כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

קיצוץ 20 מיליון לישיבות: השרים אישרו - הח"כים נלחמו ומנעו

הם בטח לא כיוונו לכך, אבל אישור הממשלה, כולל השרים החרדים ליצמן ודרעי, לקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, הקפיץ הבוקר את מנהלי הכוללים כשראו צניחה בתקציב • גפני ופרוש פעלו ובשלב זה הקיצוץ נדחה • ואיפה איציק כהן סגן השר באוצר

משה גפני ומאיר פרוש (פלאש 90)
משה גפני ומאיר פרוש (פלאש 90)

אחר פגישות ומאמצים נדחה היום (ה') קיצוץ של 20 מיליון שקלים בתקציב הישיבות - שהיה אמור להתבצע בפועל כבר בחודש הקרוב. זאת, כתוצאה מהקיצוץ הרוחבי שאושר על ידי הממשלה לפני כחודשיים, בתמיכת השרים החרדים אריה דרעי ויעקב ליצמן. דחיית הקיצוץ נעשתה לאחר התערבותם של סגן שר החינוך מאיר פרוש ויו"ר ועדת הכספים משה גפני.

"בחדרי חרדים" מביא לראשונה את הסיפור המלא: הדרמה החלה לאחר שמנהלי הכוללים והישיבות הופתעו לקבל הלילה את דוחות התשלום ממחלקת הדתות במשרד החינוך, שם גילו את הקיצוץ שעל פיו, 'ערך הנקודה' – המשמש כמדד חישוב ההקצבות לבחורים ואברכים - ירד ל-410 שקל והקיצוץ בתקציב נעשה כבר כעת בתקופת החגים, כך שאברך יקבל בחודש זה 742 שקל במקום 835 שקל.

במשרד החינוך הסבירו כי האשמה בקיצוץ אינה עליהם, שכן מדובר בעדכון התעריף בהתאם ל-20 מיליון שקוצצו מהתמיכות לישיבות, כחלק מהקיצוץ הרוחבי בכל משרדי הממשלה, עליו הסכימו השרים בישיבת הממשלה (12.8) לפני חודשיים.

במטרה לתקן את הנזק שנגרם לאברכים, נפגש היום גפני בלשכתו בכנסת עם יו"ר הקואליציה דוד ביטן ועם בכירי אגף התקציבים באוצר, יעל מבורך ואיתי טמקין, שם דרש לדחות את הקיצוץ שנקבע, זאת במסגרת המאבק שמרכז גפני בשנה האחרונה על "ערך הנקודה". לא מדובר במאבק חדש, והוא סוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים' לאורך השנה האחרונה. אלא מדובר במכשול נוסף שהפקידים מציבים בדרך להעברות הכספים לעולם התורה.

הטענה המרכזית היא כי לא ייתכן שתלמידי הישיבות והאברכים ייפגעו מהקיצוץ, כאשר בפועל תקציב הישיבות כבר קוצץ באופן משמעותי, מאחר והוא עדיין לא חזר לתקציב המקורי משנת 2012, קודם כניסתו של יאיר לפיד לממשלה. לא ברור באלו איומים או אזהרות השתמש גפני, אך בעקבות הפגישה – הוחלט לדחות את הקיצוץ בשלב זה, במטרה למצוא בהמשך פתרון קבוע ומקור לגיוס ה-20 מיליון השקלים. מה שחשוב כעת, האברכים צפויים להמשיך ולקבל גם החודש את המלגה באותו סכום של החודשים האחרונים.

ההפקדה אמורה להתבצע ביום ראשון הקרוב. מנהלי הישיבות והכוללים מקווים שהתרחשות היממה האחרונה, לא תביא לדחייה בהפקדה. שכן, עדיין ישנן טענות כלפי אגף הדתות במשרד החינוך, שלא עידכנו קודם לקיצוץ, והעמידו את מנהלי הישיבות בפני עובדה, עד התערבות גפני ופרוש.

אחד האחראים העיקריים בסיפור לכאורה, עליו יש לגורמים המעורים טענות קשות, הוא סגן שר האוצר איציק כהן (ש"ס) - מי שאמור להיות חוד החנית במאבק נגד קיצוץ תקציבים לעולם התורה ולציבור החרדי כנציגו במשרד, ולדאוג שדברים כגון אלו לא יתרחשו. גורמים בתוך מפלגתו שלו טוענים כי כהן פועל בשליחותם של פקידי האוצר ומנסה למצוא חן בעיניהם, על חשבון הציבור החרדי, "אם הוא היה מטפל בזה בזמן, ולא רק רושם וי על אישורי הפקדות שממילא האוצר מעביר אחר הסיכומים עם אחרים, היינו במצב אחר" הם אומרים.

כאמור, בפגישה בין גפני לבכירי האוצר עלה שוב לדיון נושא 'ערך הנקודה' בתקציב בני הישיבות. כזכור, גפני נלחם מול משרדי הממשלה, על 'ערך הנקודה' - אחד העקרונות שהביאו להישג הכי גדול של הנציגות החרדית בקואליציה הנוכחית בדמות הגדלת תקציב הישיבות ב-155 מיליון, כשגפני מתעקש להחזיר הערך ל-477 שקלים לנקודה.

העימות היה לגבי הפרשנות לניסוח בהסכמים הקואליציוניים, על "חזרה לתקציב 2012". האם מדובר בחזרה לסכום הכולל, שאז הועבר לעולם הישיבות - כמיליארד שקלים, או שנצמדים ל'ערך הנקודה' אז. גפני טען, שערך הנקודה שהיה ב2012, הוא הקובע, ועל כן על האוצר להגדיל את הסכום הכללי, כך שכל נקודה תהיה "שווה" על פי הסכום ב 2012.

כך שבנוסף להצלחה להביא לדחיית הקיצוץ מחודש זה, תוך תקווה להשגת התקציב החסר – בדמות 20 מיליון השקלים, ממקורות אחרים, גפני ממשיך להתעקש על החזרת ערך הנקודה לסכום המקורי מ 2012.

בתקציב עד לפני חודש, ערך הנקודה כבר הגיע ל- 464 שקל, גפני דורש עוד 13 שקלים עד ה477. אך באוצר ממשיכים להתעקש כי מכיוון שמדובר בתקציב שמוגדר 'תמיכה', הם מתנגדים להחזרת הערך ל-477, ועדיין מחלקים אותו במתכונת פריסת העוגה.

מלשכותיהם של השרים ליצמן ודרעי, ומלשכתו של סגן השר איציק כהן, טרם נמסרו תגובות.
אריה דרעי יעקב ליצמן תקציב הישיבות איציק כהן משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד