י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

השנה הפלילית: הברחת סמים, רבנים ומשגיח בכלא ואוטובוס המוות

שנה עמוסה לעייפה עברה על אלי שלזינגר, כתב הפלילים של 'בחדרי חרדים', שסיקר שורה ארוכה של פרשות חמורות • בכתבת סיכום מרתקת הוא מדרג ומסכם את מצבם של עשרת הסיפורים הגדולים השנה - מפתיחת גל הטרור ועד הילדים שנשכחו ברכב

השנה הפלילית: הברחת סמים, רבנים ומשגיח בכלא ואוטובוס המוות
פלאש 90

"כתב פלילים במגזר החרדי?" זו שאלה שמפנים אלי לא מעט בהרמת גבה. והתשובה היא "כן". האם הציבור החרדי הופך להיות מעורב יותר ויותר בפלילים או שפשוט יש יותר חשיפה ומודעות ציבורית למעשים חמורים? גם לי עדיין לא ברור איזו תשובה נכונה יותר. השורה התחתונה היא שבשנים האחרונות, יותר ויותר חרדים נחשדו בביצוע מעשים חמורים בתחומים שונים וחלקם גם הורשעו ונידונו לתקופות מאסר שונות.

מאות כתבות ראויות היו להיכלל בסיכום השנה החולפת, אך קצרה היריעה מלהכיל את כולן. בכתבה זו אנסה להביא את עשרת הנושאים והידיעות שסיקרתי במהלך השנה, שבעיני הן הכתבות הבולטות ביותר או שנחקקו בזכרוני יותר מאחרות, מהסיבות שיפורטו בכל אחת מהן.


10. חשד להפעלת כת ומעשים חמורים
בחודש סיון נעצר חרדי תושב הדרום בחשד כי השתלט על חיי אנשים ומשפחות, תוך ביצוע עבירות חמורות. לפי התיאור המצמרר שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' הוא ניהל על פי החשד את חיי מעריציו במלואם, תוך איומים, הפחדות ונישול כספם. חברי הקבוצה כינו את עצמם "החבורה הקדושה".

לאחר למעלה משבועיים שוחרר החשוד בתנאים מגבילים ובתום החקירה התיק הועבר לפרקליטות מחוז דרום - שם הוא נמצא לצורך עיון והחלטה האם להגיש כתב אישום.

צילום: יוסי זמיר - פלאש 90 צילום: צילום: יוסי זמיר - פלאש 90
צילום: יוסי זמיר - פלאש 90

9. מאסר בפועל לראש ישיבה
לאחר חג הפסח תשע"ו, בית המשפט החליט לשלוח את ראש ישיבת 'מאורות נתן' בחשמונאים, הרב אברהם משה שטיינהרטר, לריצוי שנת מאסר בכלא, זאת לאחר שהודה והורשע כי ניצל את מעמדו והתעלל בתלמידיו בעת שלמדו בישיבה (שנסגרה מאז), ושלח אות אזהרה לאנשי חינוך במגזר החרדי, לבל יעזו לחזור שוב על מעשים חמורים דומים.

סמים. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90 צילום: סמים. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90
סמים. צילום: יוסי זמיר - פלאש 90

8. הברחות סמים, מכת מדינה בקרב בחורי ישיבות
לא מעט פרשיות סמים סוקרו השנה ב'בחדרי חרדים', כאשר ברוב המקרים מדובר היה בצעירים חרדים שהבריחו סמים מחו"ל תמורת בצע כסף. בשלהי השנה בחודש אב נחשף ב'בחדרי' כי נעצרו שלושה בחורים שגדלו בבתים חרדים, כאשר אצל אחד מהם נתפסו למעלה מ-13,000 כדורי אקסטזי ו-1.3 קילו סמים MDMA אותם הבריחו מגרמניה, נגד שניים מהם הוגש כתב אישום.

מקרה נוסף שנחשף בחודש אב, שני בחורים מבני ברק נעצרו ואצל אחד מהם אותרו 7.5 קילו קוקאין אותם הבריח תמורת 40,000 ש"ח והוגש נגדו כתב אישום. במסגרת הפרשה נעצרה גם תושבת ביתר בת 25.

בנוסף, באדר תשע"ו נעצר בברזיל גבאי בית כנסת מאשדוד לאחר שברשותו נמצאו 1.5 ק"ג של קוקאין טהור, חמישה חודשים לאחר מכן הוא שוחרר על ידי הרשויות ושב לישראל.

במקרה אחר נעצרו בחודש אייר שני צעירים חרדים במעבר טאבה כשברשותם סמים, לאחר התערבות משרד החוץ הוחזרו השניים לישראל. בסמוך לחג הפסח נחשף ב'בחדרי' כי נעצר חרדי כבן 30 מי-ם לאחר שנשלח אליו משלוח עם כקילו קנאביס, גם נגדו הוגש כתב אישום. בחודש טבת נעצרו זוג חרדים בקייב כשברשותם שקית סמים, לטענת קרוביהם מדובר היה בסמים שהושחלו למזוודתם במסגרת סכסוך הליך גירושין של אחד מהם.


7. פתיחת גל הטרור בליל ראש השנה
בליל ראש השנה תשע"ו, אלכסנדר לבלוביץ' הי"ד נסע עם אשתו ובתו בחזור מסעודת החג. מחבלים השליכו אבנים אל רכבו בשכונת ארמון הנציב שבירושלים. אלכסנדר איבד שליטה על רכבו וכנראה לקה בליבו ונפטר.

פיגוע אבנים זה פתח גל טרור קשה, שגבה עד כה את חייהם של 40 בני אדם הי"ד בשורה של פיגועי ירי, דריסה ודקירה. האירוע הבא בסדרה היה כשבועיים לאחר מכן, כאשר בחול המועד סוכות נרצח בעיר העתיקה בירושלים החייל החרדי אהרן בנט הי"ד מביתר עילית, ואילו אשתו ובנו נפצעו. בנוסף, הרב נחמיה לביא הי"ד שהגיע לסייע להם - נרצח גם הוא.

צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 צילום: צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

6. הרב פינטו נכנס לכלא, כל נסיונותיו להשתחרר - כשלו
משפט ארוך ומתוקשר ניהל הרב יאשיהו פינטו, ראש מוסדות "שובה ישראל", במסגרתו הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של מתן שוחד לקצין המשטרה תת-ניצב אפרים ברכה ושיבוש הליכי משפט בקשר לחקירת המשטרה בעניין מוסדות חזון ישעיה. בית המשפט גזר עליו שנת מאסר, אותה החל לרצות בחודש אדר בכלא רמלה.

חודש לפני כניסתו למאסר הגיש הרב פינטו ערעור - אך הוא נדחה. לאחר שנכנס לכלא הגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה ראובן ריבלין שלא נעתר לבקשתו. בחודש אלול הגיש בקשה לקיצור שליש ממאסרו, וועדת השיחרורים קיבלה את הבקשה והחליטה כי ישוחרר לאחר ריצוי שני שליש ממאסרו. אך יומיים לפני שחרורו בפועל הגישה הפרקליטות ערעור על ההחלטה ובית המשפט המחוזי בלוד קיבל את בקשתה, כך שהרב פינטו יעשה את החגים בכלא.

הפיגוע במלכי ישראל. צילום: פלאש 90 צילום: הפיגוע במלכי ישראל. צילום: פלאש 90
הפיגוע במלכי ישראל. צילום: פלאש 90

5. פיגוע דריסה ודקירב בלב שכונת גאולה
בשלהי חודש תשרי, אירע פיגוע מזעזע ברחוב מלכי ישראל בירושלים, בו נרצח הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד. ביצוע הדריסה והדקירה תועד במצלמת אבטחה - שם נראה המחבל עלאא אבו ג'מאל פוגע בעוצמה עם רכב 'בזק' בתחנת האוטובוס, יוצא עם גרזן בידיו ובאכזריות רבה דוקר את המנוח קרישבסקי הי"ד, את הרב פסח קרישבסקי הי"ו, הרב יום טוב ליפא נייהוז ואנשים נוספים. העובדה כי הפיגוע התרחש בתוככי השכונה החרדית והדבר אף תועד במצלמת אבטחה, בה נראה גם הירי במחבל שקם שוב ושוב על מנת לפגוע ביהודים נוספים, הותיר בי זיכרון עמוק.

הרכב באשדוד. צילום: פלאש 90 צילום: הרכב באשדוד. צילום: פלאש 90
הרכב באשדוד. צילום: פלאש 90

4. ילדים נשכחו ברכב ונפטרו ל"ע
במהלך השנה החולפת נשכחו עשרות ילדים ברכב, רובם הגדול חולצו ללא פגע, אולם אצל לא מעט זה הסתיים במוות. באף אחד מהמקרים לא נחשדו ההורים כי הדבר נעשה בזדון, אך רשלנות היא שהביאה למותם.

בין המקרים הבולטים היה הפעוט אליה וינגוט ז"ל, בן שנה ושלושה חודשים שנשכח על ידי אביו בחודש אייר ברכב באשדוד בסיום פיזור הילדים למוסדות החינוך.

מקרה נוסף אירע בחודש תמוז, כאשר הפעוטה חנה רינה פלדמן ע"ה בת שנה ו-4 חודשים נשכחה גם כן על ידי אביה ברכב, ונמצאה ללא רוח חיים.

בין השנים 2008-2016 נפטרו 22 ילדים שנשכחו ברכב מתוך כ-400 מקרים. בעקבות מספר מקרי תמותה ברצף, עלה הנושא לסדר היום והוצעו פתרונות רבים.

המשגיח בבית המשפט. צילום: פלאש 90 צילום: המשגיח בבית המשפט. צילום: פלאש 90
המשגיח בבית המשפט. צילום: פלאש 90

3. 'המשגיח'
בחודש אייר נפל דבר בישראל, משגיח בישיבה ליטאית חשובה בירושלים נעצר והואשם בכך שהתעלל במשך שנים ארוכות בשלוש אחיות קרובות משפחתו. בין השאר ביצע את זממו במשרדו בישיבה, תוך שהוא מציג בפניהן היתרים הלכתיים למעשיו.

כתב האישום המזעזע והמחריד הסתובב בקבוצות הווטסאפ החרדיות, הופץ במיילים ואף הודפס על ידי רבים והגיע לספסלי הישיבות והכוללים. מעצרו הוארך עד תום ההליכים, ובתקופה זו מנסה פרקליטו להוכיח כי המשגיח אמנם שפוי אך יש בו דמות נוספת שרק כאשר היא משתלטת עליו הוא עושה את הדברים החמורים.

צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 צילום: צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

2. הסגרת הרב ברלנד והארכת מעצרו
לאחר מספר שנים בהן שהה במדינות רבות ברחבי העולם תוך נסיונות הסגרה, הרב אליעזר ברלנד מנהיג קהילת שובו בנים הוסגר בחודש תמוז מדרום אפריקה לישראל, לאחר שנחשד בעבירות חמורות.

נגד הרב הוגש כתב אישום חמור, ביחס למעמדו כרב ומעצרו הוארך עד תום ההליכים. משפטו התנהל בצורה לא שגרתית, כאשר לאחר מעצרו בישראל נערכו דיונים כמעט מידי יום בנוגע להארכת המעצר. בית משפט השלום החליט לשחררו למעצר בית והמשטרה ערערה בפני בית המשפט המחוזי, כך שבמשך כשבוע וחצי סיקרתי את הדיונים בעניינו מאולמות בתי המשפט - בסופן הוארך מעצרו עד תום ההליכים ואף ערר לבית משפט העליון לא עזר לשחררו.

צילום: פלאש 90 צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

1. אוטובוס המוות ופציעת החתן והכלה
אוטובוס המוות: אחד האירועים הטראגיים שאירעו השנה, הוא ללא ספק תאונת הדרכים בקו 402 בה' אדר. עשרות חרדים שהיו בדרכם מירושלים לבני ברק נפגעו כאשר הנהג חיים ביטון לא היה מרוכז בנסיעה והתנגש בעוצמה רבה במשאית חונה.

בתאונה נהרגו שישה, הבחורים הצעירים אהרן מרדכי כהן ז"ל, יעקב מאיר חשין ז"ל, ישראל וינברג ז"ל ולוי יצחק אמדדי ז"ל. האישה חנה פעשא פרנקל ע"ה ומרת לאה מלמוד ע"ה. מי שנפצעה קשה בתאונה וסיפורה עורר הדים רבים היא שרה שפרלינג, שנפגעה שלושה שבועות לפני התונתה עם קובי קסטליץ ותאריך החתונה נדחה. לאחר תהליך ארוך שוחררה שרה מבית החולים, אולם בחודש תמוז נפצע חתנה באורח בינוני ושוחרר לאחר פחות מיממה לביתו. בתקופה הקרובה צפויים השניים להתחתן ברוב עם.
סיום שנה אוטובוס המוות הרב פינטו הרב אליעזר ברלנד סמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד