י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רבנים במשטרה: "איך רב כזה מונה לרב ראשי?"; המאבק הבא - מינוי רבנים בי-ם ות"א

סערת מינויו של הרב רחמים ברכיהו לתפקיד הרב הראשי למשטרה לא נרגעת. רבנים מכהנים במשטרה ל"בחדרי": "איך רב קל שבקלים מונה לרב הראשי? גם רבני המזרחי הרימו גבה" • מסתמן: המאבק הבא - מינוי רבני משטרה במחוזות ירושלים והמרכז

הרב ברכיהו (מאיר הלל)
הרב ברכיהו (מאיר הלל)

סערת מינויו של הרב רחמים ברכיהו לתפקיד הרב הראשי למשטרה לא נרגעת. הרב ברכיהו יקבל את דרגת ניצב משנה בתפקיד אליו לא מונה איש באופן רשמי בשנים האחרונות, זאת על חשבונו של הרב משה גפני, ששימש בתפקיד כממלא מקום.

המינוי גרם לרבים להרים גבה, הן בעניין גישתו הליברלית של הרב ברכיהו לדת והן בנוגע לעובדה כי הוא הוצנח מחוץ לשורות המשטרה. בנוסף, הדבר עורר תסיסה בקרב רבני המשטרה המכהנים שרואים במינוי איש מחוץ למערכת כעלבון עבורם ועבור הרב גפני.

רבני משטרה מכהנים ששוחחו עם "בחדרי חרדים" תמהו על המינוי. "גם רבני המזרחי הרימו גבה. איך רב קל שבקלים נהיה רב ראשי?" אמר אחד הרבנים. רב מכהן אחר ציין את העובדה ש"כלל הרבנים מאוחדים כיום ועובדים בצורה נפלאה", אך סירב להעריך אם המתכונת תישאר כמו שהיא.

הרב אליהו חרל"פ, ששימש כרב משטרת מחוז ירושלים, לא שש לדבר בערב יום כיפור, אך בכל זאת אומר כי "כל הסיפור הזה הוא כאוב. אנשים משרתים המון שנים ברבנות המשטרה, עוברים את כל המאורעות הקשים ביותר ופתאום מצניחים מישהו מבחוץ שלא נגע בדם. הרבנים המחוזיים, משה גפני ואחרים, עושים קידוש השם גדול מאוד".

לעניין מינוי אדם דתי לתפקיד הוא אומר כי הדבר אינו רלוונטי. "כשהייתי רב במחוז ירושלים היה לי קשר הדוק עם גורמי הפיקוד במשטרה, עם גאב"ד העדה החרדית, עם הרב אלישיב זצ"ל והאדמו"ר מבעלז. הייתה אווירה טובה וקשר הדוק עם הציבור החרדי שזה דבר מבורך מאוד. עכשיו אני יכול לספר, אפילו האדמו"ר מתולדות אהרן נפגש עם מפקד המחוז דאז אהרן פרנקו. הם דיברו יחד והמפקד מאוד כיבד אותו, דבר שסייע לכל נושא המעצרים בהפגנות".

כדוגמא לרבנים ראויים, הרב חרל"פ מזכיר את הרב אליהו קב. "הוא נמצא בקשר מעולה עם המפקדים, מחבר אותם לרבנים הגדולים. הוא עושה עבודה מעולה". מה לגבי שינוי והבאת רבנים מבחוץ? "לא בטוח שלא צריך שינוי, אך לא אם זה השינוי הדרוש".

בנוגע לצורך של רב ראשי למשטרה ועד כמה התפקיד הזה משמעותי, זאת כאשר רבני המחוזות עושים את העבודה השוטפת, אומר הרב חרל"פ: "אכן, לא מדובר בתפקיד משמעותי".

בנוגע למידת הנזק האפשרי שיכול לגרום מינויו של הרב ברכיהו אומר הרב חרל"פ כי "גם אם הרב ברכיהו אינו ראוי לתפקיד, ואיני מעיד עליו, לכאורה הוא לא יכול לעשות נזק".

בניגוד אליהם, הרב הראשי לשעבר, סגן ניצב אליהו מוגרבי, בירך על המינוי. בשיחה עם "בחדרי חרדים" בירכו הרב מוגרבי "שיצליח להוביל את המשטרה למקום טוב יותר. איני מכירו אישית, אך כאדם וכאישיות הוא אדם יקר מאוד. בטוח שעשו את כל הבדיקות וההחלטה כנראה ראוייה".

בנוגע להצנחתו מבחוץ אומר הרב מוגרבי: "זה שהביאו רב מבחוץ אומר שהרבנים המכהנים כנראה פחות ראויים וזה אומר דרשני". יש לציין כי לרב מוגרבים יש "בטן מלאה" על רבנים במשטרה. לדבריו, "כל פעם שהייתי אמור להתקדם היה מי שדאג שיפתחו נגדי חקירת מח"ש. כשראו במח"ש את העובדות, ביקשו ממני סליחה וסגרו את התיק מיד".

על כך שהרב ברכיהו נחשב לרב ליברלי מדי אומר הרב מוגרבי: "אני חושב שהמשטרה הייתה כבר מזמן צריכה לגוון את מוסד הרבנות, להביא גם אנשים דתיים למערכת. זה לא שעד היום לא היו כאלה, פשוט לא נתנו להם להצליח ולהתקדם".

כאמור, יש לציין כי תפקיד הרב הראשי למשטרה אינו משמעותי להתנהלות השוטפת של השוטרים, כאשר רב המשטרה הינו רק גורם מנחה ולא גורם פיקודי כמו בצה"ל. "אני חושב שהרב הראשי צריך להיות סמכות פיקודית ובנוסף שיהיו רוטציות במהלך הקדנציה" אומר על כך הרב מוגרבי.

מה יהיה עתידו של הרב משה גפני, ששימש בחמש השנים האחרונות מאז פרישתו של הרב מוגרבי בתפקיד ממלא מקום הרב הראשי, טרם ברור. ל"בחדרי חרדים" נודע כי לרב גפני הוצעו מספר תפקידים, בהם גם סגן הרב הראשי, אולם טרם ברור איזה תפקיד ימלא.

כפי המסתמן, המאבק הבא כבר עומד בפתח זאת על רקע הצורך למנות רבני מחוזות במשטרה בירושלים ובמחוז המרכז, כאשר מטבע הדברים לרב הראשי למשטרה ישנה השפעה לא מבוטלת על זהות הרבנים שימונו.
רמי ברכיהו רב ראשי משטרת ישראל הרב משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד