כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

הרפורמים לנשים: לשבת ליד חרדים בטיסה

קמפיין רפורמי שנפסל לפני חודש בשדות התעופה בניו יורק, צפוי לזכות באישור ולקרוא לנשים הטסות לא לאפשר החלפת מקומות לגברים חרדים

צילום ארכיון: משה שי, פלאש 90
צילום ארכיון: משה שי, פלאש 90

הרפורמים ממשיכים לנהל מאבק בחרדים בכל חזית אפשרית: רשויות שדות התעופה של ניו יורק וניו ג'רזי החרימו לפני חודש קמפיין פרסומי של תנועה רפורמית נגד הציבור החרדי, אך בעקבות פניית משפטנים - מסתבר כי הקמפיין יאושר.

מדובר בקמפיין שהכין המרכז לפלורליזם יהודי בירושלים, המזוהה עם הרפורמים, הקורא לנשים העולות לטיסה שלא לוותר על מקומן עבור גברים חרדים שאינם מוכנים לשבת ליד אישה במהלך הטיסה.

בפרסום נאמר: "דרישה מנוסע לעבור מקום בגלל שהיא אישה אינה חוקית". פיסקה נוספת בפרסום מצהירה - "אסור לצוות המטוס להכריח אותך לעבור מקום כדי למנוע ישיבה מעורבת".

יוזמי הקמפיין התכוונו לפרסם את הפוסטרים הענקיים בשדות התעופה ניו ארק וקנדי בניו יורק, באזור בו ממתינים נוסעי אל על לעליה למטוס, כאשר הקמפיין היה אמור להתחיל בתקופת החגים, בה טסים יהודים חרדים רבים לישראל וממנה.

על פי הדיווח בניו יורק טיימס, רשויות שדות התעופה שאמורות לאשר את הפרסומים פסלה את הקמפיין, אותו יזמה ג'ו אן מורט, אישה שטסה לפני שנה מהארץ בחברת התעופה 'טורקיש איירליינס' מתל אביב לאיסטנבול, ואשר לידה אמור היה לשבת גבר חרדי. לטענתה היא נעלבה כאשר שמעה את הגבר החרדי פונה לגבר אחר (לא דתי) ומבקש להחליף איתו מקום, משסירב הגבר הלא דתי להחליף מקום, פנה החרדי למספר אנשים נוספים עד שאישה צעירה שישבה ליד גבר הסכימה להחליף עמו מקום.

גב' מורט תיארה את האפיזודה כפוגעת, וסיפרה שבמהלך הטיסה גערה באישה הצעירה שהסכימה להחליף את מקומה עם הגבר החרדי. לאחר האירוע הטראומטי החליטה גב' מורט להצטרף כחברה ב'מרכז לפלורליזם יהודי', אשר לדבריה "מעסיק משפטנים שמטפלים במקרים של אפליה על רקע דתי".

עם זאת, כאמור, לפני חודש פסלו רשויות שדות התעופה את הקמפיין הפרסומי, בטענה שהוא נוגד את הקריטריונים של פרסום בשטח השדה, שמתירים רק פרסום מוצרים או שירות לאזרח. בתגובה שכר המרכז לפלורליזם יהודי את שירותיהם של מספר עורכי דין המתמחים בזכויות האזרח בארה"ב. שהציגו בפני רשות שדות התעופה בניו יורק תקדימים של פסקי דין שהוציאו בתי משפט לערעורים בפלדלפיה בהקשר לפרסומים שאינם בקטגוריה של "מוצרים או שירות לאזרח" והותרו לפרסום.

רשות שדות התעופה הודיעה כי היא תבדוק שוב את הקריטריונים, כשנציגיה מדגישים כי הכלל המנחה של אישור פרסומים בשטח שדות התעופה הוא, שפרסומים לא יגרמו אי נוחות וכעס לנאלצים בעל כורחם להמתין במקום לעליה למטוס, וישרו אווירה נינוחה ונעימה לנוסעים. כאמור, לפי ההערכה העיתון הנחשב - הפרסומים יאושרו והקמפיין נגד המגזר החרדי יפורסם בקרוב.
שדות התעופה קמפיין רפורמים חרדים טיסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד