י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מיוחד: סיכום נרחב של ראש השנה בחצרות הקודש והיכלי הישיבות

בעל מקריא חדש בגור, ההוראה של הרבי מויז'ניץ, שהחיינו בבאיאן על תאנים, בנדבורנה לא אכלו לפני התקיעות ולראשונה שרו "ארשת שפתינו" בסלבודקא • "בחדרי חרדים" עם סיכום כל אירועי ראש השנה בחצרות הקודש והיכלי הישיבות

היכל בית המדרש הגדול בעלזא בירושלים צילום: אנשיל בעק
היכל בית המדרש הגדול בעלזא בירושלים צילום: אנשיל בעק

• בחצר חסידות גור חודש השנה בעל מקריא חדש - הגאון רבי מרדכי חיים וולקוביץ רבה של חסידות גור בעיר ערד. הוא החליף את הבעל מקריא הקודם - הגאון רבי ישראל דוד רוסט שהיה בתפקיד במשך שלושים וחמש שנה, ולראשונה נעדר עקב חולשה. השנה גם הכשירו את קומת הגג בבית המדרש לסעודות של האברכים שסעדו במקום והאורחים שהגיעו מחוץ לעיר. את התפילות סיימו בשני הימים ב-13:00.

• בחצר חסידות בעלזא: השנה הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח בנו של האדמו"ר התפלל תפילת שחרית לפני העמוד בשני הימים, כבעל מקריא שימש השנה הדיין הגאון רבי שמאי קהת הכהן גרוס שהחליף את הבעל מקריא הקבוע הדיין הגאון רבי יעקב גרינוולד שנמצא בשנת האבל על אמו ע"ה, ביום הראשון סיימו בבעלזא בשעה 17:40 וביום השני בשעה 17:15.

• בחצר חסידות ויז'ניץ סגרו חג של כמעט רבבת חסידים, גברים ונשים יחד, והאוהל שנבנה במיוחד היה צר מלהכיל את ההמונים. לפני מנחה בערב יום טוב נשא האדמו"ר דברים ברמקול ודיבר מעומק ליבו ובהתרגשות גדולה על הקמת בית המדרש והודה לכל אלו שנתנו כסף לבית המדרש ולעסקנים בפרט.

"רואים פה על כל צעד ושעל סייעתא דשמיא בבנייה" אמר הרבי. "כולם יודעים שצריכים לבנות כי אין מקום". לפני מעריב הכריז הגבאי, ר' שאול גרינברגר, בשם האדמו"ר, ש"עוד דקות ספורות הולכים להמליך את הקב"ה. כל מי שיש לו חלק למכשירים הטרפים צריך לקבל על עצמו שאין לו קשר לזה כי זה כפירה ומרידה בקב"ה וזה ההפך מהמלכה של הקב"ה. כל מי שמתפלל פה וגם כלל ישראל צריכים לקבל על עצמם להתנתק מזה".

במהלך כל התפילות בכה האדמו"ר במלכיות, זכרונות ושופרות. בנו הגדול של האדמו"ר, הרה"צ רבי חיים מאיר הגר, ניגש השנה לתפילת שחרית. ביום הראשון סיימו בשעה 16:10 וביום השני בשעה 17:15.

• בחצר הקודש צאנז: בליל החג הראשון קודם שהקהל עברו להתברך בברכת 'לשנה טובה' הלך האדמו"ר מבית מדרשו לברך את הגאון רבי נפתלי פרנקל חבר בד"ץ 'העדה החרדית' המאושפז בבית החולים 'לניאדו' בקרית צאנז בנתניה וזקוק לרחמי שמים מרובים, האדמו"ר בירכו ארוכות ושוחח עם בני המשפחה ששהו לצידו ועודדם לא להתייאש, בצאנז סיימו בשני הימים בשעה 18:05. הערב אחרי הטיש ניגש לרבי בנו, ואחרי ששאל הכריז הגרימ"ד, ראש הישיבות שכל הבחורים מתחת לגיל 18 שילמדו מחר 2 דפי גמרא כולל תוס' ורש"י ולא יצומו מפאת יום כיפור הקרב.

• בחצר הקודש באיאן: האדמו"ר הנוהג בכל שנה לערוך קידוש בלילה השני מיד לאחר התפילה בבית המדרש הגדול ברחוב מלכי ישראל, ולברך ברכת שהחיינו על רימונים, ערך השנה את השהחיינו לראשונה על 'תאנים', לאחר שכבר אכל רימונים במהלך החודש האחרון. את התפילות בבאיאן סיימו ביום הראשון בשעה 16:00, ביום השני בשעה 15:30.

• בחצר הקודש ויז'ניץ: בבית המדרש מרכז חסידי ויז'ניץ נמכרו העליות בסכום של שמונים אלף דולר. בלילה הראשון ישב האדמו"ר במשך שעות וקיבל את החסידים לברכת 'לשנה טובה'. גם בני משפחת אחיו הגדול, האדמו"ר מויז'ניץ, הגיעו לאחל שנה טובה וכן משפחת הנגיד ר' חיים משה פלדמן. ביום הראשון התחילו בשעה 8:00 וסיימו ב-17:30. ביום השני התחילו ב-8:30 וסיימו בשעה 18:00.

• בחצר חסידות סערט ויז'ניץ ברמת ויז'ניץ בחיפה לווה החג במתח כבד לאחר שהאדמו"ר עבר צנתור בשבוע שעבר ועבר שוב בדיקות בערב החג. הרבי ניגש לעמוד בשני הלילות ומוסף בשני הימים וכן ל'המלך'. ביום הראשון סיימו ב-16:45 וביום השני ב-16:15.

• בחצר חסידות נדבורנה האדמו"ר נשא דברי התעוררות לבחורי החסידות בערב ר"ה: בעניין האכילה בר"ה קודם תקיעת שופר, "דבר זה כואב לי כל שנה מחדש", "נחלקו הפוסקים עם מותר לאכול קודם תקיעת שופר, ובמסקנת הדברים אפשר למצוא היתר דחוק לזה, ופשוט שההיתר הוא רק למי שאינו חש בטוב או אדם חלש בטבעו. אבל העניין הזה שמצוי אצלנו שאחרי שחרית עורכים קידוש גדול זה דומה למי שסוברים שמצווה לאכול סעודה בהפסקה זו, ויש לדעת שזה טעות גמורה ואין זה ע"פ ההלכה".

הרבי הוסיף, "ובגלל שאי אפשר לאסור דבר זה לגמרי, כי ישנם בני אדם חלושי כוח וחלושי לב שצרכים לעשות להם קידוש, אבל מהבחורים אני מבקש שלא יאכלו עד לאחר תפילת מוסף. כמו שקודם מצוות ארבעת המינים, תפילין, וקודם התפילה אז גם תקיעות שופר אסור לטעום כלום. ואפילו שכבר התפללו תפילת שחרית מ"מ לא התירו אלא בדיעבד. ועל כן בוודאי אין להקל בזה פרט למי שמרגיש בעצמו שהוא נצרך בזה מאוד אז יש לו לשאול דעת תורה, אבל ח"ו אין להתיר האכילה כמו שאוכלים בסעודת שמחה".

לבחורים הצטרפו גם אברכים שקיבלו על עצמם את בקשת האדמו"ר ורק שתו לאחר קידוש ללא אכילה.‏ כיבוד מיוחד הוכן לאחר הטיש בליל ראש השנה לבחורים ואברכים שקיבלו על עצמם לא לאכול. התפילות החלו בשעה 7 בבוקר והסתיימו בשני הימים בשעה 17:00 אחה"צ.

לאור קריאת האדמו"ר מנדבורנה שלא לערוך קידוש עם עוגות לבחורים, נערך קידוש מצומצם בהיכל הישיבה ולא בהיכל הטישים שנערך כבל שנה. עוד חידוש, העליות נמכרו בנוכחות האדמו"ר לאחר שס"ת הונח על בימה, כדי לעלות את מחירי העליות.

האדמו"ר ניגש לתפילת מעריב בלילה הראשון וכן שימש כבעל תוקע בב' הימים וכשליח ציבור בתפילת מוסף בשתי הימים. ראש ישיבה של החסידות, הגרש"א אשכנזי, שימש כבעל מקריא, בתפילת מעריב בליל ב' ניגש הרה"צ רבי שמואל שמעלקא רוזנבוים, בתפילת מנחה ניגשו בני האדמו"ר. ביום הראשון הבן הבכור הרב חיים מרדכי רוזנבוים וביום השני הבן הרב יוסף דוד רוזנבוים. לראשונה בחסידות נמכר פתיחת הארון קודש בראש השנה על ידי הרב מנחם קליין שכיבד את האדמו"ר ב-3 אלף דולר.

• בחצר חסידות תולדות אהרן התפילות החלו בשעה 7:30 בבוקר, ביום הראשון סיימו בשעה 18:00 אחה"צ וביום השני בשעה 17:30, ביום הראשון נערכה שמחת הברית לנכד הרה"צ רבי משה קאהן ראש ישיבת תולדות אהרן, בן לבנו הרב יהושע קאהן, חתן האדמו"ר מראחוב, האדמו"ר שימש כמוהל, וראש ישיבה שימש כסנדק. בליל החג הראשון עברו אלפים במשך כשעתיים לומר לאדמו"ר לשנה טובה, בלילה השני של ראש השנה לאחר תפילת מעריב האדמו"ר ערך קידוש על מקומו בתפילה לאחר מכן שרו משירי ראש השנה כעשרים דקות, האדמו"ר ממבקשי אמונה ניגש לעמוד לפסוקי דזמרה ביום הראשון וביום השני בבית המדרש של אחיו האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק.

• בחצר חסידות דושינסקיא בירושלים הורחב השנה בית המדרש לעוד תוספת של 200 מקומות באוהל מיוחד שסונף לבית המדרש. האברכים של החסידות סירבו להתפלל באוהל, אז צ'ופרו בתלושי עידוד וכל מי שישב באוהל יקבל תלושי קניה על סך 500 שקל. בשחרית עד 'המלך' ניגש כבכל השנים הרה"ח רבי יוסף צבי קליין והאדמו"ר ניגש ל'המלך', למוסף בשני הימים ניגש הרה"ח רבי אריה יחזקאל דוד ניילנדר יחד עם מקהלה של ילדי משפחת ניילנדר המורחבת, ביום הראשון סיימו בשעה 16:30 וביום השני 16:10.

• בחצר חסידות זלאטשוב בבני ברק קיימו את תפילות ראש השנה לראשונה ללא האדמו"ר שנפטר בשנה האחרונה. מי שמילא את מקומו הוא הרה"צ רבי יהודה פרנקל, שכבר בחיי האדמו"ר זצ"ל רימז מספר פעמים כי הוא זה שצריך למלאות את מקומו. המתפללים בראשות ר' שאול קרויזר והעסקן מאלעד ר' ברוך שטרן רכשו לרב פרנקל עלייה שבירכם בשנה טובה.

הגר"ח קנייבסקי בערב ראש השנה. צילום: שוקי לררצילום: הגר"ח קנייבסקי בערב ראש השנה. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי בערב ראש השנה. צילום: שוקי לרר

• בליל ראש השנה עברו אלפים להתברך על יד ביתו של הגר"ח קנייבסקי ברחוב רשב"ם 13 בבני ברק. הגר"ח ישב בחנות מתחת לביתו ולמעלה מ-15 אלף איש עברו להתברך ב'שנה טובה' לאחר מעריב בלדרמן. במקום הוצבו מחסומים רבים לשמור על הסדר.

• בישיבת פוניבז' בבני ברק: בשני ימי ראש השנה סיימו את מוסף בשעה 14:40. בעל התוקע, ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, תקע בשופר החדש, לאחר שניסה בתחילת יום א' לתקוע עם שופר נוסף שקיבל לפני 40 שנה מהרב סמואל זצ"ל, שנפטר השנה. גם בשופר הזה, באורח פלא, לא הצליח ראש הישיבה לתקוע, לאחר שכזכור גם השופר הקודם של אותו בעלים נפסל באורח פלא לפני ראש השנה, כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים'. התקיעות בשופר החדש היו חלקות ולא היה צריך לחזור אפילו על תקיעה אחת.

• לאחר קרוב לשבעים שנה שמתקיים המנין בישיבת סלבודקא בבני ברק, בנוסח הסלבודקאי שבשונה משאר עולם הישיבות כמעט ולא שרים במהלך התפילה, השנה ביקשו תלמידים מראשי הישיבה לשיר "היום הרת עולם" ו"ארשת שפתינו", ואכן קיבלו אישור. אך ביום השני של ראש השנה התקבלה הוראה מראש הישיבה, הגאון רבי דב לנדוי, שלא לשיר את "היום הרת עולם", אלא רק את 'ארשת שפתינו' מכיון שמוזכר בהלכה שצריך לומר את היום הרת עולם בכוונה גדולה מאוד.

• בישיבת מיר ברכפלד חילקו דפים למתפללים של שמות הבחורים הזקוקים לשידוכים, הבחורים מועד חמישי ומעלה 188 בחורים הזקוקים לשידוך.

• בישיבת גרודנא בעיר אשדוד בליל החג היה נוהג האדמו"ר מפיטסבורג להגיע לביתו של מורו ורבו הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל ראש הישיבה שנפטר בשנה האחרונה בכדי להתברך בברכת השנים, השנה שלח האדמו"ר שניים מחסידיו לחתנו ראש הישיבה הגאון רבי משה שמידע להודיעו כי הרבי מגיע לבקרו, הגר"מ שמידע ביקש מהחסידים כי הוא יגיע לאדמו"ר וכך השניים נפגשו באמצע הדרך באשדוד שהם משוחחים בדברי תורה ומתברכים ב'לשנה טובה'.

ישיבת בית מדרש עליון. צילום: שוקי לררצילום: ישיבת בית מדרש עליון. צילום: שוקי לרר
ישיבת בית מדרש עליון. צילום: שוקי לרר

• בישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק התעלפו בתחילת מוסף של היום הראשון 6 בחורים, חלקם פונו לביה"ח. התברר שהבחורים החמירו על עצמם שלא לישון רק מעט בליל ראש השנה ושלא לאכול לפני התקיעות למרות הנהוג בישיבות לעשות קידוש ולאכול מזונות לפני התקיעות. בהוראת ראש הישיבה הגאון רבי ירחמיאל אונגרישר - הופסקה התפילה מידית לרבע שעה והבחורים שלא אכלו קודם - חויבו לשמוע קידוש ולשתות ולאכול - כדי למנוע סכנת נפשות.

• במודיעין עילית נפתח מניין חדש לראש השנה בראשות הגאון רבי חיים קלופט שערך את התפילות בבית המדרש 'נפש החיים' שהוקם באחרונה כל התפילות במניין על פי שיטת הגר"א, בליל החג השני עברו המונים להתברך אצל הרב קלופט בברכת 'שנה טובה'. יצוין שבית הכנסת החדש ישמש את הרב קלופט כל השנה במניין נץ גם ראש העיר יעקב גוטרמן נמנה על מתפללי בית הכנסת.

• הגאון רבי דוד לאו הרב הראשי לישראל הגיע בליל ראש השנה להתפלל עם עמיתו, הרב הראשי הספרדי הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, בישיבת 'חזון עובדיה' ברוממה בירושלים. הרב לאו מסר שיחה בפני המתפללים והבחורים.

• לראשונה בראש השנה לא אמרו בהיכל ישיבת 'בנין אב' בירושלים את הפיוט הנודע "שמעתי שמעך יראתי" הנאמר בנוסח ע"מ קודם חזרת הש"ץ במוסף, זאת בהוראת ראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם, להחמיר שלא להפסיק בדיבור כל זמן התקיעות לעילוי נשמת הרבנית טובה בקשי דורון ע"ה, אמו של נשיא הישיבה זקן הראשונים לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון, שנסתלקה בערב ראש השנה.‏
חצר ויזניץ חצר גור סיכום ראש השנה חצרות הקודש הרב חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד