י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אימה בפלורידה: לאחר שנספו 300 איש - סופת ההוריקן מת'יו תגיע הבוקר

ההוריקן 'מת'יו' מתקרב במהירות של למעלה מ-255 קמ"ש לחופי פלורידה, ולמעלה משני מיליון בני אדם כבר פינו את ביתם בחשש • החזן ישראל פרנס, השוהה במקום לרגל הימים הנוראים, מספר ל'בחדרי חרדים' על האימה - צפו בוידאו

ההוריקן כבר פה, צילום: רויטרס
ההוריקן כבר פה, צילום: רויטרס

 

סופת ההוריקן 'מת׳יו' מכה בפלורידה - לאחר שגבה את חייהם של מעל 300 איש בהאיטי, קובה ואיי הבהאמה, מגיע ההוריקן לפלורידה ומאיים על חיי התושבים. מיליונים פונו מבתיהם ומיליונים נוספים מסתגרים בחשש. בשעות הבוקר (שעון ישראל) צפויה הסופה להגיע לפלורידה.



ישראל פרנס, השוהה בפאלם ביץ' במיאמי שבפלוריה בשל היותו חזן בקהילה המקומית בימים הנוראים, שוחח עם 'בחדרי חרדים' וסיפר על האימה במדינה, על ההכנות לקראת הסופה ועל צעדי המנע בהם נוקטים התושבים.

פרנס - "כמדי שנה בימים הנוראים אני מגיע מישראל לפאלם ביץ' מיאמי שם אני משמש כחזן בראש השנה ויום כיפור. השלטונות כאן הכריזו שצפויה לפקוד כאן סופת הוריקן מת׳יו, וכל התושבים החלו להיערך כראוי. הסופה כבר החלה, יש תחושה של פחד ברחובות, מקווים שהסופה תחלוף בשלום ללא פגע בנפש". לדבריו, "יש כאן בסביבה עוד הרבה חזנים מישראל שהגיעו לחזן בימים הנוראים בקהילה היהודית".

פרנס מספר ל'בחדרי חרדים' על המצב ברחובות: "אין נפש חיה ברחוב, רק אנשים בודדים. אנשים נערכו כראוי מקניית מצרכי מזון ועד מיגון ראוי מפני הסופה, החנויות ושדות התעופה וחלק מהכבישים סגורים. אתמול נכנסתי לסופר המקומי לקנות שתייה אבל לא היה, כל המדפים ריקים לגמרי, כמו מצב מלחמה.

"מדובר בסופה בדרגה ארבע, עם רוחות של כ- 230 קמ"ש כל התושבים שגרים על קו התפר ליד הים, ומי שמתגורר במרחק 100 עד 150 מטר מהים התפנה מביתו בשל הסופה. רוב התושבים התפנו אך חלק לא ייחסו לכך חשיבות וסרבו להתפנות, עד שהבינו את גודל הסכנה והתפנו. מדובר בכשני מיליון תושבים שהתפנו מבתיהם".

פרנס ממשיך לספר ל'בחדרי חרדים': "תכננתי לטוס לסופ"ש לניו יורק אבל זה לא אפשרי טכנית, מאחר ושדה התעופה סגור בשל הסופה. ע"פ התחזיות כאן הסופה אמורה לחלוף עד כניסת השבת (שעון פלורידה). אני שוהה כעת בביתו של רב הקהילה שמארח אותי בימים הללו. אנחנו בוטחים בה' ומקווים שהסופה תעבור בשלום".

פרנס נזכר בנס שאירע לו ולקהילה היהודית לפני כעשור במהלך יום כיפור: "הייתה אז סופת הוריקן, לא יכולנו לצאת מהבתים לתפילה אבל בדרך לא דרך ובמסירות נפש הצליח כל אחד בכוחותיו להגיע לבית הכנסת להתפלל ביום הקדוש. לפתע, בעיצומו של יום כיפור, הסופה התחזקה והגיעה עד ממש לפתח בית הכנסת. לא נרתענו כלל והמשכנו בתפילות, עד שכבר הגיעו מים עד נפש מה שנקרא, ולא היה אפשרי טכנית להתפלל במצב שכזה. הגיעו שוטרים וחילצו אותנו, ניצלנו בנס של ממש".

כפי שדווח אמש ב'בחדרי חרדים', הסופה החזקה "מתיו" תגיע הבוקר לחוף הדרום-מזרחי של ארצות הברית. הנשיא ברק אובמה ומושלי המדינות קראו לשני מיליון תושבים להתפנות, ולהתכונן למה שעלולה להיות הסופה החזקה באזור מאז הוריקן ווילמה ב-2005. פלורידה והמדינות הסמוכות בכוננות שיא - ומוסדות התורה במיאמי ביץ' כבר הודיעו על ביטול הלימודים אתמול והיום. בין המוסדות שביטלו את הלימודים - "ישיבת תורת חיים", בית יעקב אוף מיאמי, תלמוד תורה "תורת בינה" ותלמוד תורה "שער הבינה".

ביום שלישי, נשיא ארצות הברית ברק אובמה קיבל סקירה על ההיערכות להוריקן בסוכנות החירום הפדראלית, ואמר כי "אני רוצה להדגיש בפני הציבור – זו סופה רצינית, אנחנו מקווים לטוב ביותר אבל רוצים להתכונן לגרוע מכל. אם יש בקהילה שלכם פקודה להתפנות - קחו אותה ברצינות".

אובמה הוסיף שסוכנות החירום הפדראלית שלחה צוותים לפלורידה, ג'ורג'יה, דרום קרוליינה וצפון קרוליינה, ומתואמת עם גורמי ממשל ואוגרת אספקה. המושלים בארבע המדינות האלו הכריזו על מצב חירום, מה שמאפשר להם להשתמש בכוחות המשמר הלאומי.

המרכז לחיזוי הוריקנים במיאמי מסר כי מוקדם מדי לחזות איפה תגרום הסופה לנזק הגדול ביותר בארה"ב. הרב יונה לוינגר, מראשי ארגון "חסד" במיאמי ביץ אמר מיד עם צאת החג כי "הציבור התבקש להצטייד בסוללות ובפנסי חירום, כי הדבר הנזק הראשון שהוריקן גורם זה הפסקת חשמל. כשאין חשמל אין גם דלק, מים ומקרר. הציבור התבקש להצטייד במים לשלושה ימים, שימורים ומוצרים שאינם זקוקים לקירור. הציבור החרדי, שבכל שנה מכין כבר את הסוכה, דוחה את הקמת הסוכה עד יעבור זעם".

הוריקן מת'יו סופה פלורידה ישראל פרנס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד