כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

טלטלה בצמרת המפלגה: האם טראמפ יצליח להתאושש מהמכה שחטף?

את הטלטלה הזו לא לקחו בחשבון במטהו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ - רשימה ארוכה של בכירי המפלגה הרפובליקנית החלו לדרוש את הדחתו, לאחר ציטוטים פוגעניים שלו, שפורסמו בסוף השבוע • טראמפ ניסה להתנצל, והמשיך להסתבך

טראמפ, צילום: רויטרס
טראמפ, צילום: רויטרס

יומיים לפני העימות הטלוויזיוני השני - טלטלה עזה עוברת על המפלגה הרפובליקנית, המביאה את בכיריה לדרוש להסיר את תמיכת המפלגה בדונלד טראמפ, ולהעמיד אחר במקומו.

הדרמה החלה כבר ביום שישי האחרון כאשר ה"וושינגטון פוסט" פרסם וידאו משנת 2005 בו נשמע טראמפ מדבר באופן פוגעני כלפי נשים. הידיעה בעיתון החלה להתגלגל ככדור שלג וגרמה מבוכה רבה למפלגה הרפובליקנית. שעות ספורות לאחר מכן פרסם העיתונאי הפופולארי הווארד שטרן קלטת שבה הוא מראיין את טראמפ, וגם שם נשמע המועמד הרפובליקני מנבל את פיו.

הציטוטים הפכו לדבר הלוהט ביותר בתקשורת האמריקנית והעולמית - וטראמפ, שהבין את הנזק, מיהר להתנצל על דבריו ואמר כי הוא "השתנה".

"אני מתחייב להיות אדם טוב יותר ממחר ולעולם לא אאכזב אתכם", הוסיף טראמפ בסרטון שפרסם, "בואו נהיה כנים. אנחנו חיים בעולם האמיתי. זה לא יותר מהסחת דעת מהנושאים החשובים שאנחנו מתמודדים מולם כיום. אנחנו מאבדים משרות, אנחנו פחות בטוחים משהיינו לפני שמונה שנים, וושינגטון הרוסה לחלוטין". בנוסף התיר טראמפ לאשתו לפרסם תגובה שבה אמרה שדבריו של בעלה אינם מקובלים עליה ושזה לא הבעל איתו היא חיה. בהמשך אומרת אשתו, כי צריך להתמקד בדבר העיקרי - בכושר המנהיגות שיש לבעלה.

התנצלותו של טראמפ הבעירה עוד יותר את השטח בזירה ברפובליקנית, וכמה מבכירי המפלגה קראו לטראמפ לפרוש ולפנות את מקומו. סגנו מייק פנס, ששמו עלה כמועמד חלופי ושאמור היה לקיים הערב כנס בחירות, הודיע במפתיע כי הוא מבטל את הכנס. טראמפ הבהיר לכלי התקשורת כי אין בכוונתו להתפטר וזאת משום "שאינו יכול לאכזב את בוחריו".

בתוך יממה הפכה הרשימה של מובילי דעת הקהל בארה"ב ובמפלגה הרפובליקנית הקוראים להדיח את טראמפ למכת מחץ עבור הקמפיין, שספק גדול עם המועמד הרפובליקני יוכל להתאושש ממנה. ברשימה מופיעים שמותיהם של השחקן ארנולד שוורצנגר, מושל קליפורניה לשעבר, שהודיע כי לא יבחר בטראמפ, ושל השחקן המפורסם רוברט דה נירו שהתבטא בחריפות ואמר "כששמעתי את הקלטת בא לי להכניס לטראמפ אגרוף בפרצוף".

הסנאטורים הרפובליקנים ברחבי ארה"ב מיהרו אף הם לגנות את טראמפ - ג'והן טאן, סנאטור ומספר 3 ברשימה הרפובליקנית, דרש מטראמפ לפנות את מקומו לסגנו באופן מיידי, זאת על אף שבחודש מאי היה זה הסנאטור שתמך בטראמפ וקרא לבני מפלגתו לתמוך במועמדותו.

לקריאה להדיח את טראמפ הצטרף גם ג'ון מקיין, סנאטור מאריזונה ומועמד לנשיאות בשנת 2008, הסנטור קאלי היוט מניו המפשייר, גרי הרברט מושל מדינת יוטה, ועוד סנאטורים ומושלי מדינות אחרים בארה"ב המשתייכים למפלגתו של טראמפ שהודיעו כי לא יתמכו בו לנשיאות. לעומתם, דובר המפלגה גינה אמנם את הדברים שאמר טראמפ אך הביע תקווה כי למרות זאת יצליח לשכנע את העם האמריקני שהוא השתנה.

ג'ון קייסי, שהתמודד מול טראמפ ופרש מהמרוץ לנשיאות אמר - "מה שקרה ב-48 השעות האחרונות אינו מפתיע אותי, הבן אדם הזה לא השתנה ולא ישתנה. יושב ראש בית הנבחרים האמריקני, פול ראיין הרפובליקני, אמר כי דבריו של טראמפ שנחשפו בהקלטה "עושים בחילה". ראיין הודיע כי טראמפ כבר לא ישתתף באירוע שנתי של המפלגה הרפובליקנית בוויסקונסין שיתקיים היום. בהמשך אישר מטה טראמפ כי המועמד אכן לא ישתתף, וכי סגנו המיועד מייק פנס ייצג אותו באירוע.

אך בעוד רשימת הדורשים את התפטרותו של טראמפ הולכת ומתארכת, אך מסתבר כי תקנון הוועידה קובע כי המפלגה רשאית להחליף מועמד רק במקרה של מוות, סירוב למועמדות "או מקרה אחר". חלק מחברי המפלגה נעזרים במשפטנים וקוראים לוועידה להחליף את טראמפ תוך כדי הסתמכות על סעיף ה"מקרה האחר".

מלבד זאת יש לציין כי כבר החלו ההצבעות המוקדמות באמצעות הדואר וב-18 מדינות ברחבי ארה"ב הצביעו כבר למעלה מ-400 אלף אמריקנים. כעת נשואות עיני כולם לעימות השני האמור להתקיים מחר בלילה בין שני המועמדים האמריקניים.

יש לציין כי במהלך סוף השבוע נחשפו "מסמכי ויקיליקס" עליהם דובר מזה זמן רב. במסמכים מופיעים נאומים שנשאה המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בפני בעלי הון, בו היא נשמעת מדברת בשבחו של הקשר בין הון לשלטון ומצהירה כי יש לה "עמדות פרטיות ועמדות פומביות". למרות החשש הגדול ממטה קלינטון מהשפעת חשיפת המסמכים, נראה כי הם עברו ללא טלטלה ממשית - ועיקר הפוקוס התקשורתי סובב סביב מועמדותו של טראמפ שספגה בסוף השבוע מכה אנושה.
דונלד טראמפ הבחירות בארצות הברית הילרי קלינטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד