י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כל מה שאישה הרה צריכה לדעת לקראת צום יום הכיפורים

הריון רגיל? סכרתי? באיזה שבוע את ומה קורה בהריון עם תאומים? מתי שותים בשיעורים ומתי שותים כרגיל ובאיזה מצב צמים כרגיל? ד"ר גיל פומפ מנהל מיון נשים ויולדות בבית החולים מעיני הישועה, מסביר כל מה שאישה צריכה לדעת

כל מה שאישה הרה צריכה לדעת לקראת צום יום הכיפורים





את בהריון? מזל טוב! צום יום הכיפורים בוודאי גורם לך לחשוב, לפי מצבך, האם מותר לך לצום? ד"ר גיל פומפ, מנהל מיון נשים ויולדות בבית החולים מעיני הישועה, מפרט על מצבי ההריון השונים וכיצד ראוי לנהוג בהם, וכמובן כל אחת תעשה את שאלת הרב שלה בהתאם למצב אישי.

מספר מצבים נפוצים בהריון בסיכון ומשמעות הצום כלפיהם

מיעוט בשתיה עשוי לגרום להופעת צירים מכיוון שההורמון המווסת את תחושת הצמא (מופרש בזמן חוסר בנוזלים) הוא "שכן קרוב" של הורמון האוקסיטוצין הגורם להתכווצויות הרחם.

נשים הנוטלות תרופות בקביעות או עם מחלות רקע צריכות התייחסות פרטנית על ידי הרופא המטפל.
חשוב להדגיש שההתייחסות הינה רפואית ואינה הלכתית. במקרים גבוליים או בהופעת ספק לגבי מקרה פרטני, כדאי להתייעץ עם פוסק הבקיא בתחום. תודה לרב בית החולים על הסיוע והייעוץ.

לגבי נשים בהריון "רגילות" (ללא מחלת רקע או בעיה רפואית)

• כל עוד האישה חשה בטוב אין מניעה מצום. כדאי למלא את המאגרים טרם תחילת הצום בשתיה מרובה ובפחמימות מורכבות.

• יש נטייה לירידת לחץ דם במיוחד בשליש האמצעי של ההריון, ולכן התייבשות גם אם קלה מגבירה את תחושת החולשה ועשויה להביא אף לעילפון. במקרים של חשש לעילפון חייבים להשלים את החסר בשתיה ובמנוחה.

• בחילות של תחילת ההריון – יש להן נטייה להתגבר במצב של התייבשות, אם כי ברמות חומרה שונות. לדעתי ניתן לצום ובמידה ויש הרעה במצב הכללי או התגברות הבחילות/הקאות, לעבור לשתיה ממותקת בשיעורין, ואם לא די בכך אז מעבר לשתיה כרגיל.

• בזמן הופעת צירים גם לאישה שנמצאת סביב תאריך הלידה (בעתו ובזמנו)- עד שבוע 39 ההמלצה היא על שתיה ממותקת/ אכילה קלה. משבוע 39 ואילך קיימת גישה שצירים אינם עילה להפסקת הצום, אלא רק כאשר האישה בלידה פעילה – ואז היא אוכלת ושותה לפי הצורך.

מספר מצבים רפואיים הדורשים התייחסות מיוחדת:

• הקאות בתחילת/ אמצע הריון - התייבשות (אפילו קלה) מביאה להתגברות הבחילות שגורמות להתייבשות שמביאות לבחילות וחוזר חלילה. ממליץ בחום על שתיה לשיעורין ואם זה לא מספיק אז מעבר לשתיה כרגיל.

• יולדת שבעברה ניתוח קיסרי אחד או יותר, נמצאת בסיכון מוגבר לקרע רחמי. על כן, בהופעת צירים יש לשהות במעקב/ השגחה רפואית, וכן להשלים נוזלים. נשים שבסיכון גבוה מאוד לקרע רחמי, כגון מספר ניתוחים בעבר או חתך "קלאסי" בגוף הרחם, כדאי שלא יצומו מלכתחילה אלא ישתו לשיעורין.

• מצבי סכרת הריון המאוזנת בדיאטה- שתיה בלבד (לשיעורין). ניתן להימנע מאכילה.
לעומת זאת, לנשים עם סכרת הריון המטופלות בתרופות (אינסולין, גליבן) - אסור לצום.

• צירים מוקדמים עם קיצור צוואר (לפני שבוע 34) – מכיוון שמדובר בפגות משמעותית, אסור להסתכן. גם אלו המתירים צום מאוכל, מדגישים את חשיבות השתיה המרובה (סביב 3 ליטר ליום).
בשלב מאוחר יותר (בין שבוע 34 לשבוע 37), ניתן לצום, אך מכיוון שעדיין מדובר על פגות, ממליץ על שתייה לשיעורין.

• הריון תאומים – ברמת העיקרון קיים סיכון מוגבר ללידה מוקדמת. עם זאת, בהינתן שצוואר הרחם לא מקוצר ואין פעילות רחמית, לדעתי אין מניעה מלצום. כמובן שאם מופיעים צירים אז צריך לשתות. בהתחלה לשיעורין, ואם לא די בכך, אז שתיה מלאה.

• נשים בהריון עם מחלות רקע אוטואימוניות או עם נטייה לקרישתיות יתר, צריכות להימנע ממצב של התייבשות, בשל החשש להיווצרות קרישים ותסחיפים, חובה עליהן לשתות.

איחולי צום קל ומועיל, הריון נעים ולידה קלה.
הריון לידה צום בהריון סכרת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד