י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כיפה עם סרט: תקנון ושם חדש ל'באר החכמה'

ישיבת 'באר החכמה' הספרדית בבית שמש, בראשות הגאון הרב חגי קטן, שינתה את שמה ל'תורה בטהרתה'. בנוסף, ראש הישיבה הודיע על תקנון חדש: "הכיפה חייבת להיות לכל הפחות מידה 7 עם סרט וחס ושלום לא כיפה שטוחה. אסור ללבוש חולצה קצרה, מכנסי כותנה ונעליים מגושמות" • התקנון המלא

בחורי ישיבת באר התורה בבית שמש. צילום: קובי הר צבי
בחורי ישיבת באר התורה בבית שמש. צילום: קובי הר צבי

תקנון חדש בישיבת 'באר החכמה' הספרדית בבית שמש בנוסף לשינוי השם של הישיבה ל'תורה בטהרתה'.

בסעודה שלישית בשבת האחרונה הכריז ראש הישיבה הגאון הרב חגי קטן על פתיחת הישיבה מחדש בשם "תורה בטהרתה" כשכל מי שירצה להישאר ייאלץ להתחייב לתקנון קפדני וראיון אצל ראש הישיבה.

אחד הסעיפים שהוזכרו ברמז בתקנון שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' הוא ש"הכיפה תהיה כראוי לבן ישיבה. שלא תהיה כיפה שטוחה" נכתב. בשיחות עם תלמידי הישיבה הובהר כי הכיפה חייבת להיות "לכל הפחות מידה 7 עם סרט וחס ושלום לא כיפה שטוחה".

בנוסף נכתב בתקנון כי "בחור לא ילבש חולצה קצרה, מכנסי כותנה ונעליים מגושמות. בחדר של הבחורים שיהיו תלויות תמונות רק של גדולי ישראל, וכמובן לא לעשן. מי שמעשן יש להתסכל עליו כאל 'נבער' וחל איסור מוחלט לצאת משטח הישיבה לאחר השעה 12:00 בלילה".

מהנהלת הישיבה נמסר לבחורים כי ישנם כ-40 תלמידים הממתינים לבוא לישיבה ומי שלא יעמוד בתקנון ייאלץ לפנות את מקומו, כשבמקומו יבואו תלמידים חדשים.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי התלמידים נבהלו מהשם החדש, אך ראש הישיבה הבהיר כי עם הזמן הם יתרגלו לזה כמו שהציבור התרגל לישיבת 'תורה בתפארתה' שהוקמה באלעד.






הישיבה הוקמה לפני מספר שנים על ידי הרב חגי קטן, מתלמידיו של הגאון הרב גבריאל יוסף לוי, ראש ישיבת 'באר התורה'. הישיבה התבססה על תקן הסניף הספרדי של "באר התורה - גיל" שכידוע משופעת בכמה סניפים.

הקשר בין הישיבות בשנים הראשונות היה ממשי, כאשר הרב גבריאל יוסף לוי היה מגיע לעתים למסור שיעורים בבאר החכמה. בין היתר התבטא הקשר בכך שהישיבה השתמשה בשטח של באר התורה עד שתעבור לבית שמש.

בשנים האחרונות הישיבה איבדה קצת ממעמדה ואף הקשר בין הישיבות התחיל להיות רופף, ובהתאם לכך חלה גם נסיגה בכמות התלמידים. השטחים שהתפנו הושכרו לבתי עסק וישיבות אחרות באזור שלא קיבלו הקצאות עקב מחסור בשטחי ציבור. הדברים אף הגיעו בזמן הנכון בו גזירות לפיד על עולם התורה לא היו מעטים וכך הישיבה יכלה להתפרנס בכבוד.

עם תחילת זמן הקיץ, בו החלו העבודות בחלק מהשטח עבור באר התורה, כבר היה ברור כי אין מנוס מחיכוכים ולקראת זמן אלול מנדי"ם של באר החכמה שלא פונו הושמדו בהסכמה חלקית של באר החכמה.

משבר נוסף שעבר על הישיבה בזמן קיץ היה עזיבתו של המשגיח. עם הגעת באר התורה לבית שמש ניסו בבאר החכמה לנצל את השטח הנותר לרווחתה של הישיבה והחלו בבניית קומת קראוון שנייה מעל בית המדרש, אולם מבחינת השכנים זה כבר היה יותר מדי, והבנייה שהחלה ללא רישיון הופסקה בצו מינהלי.
תורה בטהרתה סניף של גיל הרב חגי קטן תקנון ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד