כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

משבר גפילטע פיש • 80% מהדגים בים התיכון בסכנה

עומס הדיג והתחממות המים פגעו בדגה מול חופי ישראל, והשלל של הדייגים פחת ב-50% • ההכנסות של כ-430 בעלי רישיונות דיג ימי (מלבד הכנרת) מסתכמות בכ-100 מיליון שקל בשנה

דוכן דגים. צילום: דב האזרחי
דוכן דגים. צילום: דב האזרחי

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה דיון דחוף במצוקת הדייגים בים התיכון לנוכח הצטמצמות הדגה, ובעקבות פרסומים לפיהם עומס הדיג והתחממות המים פגעו בדגה מול חופי ישראל, והשלל של הדייגים פחת ב-50%.

נציגי ועד הדייגים ביפו, סעדו זיינב ואורי שרון, טענו כי משרד החקלאות לא עושה די לסייע להם. לעומתם מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות, חיים אנג'וני, אמר כי המשרד פועל ויפעל למען הדייגים.

לדברי אנג'וני, ההכנסות של כ-430 בעלי רישיונות דיג ימי (מלבד הכנרת) מסתכמות בכ-100 מיליון שקל בשנה והן במגמת ירידה, מה שמעיד שהמצב הוא אכן חמור. "80% מהדגים בים התיכון נמצאים בסכנה, בגלל התחממות המים, דיג יתר, זיהום וגורמים נוספים", אמר. "צריך לאמץ את המלצות ה-OECD, לפיהן חייבים לצמצם את הדיג בהתאם למצב הים ובמקביל לעזור לים להתאושש".

למשרד החקלאות ישנה תוכנית להביא להתאוששות הים וצמצום מושכל של הענף, תוך השבתה של חודשיים עד שלושה חודשים בעונת הרבייה. במשרד מקווים להתחיל ליישם את התוכנית כבר ב-2011 תוך תמיכה בדייגים. לדבריו, משרד האוצר הקציב מיליון שקל בשנה לסקרים שיאפשרו ללמוד טוב יותר את מצב הדגה בים.

כמו כן סיפר אנג'וני כי ידוע שהלוקוס הולך ונעלם מהים התיכון. לדבריו, קיים פרויקט טכנולוגי לייצור דגי לוקוס וישנם עדויות לכך שניתן להעבירם לים. משרד החקלאות בוחן גם את האפשרות הזאת כסיוע לדייגים.

נציג המשרד להגנת הסביבה, רונן אלקלעי, אמר כי הוא לא משוכנע שהשבתה לתקופה של עד שלושה חודשים תהייה מספיקה לחידוש הדגה. לדבריו, המשרד מנטר את מי הים כבר 8 שנים ברציפות, באמצעות המכון לחקר ימים ואגמים, ומהניטור עולה כי רמת הזיהום בים דווקא יורדת בצורה משמעותית.

המלצות הועדה בסיכום היו: ליצור תוכנית מקיפה בשיתוף הרשויות המקומיות להקמת שווקים למכירת דגים מהדייג לצרכן, לאמץ את המלצות ה-OECD ולהתאים את מאמץ הדיג לפי יכולת הים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד