י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

התכנית לקיצור תורים במערכת הבריאות יוצאת לדרך

התכנית לקיצור תורים במערכת הבריאות הציבורית וצמצום ההוצאה הפרטית יוצאת לדרך. עלות התכנית: 280 מיליון שקל • כל הפרטים

שר האוצר כחלון ושר הבריאות ליצמן. יש סיבות לחייך (יונתן זינדל, פלאש 90)
שר האוצר כחלון ושר הבריאות ליצמן. יש סיבות לחייך (יונתן זינדל, פלאש 90)

התכנית לקיצור תורים במערכת הבריאות הציבורית וצמצום ההוצאה הפרטית יוצאת לדרך. לראשונה מפורסמים מבחני תמיכה לקיצור תורים, לקופות החולים ובתי החולים לשנת 2016.

במטרה לחזק את הרפואה הציבורית, לרסן את הרפואה הפרטית, ולקצר את משך ההמתנה לתורים במערכת הבריאות הציבורית יוצאים שר האוצר, משה כחלון, ושר הבריאות, יעקב ליצמן, לראשונה בתכנית משמעותית לקיצור תורים. זאת, כחלק מיישום רפורמת חוק הצינון בין המערכת הציבורית והפרטית שאושרה בכנסת, אשר עיקרה הגדלת היצע הפעולות הניתוחיות המבוצעות במערכת הבריאות הציבורית ובמימון ציבורי, וצמצום ההוצאה הפרטית. מדובר בתכנית מקיפה של משרדי האוצר והבריאות לחיזוק הרפואה הציבורית ושיפור השירות במערכת הבריאות.

לצורך יישום התוכנית תקצה הממשלה בשנת 2016, לקופות החולים ולבתי החולים הציבוריים 280 מיליון ש"ח על מנת להגדיל את היקף הניתוחים ולפתח תשתיות ומשאבים במערכת הציבורית (היערכות והצטיידות בבתי החולים, היערכות מחשובית וכו'), וזאת על מנת לתמוך גם בשלבים הבאים של התכנית שבמסגרתם יאושרו התקנות הנדרשות בכנסת ותועמק התכנית להמרת פעילות מהמערכת הפרטית לציבורית וקיצור תורים. הגדלת זמינות התורים במערכת הציבורית תוביל לקיצור משך ההמתנה במערכת, ותחסוך את ההוצאה הפרטית של המבוטחים שיבחרו לעבור את הניתוח במסגרת המערכת הציבורית במקום במערכת הפרטית.

חלקו הראשון של מבחן התמיכה הניתן לקופות החולים מתרכז בהגדלת היצע הניתוחים בהם נצפו זמני המתנה ארוכים במערכת הציבורית. המדינה תתמוך בקופות אשר יגדילו את זמינות הניתוחים עבור מבוטחיהם על ידי הגדלת מספר הניתוחים המבוצעים. חלקו השני של המבחן עוסק בהצטיידות והגדלת התשתיות והמשאבים במערכת הציבורית לשם הגברת ההיצע ומשך הפעלת חדרי הניתוח וכהכנה למהלכים המתוכננים משנת 2017 ואילך.

בנוסף, מבחן תמיכה המיועד לבתי החולים, צפוי לעזור לבתי החולים הציבוריים לעמוד בסביבה תחרותית הוגנת מול אלו הפרטיים, זאת לאור הקושי המובנה של בתי חולים אלו בהגברת היקף הביצוע בשל אופן ההפעלה והתפעול השוטף המאפיין בית חולים ציבורי הערוך לתרחישים קיצוניים ופועל בשגרה במתכונת של 24/7.

אופי הפעולה הצפוי ללוות את יישום הפרויקט מושתת על עקרון של הגברת מספר הניתוחים המבוצעים על ידי הקופות במימון ציבורי בהתייחס לפעולות להם יש זמני המתנה ארוכים במערכת הציבורית, ללא תלות במקום הביצוע, לרבות המרפאות הכירורגית הפרטיות כמו גם בתי החולים הציבוריים. במקביל יתמוך המשרד בבתי החולים הציבוריים זאת על מנת לאפשר תנאי תחרות הוגנים לאור הקושי המובנה של בתי חולים אלו . כך ייווצר הליך תחרותי על הגברת הפעילות והעליה בהיקף הביצוע תביא לקיצור זמני ההמתנה.

מבחני תמיכה אלו מהווים שלב ראשון ומקדים למהלכים הנוספים אותם מתכננים משרדי הבריאות והאוצר. השלב הבא המתוכנן ייושם לאחר אישור התקנות הנדרשות בכנסת ויישום חוק הצינון, וכולל הקצאה של כ- 780 מיליוני ש"ח בשנת 2017, וזאת לשם הסטת חלק מהפעילות מהמערכת הפרטית בחזרה לזו הציבורית והמשך קיצור התורים לפרוצדורות ניתוחיות במערכת הבריאות הציבורית, וכן במטרה להפחית את יוקר המחיה וההוצאה הפרטית על בריאות.

שר האוצר, משה כחלון: "מדובר בצעד נוסף ומשמעותי בתכנית לחיזוק הרפואה הציבורית בישראל. בשנים האחרונות חלה שחיקה במעמדה של מערכת הרפואה הציבורית והתפקיד שלנו הוא להחזיר אותה למקום בו היא ראויה להיות. כאשר חולים מגיעים לקבל טיפול הם צריכים לקבל את הטיפול הטוב והמהיר ביותר ולא להילחם בבירוקרטיה. שר הבריאות יעקב ליצמן ואני מחויבים לציבור החולים בישראל ונמשיך לפעול יחד על מנת להקל עליהם ולחזק את מערכת הרפואה הציבורית."

שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן: "מדובר במהלך לאומי שמטרתו חיזוק המערכת הרפואית הציבורית, בדגש על מתן שיוויוניות ברפואה הציבורית וצמצום ההוצאה הפרטית, תוך שיפור השירות לציבור. הצעדים המשותפים למשרד הבריאות והאוצר לקיצור תורים, יסייעו לקדם את איכות הרפואה בישראל, ימנעו ביורוקרטיה מיותרת וינגישו את שירותי הבריאות לאזרחי ישראל".
קיצור תורים בתי חולים קופות חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד