כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

פרצוף, רעשן ואוניברסיטה: התפתחות ראיית התינוק

חוש הראיה של התינוק מתפתח במהירות, ועל ההורים לעקוב אחר תקינותו, בפרט אם קיימות בעיות עיניים במשפחה * כיצד מתרחש התהליך ובמה תוכלו לסייע * בשיתוף מכבי שרותי בריאות

פרצוף, רעשן ואוניברסיטה: התפתחות ראיית התינוק
ך

אחד מחמשת החושים וללא ספק מהחשובים והרגישים שבהם, הוא חוש הראיה, המתפתח בהדרגה במשך 6-8 החודשים הראשונים לחיי התינוק. 'מכבי שירותי בריאות' מספקת מידע חיוני להורה הטרי, כיצד לעקוב ולסייע להתפתחות תקינה של הילד, ובאלו מקרים עליו להיות מודאג ולפנות לרופא.

חשוב להבין, כי אף שעיניו של התינוק מסוגלות לראות היטב כבר במועד הלידה, מוחו אינו מסוגל לעבד את המידע החזותי שעיניו קולטות ולכן ראייתו מטושטשת בתחילה. ככל שמוחו הולך ומתפתח כך הולכת ומשתפרת יכולתו לראות בברור את סביבתו. בתחילה התינוק אינו מסוגל למקד את ראייתו לטווח שעולה על 20-40 סנטימטרים, ולכן הוא מסוגל בעיקר להבחין ולהתבונן בפרצופים שקרובים לפניו. הוא מבחין באור, בצורות ובתנועה - אך מעבר לכך ראייתו מטושטשת ובלתי ברורה.

פרצופכם הוא המעניין ביותר עבור תינוקכם בשלב זה, ולכן חשוב שתערסלו אותו קרוב לגופכם, כדי לאפשר לו להתבונן מקרוב בפניכם. תוכלו להראות לו תמונות בעלות ניגודיות גבוהה, בעיקר בשחור לבן או באדום-שחור-לבן. התינוק עלול בשלב זה לפזול או להצליב את עיניו. במהלך החודש הראשון לחייו לומד התינוק למקד את שתי עיניו ואף לעקוב אחר חפץ בתנועה. רשרשו באיטיות ברעשן מעל פניו ושימו לב כיצד הוא עוקב בעיניו. קרבו את פניכם אל פניו ומקדו את מבטיכם זה בזה. כעת, אם תרחיקו את פרצופכם מפרצופו של התינוק, יעקבו עיניו אחר פרצופכם המתרחק.

במהלך החודשים הבאים, ככל שמוחו של התינוק יתפתח, הוא ילמד להבחין בין גוונים ויתחיל לגלות ענין בחפצים וצעצועים צבעוניים. תחילה בצבעי יסוד חזקים וברורים ובהמשך גם בטווח גוונים רחב ובדוגמאות מורכבות. חשפו אותו למגוון רחב של צבעים ודוגמאות דרך ספרים, תמונות, צילומים וצעצועים צבעוניים.

בגיל 4 חודשים מתחיל התינוק לפתח ראיית עומק. מוחו מפותח דיו כדי לתאם ולעבד את המידע שמגיע מעיניו שרואות את הצעצוע הרצוי, לבין ידיו שנשלחות קדימה כדי לתפוס וללפות את אותו צעצוע במרחק ממנו. עזרו לו לפתח את הקשר בין עינו וידיו באמצעות צעצועים כמו 'אוניברסיטה' ואפשרו לו להושיט ולתפוס את שערכם או את מסגרת המשקפיים שלכם.

בגיל 5 חודשים יכולתו של התינוק לזהות ולהתמקד בחפצים קטנים ונעים הולכת ומשתפרת. יתכן שאפילו יוכל לזהות אדם או צעצוע אהוב אם יראה אותו רק באופן חלקי. הוא לומד שדברים קבועים בעולם - אף שהוא אינו יכול לראות אותם בכל רגע ורגע. עזרו לו לפתח הבנה חשובה זו על ידי משחקי 'קו-קו'. הסתירו את פניו עם חיתול בד לרגע ואז גלו אותם שוב.

בגיל 8 חודשים ראיית התינוק טובה, חדה ובעלת תפיסת עומק ומרחב. על אף שיעדיף למקד את מבטו בעצמים קרובים - ראייתו טובה מספיק כדי לזהות אנשים וחפצים בצדו השני של החדר. בגיל זה צבע עיניו של תינוקכם מתקבע, אם כי יתכנו שינויי גוון עדינים גם בהמשך.

במסגרת טיפת חלב נערכות בדיקות פזילה לתינוקות בני 7 חודשים ומעלה. וודאו כי ראיית התינוק נבדקת ובמידת הצורך פנו לבדיקה נוספת אצל רופא עיניים מומחה לילדים. אם אחד ההורים מרכיב משקפיים, או שקיימת בעיית ראייה ידועה במשפחה (לדוגמה, עין עצלה), ידעו על כך את רופא הילדים ואת רופא העיניים.

בסביבות גיל 3-4 שנים ערכו לילד בדיקת ראיה נוספת. בגיל זה הילד בוגר דיו כדי לעבור בדיקה מקיפה בעזרת לוחות וטבלאות. חשוב לאבחן בעיות ראיה בילדים מוקדם ככל שניתן מאחר שתיקון הראיה יסייע להם להתפתח כראוי. כמו כן חלק מבעיות הראיה ניתנות לתיקון אך ורק בתקופת הילדות, ועלולות להתקבע ללא טיפול מתאים במועד.

שימו לב אם: בגיל 3-4 חודשים תינוקכם אינו עוקב בשתי עיניו אחר חפצים בתנועה (לדוגמה, רעשן או פנים אנושיות), תינוקכם מתקשה להזיז עין אחת או את שתי עיניו, בכל הכיוונים, עיניו של תינוקכם מרצדות ואינן מתמקדות היטב בנקודה אחת, הוא פוזל רוב הזמן בעין אחת או בשתי העיניים או שאחד מאישוניו לבן.

פגים שסבלו מדלקות עיניים או שטופלו בחמצן נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בבעיות ראיה כגון פזילה, קוצר ראייה או אסטיגמציה (בשפת העם, 'צילינדר', שמתבטא בטשטוש ראיה). אם תינוקכם נולד פג וסבל מסיבוכים - ידעו על כך את רופא הילדים ופנו עמו לבדיקה אצל רופא עיניים מומחה לילדים.

לכתבה המלאה
ראיית ילדים התפתחות הילד עיני תינוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד