י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הרפורמים מאשימים: "החרדים הטילו וטו על מתווה הכותל בגלל הפלג הירושלמי ויחד"

סערת הכותל שפרצה בשנה האחרונה מגיעה שוב לבית המשפט לאחר שמתווה הכותל שהושג כפשרה נתקע, בעקבות הווטו שהטילו הנציגים החרדים • מנכ"ל 'התנועה ליהדות מתקדמת' אומר כי למרות התנגדות החרדים, נתניהו מסרב לקבור את המתווה

המחאה נגד הרפורמים בכותל, צילום: פלאש90
המחאה נגד הרפורמים בכותל, צילום: פלאש90

היום (חמישי) תגיש התנועה הרפורמית עתירה מתוקנת לבג"צ, בדרישה ליישם את מתווה הכותל שאושר בתחילת השנה על ידי הממשלה, או לחילופין לאפשר להם לקיים טקסים ותפילות ברחבת הכותל הנוכחית.

בשיחה עם "בחדרי חרדים" אומר גלעד קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, כי למרות ההסכמה שבשתיקה, המפלגות החרדיות הטילו וטו על יישום המתווה, זאת בעקבות לחץ שהופעל עליהם על ידי 'הפלג הירושלמי' ואנשי 'יחד'.

קריב התייחס לעתירה המתוקנת ואמר כי "העתירה המתוקנת היום מתמקדת באי יישום החלטת הממשלה בנושא רחבת הכותל השוויוני", לדבריו ל"בחדרי חרדים", "מתוך ערנות מלאה שהמפלגות החרדיות תנסנה ללחוץ לבטל את ההחלטה, העתירה לא מבקשת רק ליישם את ההחלטה אלא היא דורשת את העניין ברמה החוקית, הקמת רחבה שיוונית ללא קשר להחלטת הממשלה, או שיישמו את החלטת הממשלה או שיקימו רחבה שלישית באזור התפילה הקיימת – שתהיה שיווניות".

"נתניהו אמר לנו שהחרדים שמו וטו"
על הוטו שהטילו החרדים הוא אומר: "אנחנו יודעים בבירור וזה גם נאמר בפומבי על ידי ראש הסיעות החרדיות, דרעי התבטא לאחרונה ואמר שהמתווה מת והוא לא יקום לתחייה, וזאת אחרי שהחרדים נתנו לראש הממשלה הסכמה שבשתיקה באופן חד משמעי". לדברי קריב, "אנחנו שומעים את זה בצורה מפורשת מלשכת ראש הממשלה, שהמפלגות החרדיות מטילות וטו על יישום החלטת הממשלה, ולשמחתנו ראש הממשלה מסרב לדרישה שלהם לבטל את ההחלטה".

קריב טוען שהתנועה הרפורמית ויתרה רבות במתווה הנוכחי, "אומר בכנות, אנחנו באנו עם רצון גדול לייצר מתווה של פשרה, מי שמכיר את המתווה על בוריו יודע שאנחנו ויתרנו פה על כמעט כל דבר, הרי הרב רבינוביץ היה חלק מהמשא ומתן, הוא אמנם לא ישב אתנו ישירות, אבל אחרי כל ישיבה אתנו הייתה ישיבה אתו, מנדלבליט הלך – הלוך ושוב בין הרב רבינוביץ לביננו, לכן זה לקח שלוש שנים, לאחר מכן - גם המפלגות החרדיות אישרו וגם רב העיר העתיקה אישר. הרי היה דיון אפילו על גובה הגדר, האם הוא יהיה 30 ס"מ או 40, הרב רבינוביץ שלח אנשים לבדוק, בכדי לדאוג שהיהודי החרדי לא יראה נשים עם טליתות".

"הח"כים החרדים שמו וטו בגלל המאבק הליטאי ותנועת יחד"
על פי מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, כאמור, הקיצונים במגזר הליטאי ותנועת 'יחד' הם אלו שלחצו את הח"כים החרדים להטיל וטו על המתווה: "מה שקרה בסוף הוא שבתוך הציבור החרדי נוצרה קונסטלציה פוליטית שלשני הזרמים המובילים קמה אופוזיציה, לש"ס מצד ימין התייצבה חבורת 'יחד' עם המנהיגות הרבנית שלה והפוליטית שלה, וגם בתוך הזרם הליטאי שהוא נותן את תעודות ההכשר בצד האשכנזי יש מאבק פנימי.

"אחרי שהמפלגות החרדיות הסכימו בשתיקה - שני גורמי האופוזיציה בתוך הרחוב החרדי התחילו להתסיס את העניין וזה בא לידי ביטוי בעיקר במעורבות של הרב עמאר בנושא, והנה, המפלגות החרדיות במקום לנתח לעומק את המתווה ולומר לציבור החרדי באומץ – 'חברים זה הרע במיעוטו', המפלגות החרדיות נדחקו לפינה והם לא מגלים מנהיגויות".

"יש כאן מחלוקת שהיא לא לשם שמים, אם הרב עמאר היה היום חלק מהנהגת ש"ס, עמדתו הייתה שונה לגמרי. הרב עמאר מנצל בצורה לא ראויה את מעמדו, במקום לייצג את כלל האינטרסים של ירושלים – הוא שם את עצמו כאחרון הקיצוניים ברחובה של עיר", האשים קריב בשיחה עם "בחדרי חרדים".
הכותל המערבי עתירה לבגץ מתווה הכותל הכותל הרפורמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד