י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"גופתו של מנחם פרוש שכבה בחדר, פרס נכנס ונשק לו על מצחו"

יורם דורי, מי שהיה צמוד לשמעון פרס ז"ל במשך 25 שנה, מספר ל'בחדרי' על הקשר של שמעון עם גדולי הדור, האכזבות מהנציגים החרדים, מאחורי הקלעים של 'התרגיל המסריח', הקשר המיוחד עם מנחם פרוש והסליחה הסודית של אליעזר מזרחי • מיוחד

שמעון פרס והרב מנחם פרוש ז"ל (אלי סגל, ויקיפדיה)
שמעון פרס והרב מנחם פרוש ז"ל (אלי סגל, ויקיפדיה)

לפנות בוקר (רביעי) הלך לעולמו הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס ז"ל. היחסים בין פרס למגזר החרדי ראויים לשבח, ולא מצד המפלגות החרדיות שאכזבו אותו פעם אחר פעם, אלא דווקא בגלל העובדה שלמרות הכל, הנשיא לשעבר לא שינה את עמדתו ביחס ללומדי התורה ולעקרונות שהיו חשובים לחרדים ובפרט לנושא גיוס בני הישיבות לצה"ל.

יורם דורי, האיש שהיה צמוד לפרס במשך 25 שנה - ושימש כיועצו הפוליטי וכדוברו, חושף בשיחה בשיחה בלעדית עם "בחדרי חרדים" פרטים שטרם ראו אור, על היחסים של הנשיא לשעבר עם המפלגות החרדיות, על מאחורי הקלעים של 'התרגיל המסריח' ועל מאמציו לשמור על עקרונות היהדות בכל מחיר, הן באופן ציבורי והן אישי.

"פרס באמת חשב ששמירה על נושאים שנמצאים בלב נשמתם של היהודים החרדים במדינת ישראל - הוא חובה ולא עשיית טובה", פותח דורי עם הקו המרכזי שאפיין את פרס, "כיוון שבסופו של דבר הייתה לו 'גירסא דינקותא' מסבו ר' הירש מלצר שהיה תלמיד ישיבת ולאז'ין. הוא תמיד סיפר על הימים ההם, ויכול להיות שזה היה חלק מהעניין שהביא אותו לכך שהוא חשב שזה נכון לחתום על הפטור מצה"ל לבני הישיבות".

למרות יחסו החם של פרס לתורה וללומדיה, המפלגות החרדיות אכזבו אותו מספר פעמים, הפעם המרכזית הייתה בעת 'התרגיל המסריח' - בבחירות 1990 כשפרס ניסה להקים ממשלת שמאל – חרדים צרה, פעם נוספת בבחירות 1996 שהוא התמודד מול בנימין נתניהו, וגם בבחירות לנשיאות בשנת 2000 שפרס התמודד מול משה קצב.

על תחושות האכזבה של פרס מהחרדים מספר דורי ל"בחדרי חרדים", "התמיכה של פרס בכל העקרונות החשובים של החרדים - לא תורגמה לתמיכה פוליטית. לא פעם כשאמרו לו "תעשה כך וכך בעניין הציבור החרדי ובבחינת שלח לחמך על פני המים" – הוא היה משיב: "כבר שלחתי להם מאפייה שלימה ושום דבר לא קרה", אבל למרות בכל, האכזבות הללו זה לא שינו את עמדתו וזה דבר מאוד מעניין".

"הדבר הנורא ביותר היה מה שרבין כינה 'התרגיל המסריח' בשנת 1990 כשאליעזר מזרחי ואברהם ורדיגר ברחו לו ברגע האחרון, ורדיגר עשה את עצמו חותם, מזרחי בכלל לא חתם ונעלם, לימים, כאשר פרס היה נשיא, אליעזר מזרחי הגיע לבית הנשיא לפני הימים נוראים וביקש סליחה, שאינני בטוח שהיא פורסמה עד היום, כי אינני בטוח שלמזרחי היה עניין לפרסם את זה, וגם לפרס לא היה עניין להוציא את זה החוצה ולהביך את מזרחי בעניין הזה", מספר דורי ל"בחדרי חרדים".

השתתפת במהלך פגישת הסליחה?

"כן בוודאי, הוא פשוט ביקש פגישה, נכנס וביקש סליחה, פרס מיד הסכים לקבל את סליחתו והוא אמר לו שהוא מתנצל על מה שהיה ושהוא לא היה בסדר, בנוסף הוא אמר לו שהוא היה צריך להגיד מראש. הוא לא חזר בו מהעובדה, אלא אמר עשיתי מעשה לא ראוי".

דורי מספר ל"בחדרי חרדים" על הקשר יוצא הדופן שהיה לפרס עם מנחם פרוש, "הייתה לו מערכת יחסים מאוד קרובה עם הרב מנחם פרוש ז"ל. הייתי עד לשיחות ופגישות עם פרוש, הוא היה מדבר איתו הרבה פעמים על פוליטיקה שימושית ואל בענייני הלכה או יהדות", נזכר דורי, "לא פלא שביום פטירתו של פרוש - פרס הגיע לביתו של מנחם פרוש, אני זוכר, שנכנסנו לחדר שבו שכבה גופתו של פרוש, פרס נכנס לחדר ונשק לו על מצחו".

שמעון פרס והרב שטיינמן (שוקי לרר)צילום: שמעון פרס והרב שטיינמן (שוקי לרר)
שמעון פרס והרב שטיינמן (שוקי לרר)

"מלבד 'התרגיל המסריח, פרס התאכזב מזה שהציבור החרדי והח"כים החרדים כנראה לא הצביעו בשבילו בבחירות 1996 מול ביבי, וגם בבחירות לנשיאות ב2000 מול קצב", מספר דורי.

מקרה נוסף שמעיד על העקרונות היהודיים שהיו לפרס: "אני זוכר, שלפני הבחירות מול ביבי הוא הקפיא את התוכניות להקמת מחלף לנתב"ג, שבגלל זה - היום נוסעים עוד 6 קילומטר, כי הוא היה אמור לעבור בסמוך ל'בית רבקה' -בית הספר בכפר חב"ד ופרס הבין שיש דברים שלא עושים, כי לנמל התעופה נוסעים בשבת ולא עושים מחלף כזה שיעבור בסמוך למוסד לבנות חרדיות ויפריע להן בשבת. זה לא היה קשור לבחירות אלא לגישה שלו".

שמעון פרס ז"ל. "היה חשוב לו החרדים" (יונתן זינדל, פלאש 90)צילום: שמעון פרס ז"ל. "היה חשוב לו החרדים" (יונתן זינדל, פלאש 90)
שמעון פרס ז"ל. "היה חשוב לו החרדים" (יונתן זינדל, פלאש 90)

"בנוסף", מספר דורי, "גם כנשיא הוא החליט שהוא לא נוסע בשבת, בשבע שנות כהונתו כנשיא הוא לא נסע בשבת, אני משוכנע שהנשיאים עזר ויצמן ויצחק בן צבי ואחרים נסעו בשבת, אבל הוא החליט שהוא לא נוסע בשבת, וזה קושי גדול כי בגלל זה הוא ראה פחות את הילדים".

דורי מספר על יום כיפור בניו יורק בחברתו של פרס, "היינו ביום כיפור בארה"ב, הוא היה בתפקיד שר החוץ, הלכנו לתפילת כל נדרי בבית הכנסת האורתודוקסי ברחוב ה-50, לא רפורמי, לא משנה שבסוף הוא התאכזב מהתפילה כי זה היה תפילת כל נדרי עם ניגון אחר לחלוטין ממה שהוא ואני הכרנו, והוא הלך לשמוע כי הוא רצה לשמוע את הניגון של בית סבא, אבל הסיפור הוא שהגענו לשם ברכב לפני כניסת החג, ובחזור צעדנו ברגל קרוב לשעה ברחובות ניו יורק בכדי לשמור על קדושת היום".

"מפעם לפעם", מוסיף יועצו הקרוב של הנשיא לשעבר פרס, "הוא היה מציין את תפילת 'כל נדרי' כשהוא הלך לבית הכנסת עם סבו, הוא סיפר שסבו היה עוטף אותו ב'קול נדרי' תחת טליתו, והוא תמיד הרגיש כאילו הסבא מגונן עליו מפני שמים, סוג של יראת שמים".

דורי עם שמעון פרס ז"לצילום: דורי עם שמעון פרס ז"ל
דורי עם שמעון פרס ז"ל

על המפגש עם הגראי"ל שטיינמן בביתו בשנת 2010 מספר דורי: "פרס מאוד התרשם מהצניעות יוצאת הדופן של המגורים של הרב שטיינמן, סלח לי אבל יש במדינת ישראל ראוותנות של חצרות החסידים, והנה אתה בא להרב שטיינמן נכנס פנימה ורואה חדרון קטן עם שולחן עץ, כיסא עץ שהוא יושב עליו יומם וליל בגיל 90, שלי היה נשבר הגב מזה 200 פעם, מיטת סוכנות מברזל עומדת בצד, והאיש יושב ללא גינוני מלכות ואדמו"ריות. פרס ראה את זה ואמר לי - תראה איך הוא חי".

מתי בפעם האחרונה שוחחת עמו?

"ממש בערב לפני שהוא נפל למשכב, הייתי אצלו בבית עם כמה חברים, היה שם ויכוח על העולם בעתיד ואז הוא אמר: "אתם חיים כל היום רק את היום יום, אני זה שרואה 20 שנים קדימה ואני בטוח שהעולם יהיה טוב יותר ובישראל יהיה טוב יותר, אסור להיות קטני אמונה", את המשפט הזה הוא אמר לי בערב ובבוקר הוא קיבל את האירוע המוחי", מספר דורי בדמע ל"בחדרי חרדים".
שמעון פרס הרב שטיינמן התרגיל המסריח יורם דורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד