ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

אובמה ספד ונפרד בעברית: "פרס האמין בחזון האמונה היהודית"

את הנאומים המרגשים נשאו בני המשפחה, כאשר בתו הזכירה את הקידוש וזמירות שבת שאהב לשיר, ובנו חשף את בקשתו לכתוב על מצבתו - "מת בטרם עת", הנשיא ריבלין התנצל על המחלוקות ונתניהו שוחח על החברות הקרובה

אובמה נפרד, צילום: עמוס בן גרשום לע"מ
אובמה נפרד, צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

אלפי בני אדם וביניהם עשרות מנהיגים מכל העולם השתתפו הבוקר (ו') בהלוויה הממלכתית לנשיא המדינה התשיעי שמעון פרס, שהלך לעולמו השבוע בבית החולים שיבא.

11:21 הנשיא ברק אובמה ספד: "הוא הראה לנו שצדק ותקווה זה הלב של הרעיון הציוני. חיים חופשיים. חיים בטוחים, חיים מלאים של חברות. הוא נהנה מחיים שמונעים משמחות משפחתיות, אלו היו חייו. זוהי מדינת ישראל, זהו הסיפור של העם היהודי במאה האחרונה, שהפך אפשרי בדור המייסדים, ששמעון היה אחד ממנו. שמעון אמר פעם, שהמסר של היהודים לאנושות זה האמונה והראייה המוסרית, שמוסריות יכולה לשגשג בכל מצב.

"אין כבוד גדול יותר בשבילי מאשר להיות כאן בירושלים להיפרד מחברי שמעון פרס. הוא הראה לנו שצדק ותקווה הם בלבו של הרעיון הציוני, פרס לא הספיק לחזות בחזון השלום שלו מתממש".

"'העם היהודי לא נולד לשלוט על עם אחר', הוא היה אומר. הוא הבין שהרעיון הציוני יהיה הכי מוגן כשלפלסטינים תהיה מדינה משלהם. היו מבקרים משמאל שטענו שפרס לא קיבל את כשלי האומה שלו, ואולי יותר מבקרים מימין שטענו שסירב לראות את הרוע האמיתי בעולם וקראו לו נאיבי. הוא התעלם מהמבקרים".

"הוא הרגיש מוקף בים של כוחות עבים. סביו אמר לו 'שמעון, הישאר יהודי' הוא מצא את הייעוד שלו. הוא היה נער שסבו נשרף חי ע"י הנאצים, בבית הכנסת שהתפלל והפך לגיהנום".

11:10 בנו יוני פרס סיפר כי אביו ביקש לכתוב על מצבתו - "מת בטרם עת".

11:00 צביה ולדן, בתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, ספדה לאביה בהלווייתו. "אני נפרדת היום משני אנשים - מפרס שמעון, כלומר כבוד הנשיא, וממי שאמא קראה לו בוז'יק, ואני אבא", אמרה. "העולם יזכור את פרס הנחוש, שלעולם איננו עוצר, שממשיך לרוץ למרות המכשולים והנפילות שבדרך. אני זוכרת את אבא שלי מהשנים האחרונות בעיקר בשבתות, כשהוא הראשון לקום לקידוש ולשיר שירי שבת".", סיפרה ולדן.

10:57 הסופר ואיש השמאל הישראלי עמוס עוז שספד לידידו הקרוב שמעון פרס (על פי בקשתו) - "היכן המנהיגים אמיצי הלב, היכן המנהיגים שימשיכו את דרכיו?".

10:30 נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון ספד: "היה לי הכבוד לחלוק 25 שנים איתו. חלקנו נסיון להגעה לשלום אמת עם הפלסטינים. תמיד נדהמתי מהיכולת הבלתי נגמרת שלו לנצל את ההדמנויות שכל יום חדש מציב". עוד אמר קלינטון כי פרס "נגע בלב רבים. ישראל שגשגה בתקופת שירותו את המדינה. הוא רצה את הטוב ביותר לכל הילדים, גם לילדי השכנים".

10:45 ראש הממשלה בנימין נתניהו: "באתם מקרוב ומרחוק לירושלים לחלוק כבוד לאחד מהאבות המייסדים של מדינתו, אחד המנהיגים הדגולים שקמנו לעמנו. מנהיג, בעל שיעור קומה בעולמנו. שמעון פרס המופלא שהיה שותף פעיל במפעל התחיה של העם היהודי". עוד אמר נתניהו: "אין זה סוד ששמעון ואני היינו יריבים פוליטיים, אבל במהלך השנים נעשינו ידידים, אפילו ידידים קרובים".

10:00 נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ספד לפרס - "אני מדבר אליך היום בפעם האחרונה שמעון, 'כנשיא אל נשיא', כפי שנהגת לומר בכל פעם שהתקשרת לחזק ולתת עצה טובה", אמר ריבלין. "אני מדבר ועיני מחפשות אותך, אחינו האהוב, אחינו הבכור, ואתה אינך".

ריבלין אף התנצל - "ערב ראש השנה על מפתן קברך בחלקת גדולי האומה, גם סליחה צריך לבקש ממך. גם סליחה נבקש ממך. מותר היה לחלוק עליך, למתנגדים הייתה החובה להביע דעתם, אבל היו שנים, בהן נחצו קווים אדומים בין יריבות אידאולוגית לאמירות ומעשים שמקומם לא יכירם. אתה תמיד עשית את מה שהאמנת בכל ליבך שהוא הדבר הטוב ביותר לעם אותו שרתּ".

9:45 הטקס החל, לאחר כניסתם של נשיא ארצות הברית, נשיא המדינה וראש הממשלה. הארון נכנס על רקע הקראת שלושה פרקי תהילים על ידי חזן צבאי.

הטקס עצמו התחיל עם כניסתם של ראשי המדינות ומשלחות מחו"ל. לאחר מכן נכנסו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונשיאת בית המשפט העליון מרים נאור.

ההלוויה עצמה נפתחה על ידי הכרזה על כניסת הארון. הנואמים: נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין ונשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון. לאחר מכן, על פי צוואתו של פרס, יעלה הזמר דוד דאור ויבצע את הלחן המרגש "אבינו מלכנו".

את השמאל ייצג על במת הנואמים הסופר עמוס עוז, חברו הטוב של פרס. לאחר מכן יישאו דברים ילדיו צביה וולדן, יוני פרס וחמי פרס. אחרון הנואמים יהיה נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שמיד לאחר טקס ההלוויה צפוי לחזור לארה"ב לאחר שהות של שש שעות בישראל.

לאחר הנאומים ואמירת הקדיש, משמר הכבוד יעלה לבמה ויישא את הארון.

טקס הקבורה יחל במשוער בשעה 11:45. לאחר הגעת מסע ההלוויה לחלקת הקבר יאמרו התפילות "והוא רחום" וצידוק הדין, ולאחר סתימת הגולל הרב הראשי לצה"ל יאמר פרק תהילים לזכר הנשיא התשיעי המנוח.

על פי סדרי ההלוויה שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים', לסיום בני המשפחה יאמרו קדיש, החזן הראשי לצה"ל שי אברמסון יאמר את תפילת אל מלא רחמים ויתקיים טקס הנחת הזרים הרשמיים.

אלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול ומתנדבים, פרוסים גם הבוקר בתוך העיר ירושלים, ציר 1 ובאזור נתב״ג במסגרת מבצע 'כעת מחר׳. הבוקר הפריסה בשטח וההיערכות המבצעית מגיעה לשיאה לקראת נחיתת משלחות רבות מחו״ל, נשיאים, מנהיגי מדינות ואח״מים רמי דרג.

הפעילות המשטרתית מתמקדת בהיבטי אבטחה, סדר ציבורי ותנועה, בכדי לאפשר את קיומו התקין של הטקס תוך פגיעה מינימאלית במרקם החיים. לאור שינויים בהסדרי התנועה בכביש 1, בצירים רבים בתוך העיר ירושלים, וכן לאור עומסי התנועה הצפויים בעקבותיהם, ממליצה המשטרה לציבור לנסוע בדרכים חלופיות ולהתעדכן באמצעות כלי התקשורת באשר לחסימות ולשינויים.
שמעון פרס הנשיא התשיעי הלויית הנשיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד