ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

יום הדין של בנות הסמינרים מתקרב • ההורים מדברים • מיוחד

ההרשמה לשנת הלימודים תשע"ב יצאה לדרך - והורים רבים מכינים את הממחטות • כתב 'בחדרי חרדים' שוחח עם הורים שחוו את ההשפלה על בשרם • "יש שתי אפשרויות להתקבל: או פרוטקציה או כסף" • אם לא יתרחש שינוי ביחסם של מנהלי הסמינרים, גם העתירות המשפטיות בדרך • סיקור מיוחד

יישארו בבית? סמינרים
יישארו בבית? סמינרים



ההרשמה לסמינרים ברחבי הארץ לשנת הלימודים תשע"ב החלה - ועמה מגיע תורם של הורים לא מעטים להזיל דמעות.

עשרות הורים, רובם ספרדים ולצדם אשכנזים המוגדרים כ'לובשי החולצות הכחולות', מוצאים עצמם מתמודדים עם בעיית ההרשמה. רמת היצירתיות של מנהלי הסמינרים גבוהה, ורשימת התירוצים שהם מציגים בפני אותם הורים שהם מסרבים לחנך את בנותיהם - למרות היותן בנות טובות - גדלה משנה לשנה.

הרשימה של ההורים ארוכה, אולם מלבד הניסיון להתחנן על נפשם בלשכות מנהלי הסמינרים, אין להם הרבה מה לעשות.

אבנר אברג'ל, תושב בני-ברק, אב למשפחה בת 13 נפשות, מתמודד עם בעיית אפליה קשה. בתו בת ה-14 וחצי יושבת בבית מאז תחילת שנת הלימודים. זאת לאחר שנרשמה לאחד הסמינרים הידועים בעיר - ולא התקבלה.

בתחילת השיחה עם 'בחדרי חרדים', מפתיע אבנר ומספר: "אני עסוק כרגע. אני ממש באמצע לשבת על העתירה שאני מתכוון להגיש לבג"ץ בימים הקרובים נגד הסמינר שבתי לא התקבלה אליו. הבעיה שאני מתכוון להציג במסמכים, שיוצגו בפני בית המשפט, היא בעיה של עשרות הורים נוספים.

"בתי ניסתה להתקבל לסמינר (השם שמור במערכת) היות ושלוש אחיותיה למדו וסיימו את הלימודים באותו סמינר. מאז תחילת שנת הלימודים היא יושבת בבית ולומדת באופן פרטי. כל ההרשמה הזאת מכורה וידועה מראש", מכריז אברג'ל בקול נחרץ וברור.

לטענתו, ההרשמה מכורה כבר מתחילת שנת הלימודים הקודמת. מנהלי הסמינרים מגיעים אל מנהלי ומנהלות בתי הספר ומציגים בפניהם מספרים. "מכם אני מוכן לקבל חמש בנות אשכנזיות ושלוש בנות ספרדיות", הוא מתאר את הצורה בה מתנהלים הדברים. "מכאן ואילך. מנהלי בתי הספר צריכים להתמודד עם זה, לפי איך שנראה להם או לפי הקרבה של משפחות שונות, הלומדות באותן כיתות. בתי לא התקבלה, כי היא הבת האחרונה במשפחה, ובמיוחד שהיא ספרדייה".

אברג'ל: "בבני ברק הבעיה גדולה יותר. העירייה לא מתערבת ולא רואה עצמה כצד בעניין ומשרד החינוך עוזר למנהלי הסמינרים, כך שכל שנותר לעשות זה לעזור לילדה בצורה של עתירה לבג"ץ - וכך אני עושה".

"אני מתמודד כל פעם מחדש"

ג' ש', אף הוא תושב בני-ברק שבתו ישבה בבית שנה שלמה, סירב להזדהות בשמו המלא מחשש שמנהלי הסמינרים עוברים על הכתוב ויסמנו אותו באיקס גדול.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', הוא אומר: "אני נאלץ להתמודד עם הבעיות האלה כל פעם מחדש, עם כל אחת מבנותיי. התעודות שלהן מצוינות והקשיים הם רק בגלל שאנחנו ספרדים. המנהלים לא מתביישים בכך ומציגים בפניי את הבעיה של האחוזים, ומספרים שהם כבר עברו את המכסה של הבנות הספרדיות שיכולות להתקבל.

"מלבד סמינר אחד ידוע בבני-ברק, שיש לו עניין לקבל בנות ממשפחות חשובות, המטרה היא מסחרית. אני לא מבין את זה. הבת שלי ישבה בבית שנה שלמה, ומדובר בהוצאות כספיות גדולות, כדי לקחת מורות פרטיות שילמדו אותה את החומר".

לאחר לחצים, התקבלה בתו של ג' ש' לסמינר. אולם, הוא עדיין חושב שההרשמה מכורה מראש.

"יש לי בת שצריכה להתקבל בשנה הבאה. אפילו שיגידו לי: 'כן, אתה יכול לרשום אותה', אני יודע שאתקל בקשיים. אני אישית מכיר ראש ישיבה בבני-ברק שלא מקבלים את הבת שלו לסמינר כי המשפחה תימנית".

"או פרוטקציה או כסף"

הבעיות אינן פוסחות גם על בירת ישראל.

א'ב', תושב ירושלים ואב לארבעה, מספר כי בתו בת ה-14, שאמורה להתקבל לסמינר בעיר לשנת הלימודים הבאה, כבר נתקלת בקשיים. "אני עושה את כל המאמצים לכך שהיא תתקבל, ואני לא רואה שום עניין שלא יקבלו אותה. עובדים עלינו בעיניים, יש כבר שלוש בנות שהתקבלו לאותו סמינר ולי אומרים שהיא צריכה לעבור ועדה. בהתחלה שאלו אותי את שם המשפחה שלנו, וכשענינו, פתחו עלינו עיניים וסימנו אותי כאפשרות שלילית".

במהלך השיחה עם ב', מתברר כי בניו הגדולים למדו בישיבות הליטאיות הנחשבות ביותר. גם בתו הגדולה למדה בסמינר ידוע בירושלים, אבל על הבת הבאה, מסתבר, נגזרו ייסורים קשים.

"אם לא יקבלו אותה, זה יהיה עוול גדול מאוד. לצערנו, היום שתי אפשרויות להתקבל: או פרוטקציה או כסף. חבל שכך", הוא אומר.

"נפנה לבית משפט"

יואב ללום, יו"ר עמותת נוער כהלכה, אומר ל'בחדרי חרדים', בתגובה:

"למרות האמירות החוזרות ונשנות של אלי ישי על התערבות ש"ס וכוונתו לטפל בנושא, אנחנו נוכחים לראות כי הצהרות לחוד ומעשים לחוד.

"ההצהרה הראשונה הייתה מיד לאחר שחרור ההורים ממאסר בפרשת עמנואל, והפעם השנייה הייתה במכתבו של אלי ישי לח"כ משה גפני מי"ב בחשוון, לפני למעלה מחודש וחצי. למרות שבמכתבו, הבטיח ישי לטפל בנושאר בהקדם, טרם נעשה דבר והבעיה בעינה עומדת.

"עם כל הצער שבדבר, לא נותר לנו אלא לפנות לאפיקים המשפטיים, כדי להביא לתיקון המצב שאותו לא משכילים נציגינו החרדיים לעשות. תנועת נוער כהלכה מתכננת בשבועות הקרובים להעלות את העניין לבירור משפטי, ושאף אחד מ'נציגנו המוכשרים' לא יוכל לטעון שלא פנינו אליו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד