כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

יוסי דייטש: "'מחיר למשתכן' מאיים על צביון הערים והשכונות החרדיות"

בפניה ששיגר בימים האחרונים סגן רה"ע י-ם יוסי דייטש לשרי האוצר והשיכון, הוא דורש להקפיא לאלתר את מכרז 'מחיר למשתכן' העומד להיסגר בימים אלה בשכונת רמת שלמה בירושלים, "לפני שתיגרם פגיעה חמורה באופי השכונה בשל הדרת זוגות צעירים חרדים מהשתתפות במכרז"

יוסי דייטש: "'מחיר למשתכן' מאיים על צביון הערים והשכונות החרדיות"
קובי



תכנית 'מחיר למשתכן' מאיימת על צביון הערים והשכונות החרדיות: בפניה ששיגר בימים האחרונים סגן ומ"מ ראש עיריית ירושלים, יוסי דייטש, לשרי האוצר והשיכון, הוא דורש להקפיא לאלתר את מכרז 'מחיר למשתכן' העומד להיסגר בימים אלה בשכונת רמת שלמה בירושלים, לפני שתיגרם פגיעה חמורה באופי השכונה בשל הדרת זוגות צעירים חרדים מהשתתפות במכרז, ועידוד זוגות מהמגזר הכללי לרכוש דירות בשכונה, כך לדבריו.

כזכור, על פי התקנות החדשות שנקבעו לאחרונה במשרדי האוצר והשיכון, התמודדות במכרזי מחיר למשתכן מתאפשרת רק לקבוצה סגורה של 60 אלף זכאים שהזדרזו להירשם לתכנית מחיר למשתכן ('סדרה א'). באוצר אף הודיעו על תקנות שיעודדו את חברי סדרה א' להתמודד על כל מכרז שיוצא לדרך, כאשר זכאי שלא יממש את זכאותו בפרק זמן מסוים יאבד את מקומו ויעבור לסדרה ב' בעלת העדיפות הנמוכה. כתוצאה ישירה מכך, מכרזי 'מחיר למשתכן' המתפרסמים בימים אלה מושכים נרשמים רבים מכלל המגזרים באוכלוסייה, בלי שתינתן תשומת לב כבעבר לחלוקה בהתאם לאופי השכונות והערים בהן מתפרסמים המכרזים.

לטענת דייטש, בשל פרסום לקוי במדיה החרדית, ב'סדרה א'' של זכאי מחיר למשתכן קיימת נוכחות נמוכה מאד של זכאים חרדים. במקביל, התפרסם בשבועות האחרונים מכרז ל – 200 דירות ברמת שלמה במחיר מוזל במסגרת התכנית. התקנות החדשות והדרת זכאים רבים מהציבור החרדי מ'סדרה א'', תביא אפוא לכך שמרבית אם לא כל הנרשמים לדירה במכרז החדש בשכונה, יהיו מהמגזר הכללי, מה שיפגע באופי השכונה וגם בזכאים חילונים שיתקשו לממש את זכאותם לדירה כמיעוט חילוני בלב שכונה חרדית.

בפנייתו לשרי האוצר והשיכון, מתריע דייטש מפני הפיכת התקנות החדשות של תכנית 'מחיר למשתכן' לתקנות החותרות תחת השכונות והערים החרדיות, ומעודדות זוגות צעירים חילונים לרכוש דירה בפרויקטים הממוקמים בלב אזורים חרדיים מובהקים. הוא דורש להקפיא את המכרז שפורסם בשכונת רמת שלמה, שאמור להיסגר בשבועות הקרובים, ולפרסמו מחדש במתכונת שאינה מדירה את הזכאים החרדים המבקשים להתמודד על רכישת דירה בשכונה החרדית.

"החלטת משרד השיכון לשווק מאות יח"ד בשכונת רמת שלמה, שהינה שכונה חרדית מובהקת, דווקא במסלול של 'מחיר למשתכן' לזכאי סדרה א' -מדירה רבים מהזכאים הדתיים והחרדיים מלהתמודד במכרז זה. משרד השיכון אף נמנע מלפרסם במדיה החרדית את עובדת שיווק הדירות בשכונת רמת שלמה", נכתב בפניה הדחופה. "כפועל יוצא מכך , אותו ציבור שהודר ע"י משרד השיכון מלהיות חלק מאותם זכאים במסלול של 'מחיר למשתכן' , מודר כעת בשנית, עם הוצאת מכרז זה. מדובר בזוגות צעירים ומחוסרי דיור המתגוררים במקום, ומשוועים למלאי דירות נוסף על הקיים שיאפשר להם לרכוש דירה בשכונת מגוריהם".

"שיטת הביצוע החדשה של מכרזי 'מחיר למשתכן' חותרת תחת היותה של שכונת רמת שלמה שכונה חרדית לכל דבר מזה שנים רבות. בעקבות הנחיות משרד השיכון, הזכאים היחידים שיהיו רשאים לרכוש דירות במכרז הנערך בשכונה בימים אלה, הינם זכאים מהציבור הכללי, שאינם קשורים ולו במעט לאופי השכונה או לעיר אך זכו להיות מוגדרים כזכאים של סדרה א' במסגרת מסלול של 'מחיר למשתכן'. מצב אבסורדי זה פוגע הן בזכאים מהציבור החרדי שנמנע מהם להתמודד על דירה במכרז, והן בזכאים מהציבור הכללי, שבמקום להתגורר באזור המתאים לאופיים, עלולים למצוא את עצמם כמיעוט בתוככי שכונה חרדית וותיקה".

"קרוב לוודאי, כי במקרה של המכרז הנוכחי, בהתחשב בכך שהשיווק הינו בליבה של שכונה חרדית ובשים לב לאחוז הקטנטן של הציבור הדתי והחרדי מכלל הזכאים במסגרת 'מחיר למשתכן', אין כמעט סיכוי שהזוכים במכרז יתגוררו בדירות המשווקות ברמת שלמה, ועל כך נאמר "מה הועילו חכמים בתקנתם?".

אך לפני מספר שבועות אישר קבינט הדיור בראשות שר האוצר הצעה שהגיש שר השיכון לעידוד בניית אלפי יח"ד לציבור החרדי בשנים הקרובות. ההצעה מתבססת על עידוד מתחמי דיור נפרדים לציבור החרדי בערים הוותיקות ועיבוי מתחמים קיימים. "מיותר לציין כי שיטת המכרזים החדשה, החותרת תחת אופיין של שכונות חרדיות נפרדות ומאלצת זכאים מכל המגזרים להתמודד על אותם אזורים, עומדת בסתירה מוחלטת לעקרונות שמאחורי אותה החלטה של קבינט הדיור".

את המכתב מסיים סגן רה"ע דייטש בדרישה ממשרדי האוצר והשיכון למנוע חיכוך מיותר בין חרדים לחילונים בירושלים ולהורות על הקפאת המכרז ברמת שלמה לאלתר, ופרסומו מחדש במתכונת שלא תפגע בהרכב השכונה, ותאפשר התמודדות אך ורק לזכאים בני המקום, וזוגות צעירים חרדים המתאימים לאופי השכונה. זאת, תוך מתן דגש על פרסום הוצאת המכרז במדיות הרלוונטיות על מנת לאפשר לתושבי המקום, הזוגות הצעירים בציבור החרדי העומדים אף הם בקריטריונים, לממש את זכאותם להתמודד במכרז.
מחיר למשתכן שכונות חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד