לעד היא עמידתו למען הסדר תורתו אומנותו. במהלך כל שנות מדינת ישראל הביע מר פרס את דעתו בחשיבות לימוד התורה ופעל רבות להגנה על זכויות בני הישיבות", אמר ליצמן והוסיף כי "במשך שנות דור פעל מר פרס למען בטחונה ושלומה של ישראל והיה לשגריר כבוד של אזרחי ישראל בכל העולם. פטירתו היא אבידה קשה למדינת ישראל ולמערכת הבריאות".

סגן שר החינוך מאיר פרוש שלח את תנחומיו לבני המשפחה. "מלבד היותו מבוני הארץ וחלקו הגדול בשמירה על בטחון מדינת ישראל ובהבאת הכור הגרעיני, שמורה לפרס ז"ל פינה מיוחדת במגזר החרדי על חלקו בהסדרת נושא 'תורתו אומנותו', המאפשר ללומדי התורה להגות בלימודם ללא הפרעה. בטוחני כי זכות עצומה זו תעמוד לשמעון ז"ל - לצד יתר זכויותיו ומעשיו לטובת הכלל והפרט".

פרוש סיפר הבוקר כי פרס "היה אדם עם לב לא רגיל וחם, היה לו רגישות מיוחדת לחשיבות לתורה - שהוא ראה אותה גם אצל בן גוריון, גם אם היו לו חילוקי דעות עם הציבור החרדי, הוא ובן גוריון הבינו שאם מביאים לכאן יהודים יש יהודים שדרך החיים שלהם זה לשבת וללמוד תורה, והם כיבדו את לימוד התורה ולכן הם הגנו על זה, גם כשהוא הבין שהחרדים נוטים לקואליציה שהוא לא רוצה בה ושתגרום שהוא לא יהיה ראש ממשלה, הוא הבין את הנקודה הזו של לומדי התורה".

"היו לו רגעים קשים בפוליטיקה, אבל הוא לא התייאש, הוא היה אדם שהעבודה עוררה אותו", סיפר סגן החינוך ב'קול ברמה' והרחיב על הקשר עם אביו, הרב מנחם פרוש ז"ל, "הוא היה ידיד של אבי, היה מכנה אותו – 'המפא"יניק האחרון', אני זוכר את הרגע האישי שהוא גם ביקר אצלי כשהוא רצה לברך את אבי על שמחה שהייתה אצלי בבית, הייתה ביניהם ידידות רבה, וכמובן שאבי ניצל את זה בשביל לעשות דברים טובים, למען הציבור החרדי, הישיבות והחינוך העצמאי".

יו"ר סיעת 'יהדות התורה' ח"כ מוזס מסר בשם הסיעה - "סיעת יהדות התורה אבלה על פטירתו של הנשיא לשעבר מר שמעון פרס ז"ל. הסיעה מוקירה טובה למר פרס שעמד לצידה של היהדות החרדית בהחלטות מכריעות וידע לכבד ולהעריך את לומדי התורה וגדולי ישראל".

שמעון פרס תורתו אומנותו הספדים דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד